لوگو بیزاَپ

مجله آنلاین و اینترنتی بیزاَپ، شامل جدیدترین مطالب روز از جمله: ترفندهای خانه‌داری، نظافت منزل، چیدمان و دکوراسیون، آشپزی، تکنولوژی، زیبایی و حتی پزشکی و سلامتی است.

دریافت لینک دانلود
آیکون

برای دریافت اپلیکیشن بیزاَپ ، روی دکمه زیر کلیک کنید.

دریافت مستقیم اپلیکیشن
تصویر بلاگ

نحوه پرورش آووکادو در خانه و مراقبت از آن

تاریخ انتشار : 1401/02/25نویسنده: مومنیانزمان مطالعه: 6 دقیقهنظر: 0بازدید: 626

پرورش آووکادو در منزل به عنوان درختان میوه می‌تواند مشکل باشد، اما پرورش آن‌ها به عنوان گیاهان آپارتمانی سرگرم‌کننده و آسان است و در نتیجه نهالی به وجود می‌آید که در نهایت به یک نمونه کوچک جذاب از این گیاه با برگ‌های براق و بیضی شکل به طول 10 تا 15 سانتی‌متر تبدیل می‌شود. درست است، بعید است که درخت شما به زودی میوه بدهد (مگر این که حدود 10 سال به آن فرصت دهید)، حتی اگر میوه بدهد، میوه‌های حاصل به احتمال زیاد شبیه میوه اصلی نخواهد بود.

اما آووکادو به‌عنوان یک گیاه داخلی، به‌عنوان یک نوآوری تزئینی، به‌سرعت در گلدانش رشد می‌کند و به طور بالقوه به چندین متر در یک سال می‌رسد. به خاطر داشته باشید که تمام قسمت‌های گیاه آووکادو برای حیوانات سمی است، پس مراقب حیوانات خانگی خود باشید.

  • نام رایج: آووکادو
  • نام گیاه شناسی: Persea americana
  • خانواده: Lauraceae
  • نوع گیاه: درخت میوه همیشه سبز و پهن برگ
  • اندازه بالغ: 3 تا 6 متر البته گیاهان گلدانی را می‌توان هرس کرد تا کوچک بمانند.
  • نوع نورگیری: قرار گرفتن در معرض نور آفتاب کامل
  • نوع خاک: خاک گلدان چند منظوره
  • pH خاک: 6 تا 5/6 خاک اسیدی یا قلیایی
  • زمان شکوفایی: گل‌دهی فصلی
  • رنگ گل: زرد مایل به سبز
  • مناسب: هر منطقه به عنوان یک گیاه آپارتمانی
  • منطقه بومی: مکزیک
  • سمیت: برای حیوانات سمی است

نحوه مراقبت از گیاه آووکادو

هنگامی که آووکادو به عنوان یک گیاه آپارتمانی رشد می‌کند، اغلب از دانه (هسته‌های میوه) که قادر هستند در آب یا مستقیماً در خاک گلدان جوانه بزنند، رشد می‌کند.

گیاهان مستقر در کنار پنجره‌هایی با تابش خورشید مستقیم بهترین عملکرد را خواهند داشت. آن‌ها را به طور مرتب در بهار و تابستان با استفاده از کود دانه‌ای متعادل تغذیه کنید.

آووکادوهایی که در داخل خانه رشد می‌کنند، عمدتاً گیاهان جدیدی هستند. اگر قصد دارید میوه بدهد و تبدیل به درختی شود که واقعاً هست، باید آووکادوی خود را به بیرون از خانه منتقل کنید، اما این کار فقط در صورتی مؤثر است که در آب و هوای گرم‌ زندگی کنید.

آووکادو و سبکی آن

مانند درختان موز، گیاهان آووکادو در آفتاب کامل رشد می‌کنند. آن‌ها مقداری سایه را تحمل می‌کنند، اما گیاهان داخل گلدان معمولاً به روشن‌ترین نقطه‌ای که در خانه شما وجود دارد، نیاز دارند. اگر از یک دانه شروع می‌کنید، دانه را می‌توان روی یک طاقچه نگه داشت تا زمانی که ریشه‌ها شکل بگیرند و اولین برگ‌ها ظاهر شوند.

 

بیشتر بخوانید: با این 10 کار ناخواسته گیاهانتان را خشک می‌ کنید!

نحوه آب‌دهی

زمانی که خاک این گیاه خشک شد، به آن آب بدهید. گیاهان آووکادو باید به طور مداوم مرطوب نگه داشته شوند، اما هرگز خیس نشوند. همچنین زهکشی کافی ضروری است. مراقب زرد شدن برگ‌ها باشید که نشانه آب زیاد در خاک است.

چگونگی رشد و دما

گیاهان آووکادو فصول گرم را برای رشد کردن ترجیح می‌دهند، اما می‌توانند دمای زمستان را تا 10 درجه سانتی‌گراد تحمل کنند، اما در این زمان از سرعت رشد آن‌ها کاسته می‌شود.

نوع خاک

ترکیب خاک گلدان غنی همراه با زهکشی اصولی ایده‌آل‌ترین راه است.

کوددهی

گیاهان آپارتمانی آووکادو نسبت به درختان آووکادو در فضای باز نیاز به کود بسیار متفاوتی دارند. برای حفظ برگ‌های سبز تیره گیاه آپارتمانی آووکادو، آن را با مقدار کمی غذای محلول در آب هر سه ماه یک بار کود دهید.

انواع گیاهان آووکادو

اگرچه حدود 1000 نوع آووکادو وجود دارد، یکی از آن‌ها که به احتمال زیاد به خانه شما راه پیدا می‌کند آووکادوی هاس است که در مقادیر بسیار زیاد در کالیفرنیا و در سراسر آمریکای لاتین کشت می‌شود. این‌ها آووکادوهای کوچک و سنگریزه‌ای با محتوای چربی بالا و گوشت خوشمزه هستند. آووکادوهای بزرگ‌تر و سبز روشن‌تر فلوریدا نامیده می‌شوند و در فصل گرم یافت می‌شوند. در داخل هر یک از این نوع آووکادو، دانه‌های سالم زیادی خواهید یافت که می‌توانید برای رشد گیاهان خود از آن‌ها استفاده کنید.

نحوه هرس کردن

اولین کوتاه کردن جدی آووکادو باید زمانی اتفاق بیفتد که ارتفاع گیاه تنها 15 سانتی‌متر باشد. در آن زمان، آن را به 8 سانتی‌متر برش دهید و اجازه دهید تا برگ‌ها و ساقه‌های جدید تشکیل شوند.

همانطور که ساقه‌های آن بلندتر می‌شود، رشد جدید را در طول تابستان کاهش دهید تا شاخه‌های جدید تشکیل شوند؛ زیرا میوه آووکادو با رشد جدید به وجود می‌آید. هرس مداوم و اصولی، ضمن کنترل اندازه گیاه، بوته آن را نیز حفظ می‌کند.

تکثیر گیاهان آووکادو

گیاهان آووکادو را می‌توان به روش‌های مختلفی تکثیر کرد، اما بیشتر این روش‌ها معمولاً برای درختان آووکادو کاشته شده در محیط طبیعی و گلخانه‌ها انجام می‌شود. حرفه‌ای‌ها انواع آووکادو مطلوب را به ریشه مقاوم در برابر بیماری پیوند می‌زنند تا درختی سالم با نوع میوه دلخواه یا اندازه مورد نظر تولید کنند.

همچنین می‌توان آن‌ها را با لایه‌بندی هوا تکثیر کرد: تشویق ریشه‌ها به رشد با زخم کردن شاخه‌های درخت، پوشاندن ناحیه زخمی و اجازه دادن به یک دسته از ریشه‌ها در حالی که شاخه هنوز روی درخت است، همگی باعث رشد و تکثیر آووکادوست.

نحوه پرورش آووکادو از بذر

درست مانند یک گیاه آپارتمانی پاپایا که به سرعت از یک دانه به یک درخت تبدیل می‌شود، می‌توانید از دانه یک گیاه آووکادو برای تبدیل به یک درخت استفاده کنید. دانه آووکادو یک هسته قهوه‌ای بزرگ است. در اینجا نحوه پرورش گیاه آووکادو خانگی آورده شده است:

1- برای جوانه زدن یک دانه آووکادو، سه خلال دندان را در دانه فرو کنید و آن را با انتهای پهن به سمت پایین روی یک لیوان آب قرار دهید.

2- حدود 3 سانتی‌متر از دانه را با آب بپوشانید.

3- آن را در جای گرم، اما نه در نور مستقیم خورشید نگهداری کنید.

4- بذر باید طی دو تا شش هفته جوانه بزند. اجازه دهید گیاه جوان تا 8 سانتی‌متر رشد کند؛ سپس آن را به اندازه 5 سانتی‌متر کوتاه کنید تا رشد ریشه قوی‌تر شود.

5- هنگامی که ریشه‌ها ضخیم شدند و ساقه دوباره برگ‌های جدیدی پیدا کرد، در خاکی با گلدانی به قطر حدود 15 سانتی‌متر بکارید و نیمی از بذر را همچنان در بالای خاک قرار دهید. مطمئن شوید که گلدان دارای سوراخ زهکشی است.

پرورش آواکادو در خانه

رشد مجدد گیاهان آووکادو

بهار فصلی است که گیاه آووکادو مجدد برگ و ساقه‌ی جدید تولید می‌کند. در چند سال اول، کوتاه کردن آووکادو برای تشویق گیاه به رشد ضروری است. می‌توانید آووکادو را در تابستان بیرون از خانه بگذارید و قبل از اولین سوز و سرما آن را داخل بیاورید.

زمستان گذرانی گیاه آووکادو

اگر دمای هوا زیر 10 درجه سانتی‌گراد باشد، گیاهان خود را باید داخل بیاورید. کمبود رطوبت در زمستان ممکن است باعث شود گیاه شما برگ‌های خود را از دست بدهد، اما وقتی هوا گرم باشد برگ‌های گیاه شما برمی‌گردند.

آفات و بیماری‌های رایج گیاهی

اگر می‌خواهید بدانید گیاه شما دچار آفات شده است یا خیر، به دنبال علائمی مانند زرد شدن برگ‌ها باشید که می‌تواند نشان‌دهنده آب زیاد یا زهکشی کند باشد. آن‌ها ممکن است در خاک بسیار مرطوب گلدان دچار پوسیدگی ریشه شوند.

هنگامی که درختان آووکادو در خارج از منزل رشد می‌کنند، در معرض پژمردگی لورل قرار می‌گیرند که توسط قارچ Raffaelea lauricola ایجاد می‌شود. این بیماری توسط چندین گونه مختلف سوسک آمبروزیا منتقل می‌شود. درختان آلوده معمولاً در عرض 4 تا 8 هفته تسلیم می‌شوند.

مشکلات رایج آووکادو

رایج‌ترین مشکل گیاه آپارتمانی آووکادو این است که نمک اضافی در خاک آن به سرعت جمع می‌شود. مراقب پوسته سفید روی خاک باشید، به این معنی که نمک اضافی از کود ایجاد شده که باید سریعا گلدان گیاه را بشویید.

سوالات متداول در این زمینه

آیا نگهداری از این گیاهان آسان است؟

مراقبت از این گیاهان آپارتمانی بسیار آسان است و به ندرت نیاز به تغذیه دارند.

گیاهان آپارتمانی آووکادو چقدر سریع رشد می‌کنند؟

گیاهان آووکادو به سرعت رشد می‌کنند و تا 30 سانتی‌متر در سال جوانه می‌زنند. اما می‌توانید آن را تا ارتفاع دلخواه هرس کنید.

یک گیاه آپارتمانی آووکادو در چه مدت زمانی عمر می‌کند؟

درخت آووکادویی که در فضای باز کاشته می‌شود، می‌تواند صدها سال زنده بماند. به احتمال زیاد گیاه شما ممکن است به همین اندازه عمر کند.


نظرات
شما اولین نفری باشید که نظر خود را در مورد این بلاگ وارد می نمایید!
کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به بیتا زراندیش پارس(بیزاپ)است