لوگو بیزاَپ

مجله آنلاین و اینترنتی بیزاَپ، شامل جدیدترین مطالب روز از جمله: ترفندهای خانه‌داری، نظافت منزل، چیدمان و دکوراسیون، آشپزی، تکنولوژی، زیبایی و حتی پزشکی و سلامتی است.

دریافت لینک دانلود
آیکون

برای دریافت اپلیکیشن بیزاَپ ، روی دکمه زیر کلیک کنید.

دریافت مستقیم اپلیکیشن
تصویر بلاگ

برای زدن لایه بعدیِ رنگ چقدر باید صبر کنیم؟

تاریخ انتشار : 1400/08/16نویسنده: زهرا خرم زادهزمان مطالعه: 5 دقیقهنظر: 0بازدید: 430

همه ما اغلب برای تمام شدن کار رنگ دیوارها عجله داریم و می‌خواهیم هر چه سریع‌تر لایه بعدی رنگ را روی دیوار بزنیم. یکی از مطمئن‌ترین راه‌ها برای خراب کردن کار رنگ خانه این است که لایه بعدی رنگ را پیش از خشک شدن کامل لایه زیری اعمال کنید! اگه لایه‌ها را با عجله روی هم بزنید ممکن است با ایجاد کشش و رگه‌هایی در رنگ مرطوب، کار را به طور کامل خراب کنید. با این کار حباب و چاله‌هایی در رنگ دیوار ایجاد می‌شود که به راحتی ترمیم نمی‌شود. البته به کمک فناوری‌های جدید امروز، رنگ‌ها به گونه‌ای تولید می‌شوند که در اسرع وقت خشک شوند و به جای چندین روز، ظرف یک الی دو روز کار رنگ اتاق را به پایان برسانید. اما از کجا بدانیم برای زدن لایه بعدی رنگ چه مدت باید صبر کنیم؟ اگر رنگ را زودتر بزنیم دیوار خراب می‌شود و اگر بیش از اندازه صبر کنیم تا رنگ خشک شود، پروژه رنگ بیش از آنچه باید طول می‌کشد.

معنای خشک شدن، پوشش مجدد و پخت

سه چارچوب زمانی مشخص وجود دارد که باید از آنها هنگام رنگ‌آمیزی داخلی با رنگ اکریلیک-لاتکس بر پایه آب یا روغن (رنگ‌های آکیدی یا حلّال) آگاه باشید. در ادامه این سه چارچوب زمانی را به شما معرفی می‌کنیم.

زمان خشک شدن رنگ

زمان خشک شدن رنگ مدت زمانی است که طول می‌کشد تا رنگ مرطوب خاصیت چسبندگی خود را از دست بدهد و در معرض نور خشک شود. برخی اوقات تولیدکنندگان رنگ، این وضعیت را "خشک در لمس" می‌نامند. برای زدن رنگ لایه بعدی، این وضعیت ممکن است فریبنده باشد؛ زیرا به راحتی می‌توان تصور کرد که اگر رنگ را می‌توان با انگشتان لمس کرد و خشک تشخیص داده شود، با برس رنگ می‌توان لایه بعدی را اعمال کرد. در صورتی که چنین نیست.

زمان پوشش مجدد

زمان رنگ‌آمیزی یا پوشش مجدد رنگ مدت زمانی است که طول می‌کشد تا رنگ کاملاً آماده زدن لایه بعدی رنگ شود. این مدت برای رنگ تخت لاتکس 30 دقیقه و برای رنگ‌های براق حدود 3 ساعت است.

زمان پخت یا ترمیم رنگ

زمان پخت یا ترمیم رنگ مدت زمانی است که رنگ لازم دارد تا کاملاً سخت، قابل لمس و قابل شستشو شود. بسته به فصل و آب و هوایی که در آن زندگی می‌کنید، گاهی اوقات ممکن است این زمان تا هفته‌ها طول بکشد. لازم نیست درمورد زمان ترمیم رنگ نگران باشید. برای رنگ‌هایی که پایه آنها آب یا روغن است، طبق دستورالعمل‌هایی که در ادامه برای شما آورده‌ایم عمل کنید تا پوششی بدون نقص، یکدست و صاف داشته باشید.

زمان پوشش مجدد برای رنگ‌هایی بر پایه آب

رنگ‌هایی که بر پایه آب تولید می‌شوند همیشه به طور قابل توجهی سریع‌تر از رنگ‌های روغنی خشک می‌شوند. دلیل این امر آن است که آب موجود در رنگ لاتکس تبخیر شده و رنگ خشک می‌شود. این در حالی است که در رنگ‌های روغنی آبی برای تبخیر وجود ندارد.

رنگ در فرمولاسیون خود دارای مواد چسبی است که به کنار هم نگه داشتن رنگدانه‌ها کمک می‌کند. رنگ‌های تخت دارای کمترین میزان چسب و رنگ‌های براق (هم روغنی و هم بر پایه آب) بیشترین میزان چسب را دارند. چسب‌های موجود در فرمولاسیون به زمان خشک شدن اضافه می‌کنند. هر چه براق بودن رنگ بیشتر باشد، رنگ دیرتر خشک می‌شود. در واقع رنگ‌های براق طولانی‌ترین زمان برای خشک شدن را به خود اختصاص می‌دهند.

نوع رنگ زمان خشک شدن زمان پوشش مجدد
تخت یا مات 30 دقیقه الی 1 ساعت 1 الی 2 ساعت
پوسته تخم مرغی 1 ساعت 2 ساعت
نیمه براق 1 ساعت 2 ساعت
براق 1 الی 1ونیم ساعت 2 الی 2ونیم ساعت
پرایمر 30 دقیقه 1 ساعت

توجه داشته باشید که زمان پوشش مجدد به مدت زمانی اشاره دارد که باید برای افزودن لایه بعدی رنگ صبر کنید. علاوه بر این پیش از زدن لایه بعدی رنگ، از نکات و مراحل رنگ کردن خانه اطلاع کافی داشته باشید.

رنگ کردن دیوار

زمان پوشش مجدد برای رنگ‌های روغنی

اگر از رنگ روغن برای دیوارهای داخلی خانه، درب‌ها یا کابینت‌ها استفاده می‌کنید، زمان پوشش مجدد برای این رنگ‌ها متفاوت با رنگ‌هایی است که بر پایه آب هستند. رنگ‌های روغنی دوام و ماندگاری بیشتری دارند و نسبت به رنگ‌های دیگر به زمان بیشتری برای خشک شدن نیاز دارند. رنگ‌های روغنی ممکن است به 2 الی 4 ساعت زمان برای خشک شدن اولیه نیاز داشته باشند اما برای پوشش مجدد یا لایه بعدی باید حداقل 24 ساعت کامل پس از لایه اول، لایه بعدی رنگ را اعمال کنید. علت این امر آن است که باید مطمئن شوید سطح اولیه کاملاً خشک است و آماده لایه بعدی رنگ است.

تأثیر دما و رطوبت بر خشک شدن رنگ

حتی اگر در فضای داخلی خانه رنگ‌آمیزی را انجام می‌دهید، دمای اتاق و میزان رطوبت فضا کار رنگ‌آمیزی، زمان خشک شدن و پوشش مجدد را تحت تأثیر قرار می‌دهد. همواره رنگ را در شرایط دمایی مشخص شده توسط تولیدکننده قرار دهید. در ادامه به چند نکته برای تسریع زمان خشک شدن اشاره کرده‌ایم.

  • بسیاری از رنگ‌هایی که بر پایه آب تولید می‌شوند، در اتاقی با دمای حدود 22.5 درجه سانتیگراد با مقداری رطوبت در هوا خشک می‌شوند.
  • رنگ‌های روغنی در دمای اتاقی بین 10 و 32 درجه سانتیگراد بهترین زمان خشک شدن را خواهند داشت.
  • دمای پایین‌تر و رطوبت بیش از حد ممکن است زمان خشک شدن رنگ‌هایی را که بر پایه آب هستند، افزایش دهد. زیرا برای خشک شدن این رنگ‌ها لازم است آب تبخیر شود و در دمای پایین و رطوبت زیاد تبخیر آب به تأخیر می‌افتد.
  • ایجاد گردش هوا در اتاق به کمک فن به سریع‌تر خشک شدن رنگ کمک می‌کند.
  • ورود هوای تازه از طریق پنجره به روند خشک شدن رنگ و تسریع آن کمک می‌کند؛ مگر این که هوای بیرون بسیار سرد، گرم یا مرطوب باشد.

کمک به خشک شدن سریع‌تر رنگ‌های روغنی

در روند خشک شدن رنگ روغنی، رنگ اکسید شده و سخت می‌شود. همان طور که مشخص است این روند با نحوه خشک شدن رنگ بر پایه آب متفاوت است. برای تسریع روند سخت شدن رنگ‌های روغنی می‌توان از مواد خشک‌کننده روغن که حاوی روغن تخم کتان و رزین‌های آلکیدی است، استفاده نمود.

غلتک رنگ

روش‌های رنگ‌آمیزی مؤثر بر زمان خشک شدن

استفاده از هر روش رنگ‌آمیزی اعم از غلتک، اسپری یا برس رنگ تأثیر مخصوص به خود را در زمان خشک شدن لایه‌های رنگ دارد. رنگ اسپری در صورتی که نازک و یکنواخت زده شود، در کمتر از 30 دقیقه خشک می‌شود و در کمتر از یک ساعت آماده پوشش مجدد است. رنگ‌آمیزی با استفاده از غلتک یا برس زمان بیشتری برای خشک شدن لازم دارد زیرا رنگ اعمال شده با این ابزارها سنگین‌تر است. اگر از غلتک یا برس رنگ استفاده می‌کنید لازم است تا خشک شدن کامل لایه اول صبر کنید، سپس پوشش مجدد را اعمال کنید. به خاطر داشته باشید عجله کردن در استفاده از این ابزارها و زدن لایه بعدی رنگ، باعث ایجاد حباب، حفره، رگه و ایراداتی در رنگ دیوار می‌شود که خوشایند نیست و رنگ‌آمیزی شما را خراب می‌کند.


اگه دنبال بهترین نقاش ساختمان در اطرافت هستی توی بیزاَپ پیداش کن


 

نظرات
شما اولین نفری باشید که نظر خود را در مورد این بلاگ وارد می نمایید!
کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به بیتا زراندیش پارس(بیزاپ)است