لوگو بیزاَپ

مجله آنلاین و اینترنتی بیزاَپ، شامل جدیدترین مطالب روز از جمله: ترفندهای خانه‌داری، نظافت منزل، چیدمان و دکوراسیون، آشپزی، تکنولوژی، زیبایی و حتی پزشکی و سلامتی است.

دریافت لینک دانلود
آیکون

برای دریافت اپلیکیشن بیزاَپ ، روی دکمه زیر کلیک کنید.

دریافت مستقیم اپلیکیشن
تصویر بلاگ

کثیف‌ ترین جاهای خانه خود را بشناسید!

تاریخ انتشار : 1400/09/10نویسنده: زهرا خرم زادهزمان مطالعه: 4 دقیقهنظر: 0بازدید: 447

همه ما به راحتی می‌توانیم نقاط کثیف خانه مانند پیشخوان و اپن کثیف آشپزخانه یا لکه صابون خشک شده زیر شیر آب را شناسایی کنیم چون بسیار واضح هستند. اما درمورد قسمت‌هایی از خانه که ممکن است کثیف به نظر نرسند چه؟ در واقع در خانه قسمت‌هایی وجود دارد که بسیار کثیف هستند و برای حفظ سلامت خود و خانواده‌تان باید از وجود این نقاط مطلع شوید. در این مقاله قصد داریم کثیف‌ترین قسمت‌های خانه را به شما معرفی کنیم تا برای نظافت و خلاص شدن از شر آلودگی‌های این قسمت‌ها هر چه سریع‌تر اقدام کنید.

کثیف‌ترین مکان‌ها در خانه

آشپزخانه

آشپزخانه یکی از شلوغ‌ترین و در عین حال کثیف‌ترین جاهای خانه است. به دلیل وجود گرما، رطوبت و مواد غذایی در آشپزخانه، فرصت رشد خوبی برای همه عوامل بیماری‌زا مانند باکتری‌ها و میکروب‌ها فراهم است. علاوه بر همه این‌ها مواد غذایی مانند گوشت خام، سبزیجات و میوه‌های شسته نشده، پول و همه مواردی که روی کانتر می‌گذارید هم هست. همه این موارد احتمال رشد باکتری ای کولی را افزایش می‌دهد.

مناطقی که بیشترین آلودگی را در آشپزخانه دارند، عبارت‌اند از:

  • سینک
  • کانتر و روی کابینت
  • دستگیره کابینت
  • یخچال و فریزر
  • ابزار و وسایل کوچک آشپزخانه

حمام و سرویس بهداشتی

متاسفانه برخی از باکتری‌ها پس از هر بار استفاده از حمام و دستشویی در آن‌جا باقی می‌مانند. برای اطمینان از این که کلیه باکتری‌های کولی‌فرم از بین می‌روند، توجه ویژه‌ای به نظافت کلیدهای چراغ، دستگیره در و دستگیره شیر آب داشته باشید. می‌توانید از دستمال‌های ضدعفونی کننده یکبار مصرف برای نظافت روزانه این قسمت‌ها استفاده کنید.

حوله‌ها، پرده‌ها و پادری‌های حمام باید حداقل هفته‌ای یکبار با آب گرم شسته و کاملا خشک شوند. حوله‌های دستی نیز باید چندین بار در هفته شسته شده یا تعویض شوند. سینک دستشویی باید روزانه یا حداقل هفته‌ای 4 بار با مسواک و دستمال ضدعفونی کننده، مایع سفیدکننده و پاک‌کننده تمیز شود. همچنین اگر در دستشویی لیوانی برای مسواک زدن قرار داده‌اید، باید این لیوان‌ها روزانه شسته شوند.

همچنین هنگام نظافت وان حمام، سری دوش و شلنگ، کاسه توالت، دیوارهای نزدیک توالت و درز سنگ‌های نزدیک توالت از محصولات ضدعفونی کننده استفاده کنید و توجه ویژه‌ای به آنها داشته باشید.

اتاق نشیمن

هر مکانی که همه اعضای خانواده دور هم جمع می‌شوند، می‌تواند منبعی از آلودگی پنهان و باکتری باشد. آیا تا به حال فکر کرده‌اید، هر یک از افرادی که کنترل تلویزیون، دسته‌های مبل و اشیاء روی میز را لمس می‌کند، چند بار به تلفن همراه، تبلت یا تلفن دست زده است؟ وسایلی مانند تلفن‌های همراه، از آلوده‌ترین وسایل هستند که معمولاً همه ما از آن‌ها غافل هستیم.

تمام کنترل‌های دستگاه‌ها باید روزانه یکبار با دستمال و مایع ضدعفونی کننده به گونه‌ای تمیز شوند که به کنترل آسیبی نرسد. همچنین دقت کنید که اگر یکی از اعضای خانواده دچار بیماری ویروسی یا سرماخوردگی است، کنترل باید پس از هربار استفاده توسط شخص، تمیز شود. کلید لامپ‌ها، دسته‌های مبل‌ها و میز را فراموش نکنید.

روکش مبلمان به شدت در معرض آلودگی توسط باکتری‌ها و عوامل آلرژی‌زا قرار دارد. پارچه‌های مبل دائماً در معرض عطسه، سرفه، دست‌های شسته نشده، موی حیوانات خانگی و انسان، گرد و خاک و همچنین پاها هستند؛ به همین دلیل انواع باکتری‌های می‌توانند به سادگی در این سطوح رشد کرده و زندگی کنند.

در هفته حداقل یک بار این سطوح را با جارو برقی تمیز کنید و روکش‌های مبلمان را در صورت امکان شستشو دهید. زیر و بین بالشتک‌های مبلمان را فراموش نکنید و در نهایت روی آن را با اسپری ضدعفونی کننده تمیز کنید.

اگر یکی از اعضای خانواده شما دچار مشکلات پوستی یا بیماری‌های ویروسی است، روی مبلمان را با پارچه یا ملحفه‌های قابل شستشو بپوشانید و به طور مکرر آن‌ها را شستشو داده و تعویض کنید.

مبلمان بنفش و میز چوبی با گلدان صورتی

اتاق خواب

تخت خواب ما می‌تواند محل مناسبی برای رشد قارچ، باکتری و سایر حشرات باشد. تخت خواب معمولاً کاربردی بیش از خوابیدن دارد و برای کار کردن، درس خواندن، استراحت و حتی غذا خوردن استفاده می‌شود. اگر ملحفه‌ها، پتوها، لحاف‌ها و روبالشتی‌ها به طور مرتب شسته و تعویض نشوند، تبدیل به منبعی از آلودگی می‌شوند که ممکن است عوارض زیر را به دنبال داشته باشد:

  • حساسیت پوستی، اگزما، جوش
  • عفونت‌های قارچی و باکتریایی مانند پای ورزش‌کار
  • آلرژی و مشکلات تنفسی

به منظور جلوگیری از همه این مشکلات، باید حداقل هفته‌ای یکبار ملحفه‌های تخت را عوض کنید و شستشو دهید. مطالعات نشان داده است ملحفه‌های تخت خواب پس از یک هفته، بیش از دستگیره‌های درب سرویس بهداشتی باکتری دارند! بالش‌ها و تشک‌ها نیز باید در کاورهای مخصوص قرار گرفته و شستشو داده شوند تا آسیب نبینند.

مکان‌های کثیفی که از آن‌ها غافل هستیم

در این قسمت به کثیف‌ترین وسایلی که در خانه داریم اما از آن‌ها غافل شده‌ایم نگاهی می‌اندازیم:

اسباب‌بازی حیوانات خانگی و ظرف غذای آن‌ها:

اسباب‌بازی‌ها و ظرف غذای حیوانات خانگی باید روزانه یا حداقل هفته‌ای 2 بار با آب و صابون شسته و خشک شوند تا از رشد باکتری‌ها و عوامل بیماری‌زا در آن‌ها جلوگیری شود. اسباب‌بازی‌های حیوانات خانگی در صورتی که به خوبی تمیز نشوند، می‌توانند به مکانی برای رشد باکتری‌های کولی‌فرم، مخمر و کپک تبدیل شوند.

کلیدها و کیف پول:

وسایلی که هرروز با آن‌ها سر و کار دارید، مانند کیف پول و کلیدها، در معرض میکروب‌ها و باکتری‌های بسیاری قرار دارند. برای تمیز کردن این وسایل وقت بگذارید زیرا آن‌ها را در مکان‌های مختلفی مانند پیشخوان مغازه، میز رستوران و ... قرار می‌دهید و حتی ممکن است روی زمین بیفتند. بنابراین برای نظافت نیاز به توجه ویژه‌ای دارند.

کوله پشتی و کیف‌های باشگاه:

کوله پشتی یکی از وسایلی است که معمولاً همه از آن استفاده می‌کنند؛ از کودکان دبستانی گرفته تا بزرگسالان. فرقی ندارد چه وسیله‌ای در کیف خود قرار دهید. در نهایت کوله پشتی شما باید به خوبی تمیز و ضدعفونی شود؛ زیرا وسایلی که در آن قرار می‌دهید را معمولاً روی سطوح دیگری نیز گذاشته‌اید و آلودگی‌های آن سطوح را جذب کرده است. به خصوص برای کیف‌های باشگاه، باید پس از هربار تمرین که لباس‌های خود را درون کوله قرار می‌دهید، آن را بشویید زیرا لباس‌های کثیف و آغشته به عرق شما، دارای باکتری‌های زیادی است که باعث آلودگی کیف می‌شوند.


اگه دنبال بهترین نظافت کار در اطرافت هستی توی بیزاَپ پیداش کن.


 

نظرات
شما اولین نفری باشید که نظر خود را در مورد این بلاگ وارد می نمایید!
کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به بیتا زراندیش پارس(بیزاپ)است