لوگو بیزاَپ

مجله آنلاین و اینترنتی بیزاَپ، شامل جدیدترین مطالب روز از جمله: ترفندهای خانه‌داری، نظافت منزل، چیدمان و دکوراسیون، آشپزی، تکنولوژی، زیبایی و حتی پزشکی و سلامتی است.

دریافت لینک دانلود
آیکون

برای دریافت اپلیکیشن بیزاَپ ، روی دکمه زیر کلیک کنید.

دریافت مستقیم اپلیکیشن
تصویر بلاگ

5 روش آسان برای داشتن یک میز کار مرتب

تاریخ انتشار : 1400/10/01نویسنده: زهرا خرم زادهزمان مطالعه: 6 دقیقهنظر: 0بازدید: 407

محیط کار، خانه دوم ما حساب می‌شود؛ چرا که مدت زیادی از روز خود را در آن سپری می‌کنیم. داشتن یک میز کار مرتب و حرفه ای کار ساده‌ای نیست. احتمالا شما هم بدون توجه به اطراف، کارهای خود را انجام داده و روز خود را به پایان می‌رسانید. معمولا فنجان‌های خالی قهوه یا چای، باقی‌مانده صبحانه (یا خرده‌های خوراکی‌ها) اطراف یا روی میز افراد را پر کرده و باعث ایجاد شلوغی و بی‌نظمی شده است.

اما حالا زمان خوبی برای سر و سامان دادن به محیط کار و مرتب کردن آن به بهانه یک شروع جدید است. در این مطلب به شما می‌گوییم چگونه میز کار مرتبی داشته باشید؟ اگر نمی‌دانید از کجا شروع کنید، جای نگرانی نیست؛ ما شما را راهنمایی می‌کنیم تا نظم را به محیط کار خود بازگردانید.

5 راهکار برای داشتن میز کار مرتب

راهکار اول: همه چیز را دم دست نگذارید

قطعا می‌دانید بی‌نظمی در محیط کار حالتی ناخوشایند و آزار دهنده ایجاد کرده و باعث کلافگی می‌شود. برای شروع میز کار خود را مرتب کنید و به وسایلی که با آن‌ها در طول روز سر و کار دارید نظم دهید. وسایلی که لازم است دم دست باشند را نزدیک خود یا روی میز قرار دهید و وسایلی که کمتر استفاده می‌شوند را در کشوها، کمدها یا قفسه‌ها بگذارید. برخی از افراد از ترس گم کردن اسناد مهم یا برخی از وسایل، آن‌ها را همیشه جلوی چشم خود می‌گذارند؛ غافل از این که با این کار تنها موجب ایجاد سردرگمی و کاهش تمرکز خود و همکاران می‌شوند.

راهکار دوم: گل‌ها و گیاهان را مهمان خود کنید!

استفاده از گل‌ها و گیاهانی با گلدان‌های رنگی و زیبا یا حتی کوزه‌های سفالی به محیط کار شما روحیه می‌بخشند. طبق تحقیقات، گیاهان باعث افزایش کیفیت هوا و کاهش آلودگی‌های محیط شده و این مسئله تاثیر مثبتی بر عملکرد ما در محیط کار می‌گذارد. برای این که گل‌ها همیشه تازه و شاداب باشند، آن‌ها را در مکانی مناسب با نور کافی قرار دهید و در زمان‌های لازم به آن‌ها آب دهید.

اگر تجربه‌ای در نگهداری از گیاهان ندارید، از گیاهان مقاومی مانند کاکتوس استفاده کنید. این گیاهان علاوه بر تصفیه هوای محیط، قدرت تمرکز افراد را نیز افزایش می‌دهند.

میز کار مرتب همراه با گل های رنگی

راهکار سوم: از شوینده استفاده کنید

نظافت محل کار و تلاش برای آراستگی آن، یک شرط اساسی برای افزایش کارایی کلیه افراد حاضر در آن محیط است. به این منظور می‌توانید از شیشه پاک کن‌ها، اسپری‌های مخصوص سطوح چوبی، دستمال‌های نانو و سایر محصولات مشابه موجود در بازار استفاده کنید. توصیه می‌کنیم به منظور کاهش هزینه‌های ناشی از خرید مواد شوینده، از اسپری‌های چند منظوره که مناسب استفاده در سطوح مختلف هستند، استفاده کنید. استفاده از این محصولات، باعث کاهش رشد باکتری‌ها در محیط شده و احتمال ابتلا به بیماری‌های مسری و آلرژی را کمتر می‌کند. اگر یکی از وعده‌های غذایی خود را در محل کار صرف می‎‌کنید، این مسئله اهمیت بیشتری پیدا می‌کند؛ زیرا انتقال آلودگی و عوامل بیماری‌زا از طریق غذا و نوشیدنی در محیط کار، یک اتفاق شایع است.

راهکار چهارم: خلاق و با سلیقه باشید

استفاده از وسایل رنگی مثل پوشه‌ها یا کاغذهای رنگی فقط مخصوص مدارس نیست. شما می‌توانید با استفاده از کاغذها و پوشه‌های رنگی، به محل کار خود جان ببخشید یا حتی برای تزئین میز کار خود از آن‌ها استفاده کنید. مطمئن باشید هیچ‌کس از دیدن یک میز انرژی بخش و رنگارنگ آزرده نمی‌شود! استفاده از وسایل رنگارنگ و زیبا از طریق تاثیر مثبت در روحیه خود و همکاران، موجب افزایش بازده کاری، سطح انرژی و خلاقیت خواهد شد.

 میز کار مرتب و مینیمال

راهکار پنجم: یک عطر خوشبو می‌تواند همه چیز را عوض کند!

 استشمام یک رایحه دلنشین در محل کار، آن فضا را برای شما لذت بخش تر کرده و به شما کمک می‌کند در انجام وظایف خود پر انرژی‌تر عمل کنید. برای معطر ساختن محیط کار، می‌توانید از انواع عودها، شمع‌های معطر و خوشبو کننده‌های هوا استفاده کنید. البته باید توجه داشته باشید از عطرهای تند که موجب سردرد یا آزار همکاران می‌شود، استفاده نکنید. بهتر است قبل از انجام این کار با همکاران خود در این مورد صحبت کرده و در صورتی که برای آ‌ن‌ها مشکلی ایجاد نمی‌کند، از یک عطر ملایم استفاده نمایید.

5 مزیت داشتن میز کار مرتب

1. محیطی جذاب‌تر و آرام‌تر خواهید داشت

ایجاد فضای کاری تمیز و منظم، علاوه بر ایجاد آرامش برای شما، احساس خوبی به مراجعه‌کنندگان و مشتریان منتقل می‌کند. همچنین ثابت شده است که یک محیط کاری شلوغ و نامنظم تمرکز کارکنان را دچار مشکل کرده و آن‌ها برای انجام وظایف و تعیین اولویت‌ها با مشکل مواجه خواهند شد. به علاوه نامنظم بودن محیط کار بر سلامت روانی، عاطفی و شغلی شما تاثیر منفی خواهد گذاشت.

2. بازده افراد را بالا برده و در زمان صرفه جویی می‌کند

زمانی که همه چیز دقیقا سر جای خودش قرار بگیرد، در زمان شما صرفه جویی شده و کمتر دچار سردرگمی خواهید شد؛ در نتیجه بازده کاری شما افزایش پیدا می‌کند.

در مواردی که با همکاران خود از یک میز بزرگ و مشترک استفاده می‌کنید، داشتن یک محیط کار منظم اهمیت زیادی دارد. ممکن است لازم باشد همکاران شما سند یا پرونده مهمی را پیدا کنند؛ اگر منظم باشید و همه چیز را به صورت مرتب سر جای خود قرار دهید، پیدا کردن آن برای همکارتان بسیار ساده‌تر خواهد بود و در زمان هر دوی شما صرفه جویی خواهد شد. زمانی که این نظم در محل کار برقرار شود، احتمال کمبود وقت برای انجام کارها به شدت کاهش خواهد یافت. راهکارهای ساده‌ای مانند برچسب زدن به پوشه‌ها و پرونده‌ها به ایجاد یک فرایند کاری منظم‌تر کمک می‌کند.
بیشتر بخوانیداصول پاسخ به نظرات مشتریان در شبکه‌های اجتماعی

کار کردن روی یک میز کار مرتب

شلوغی کمتر، استرس کمتر

شلوغی و بی نظمی دشمن موفقیت در کار است؛ بنابراین کلیه وسایلی را که به آن‌ها نیاز ندارید و باعث شلوغی میز کار شما می‌شوند، از روی میز برداشته و به کشو یا قفسه مناسب منتقل کنید. بسیاری از افراد به دلیل ترس از گم کردن وسایل یا اسناد و پرونده‌ها، آن‌ها را جلوی چشم می‌گذارند یا چندین نسخه از یک سند یا پرونده را نگه‌داری می‌کنند؛ این کار باعث افزایش بی‌نظمی و سردرگمی در محیط کار خواهد شد.

از پرونده‌ها و فایل‌های مورد نیاز خود تنها یک نسخه پشتیبان تهیه کرده و آن را در یک محل مشخص نگه‌داری نمایید. همچنین می‌توانید از فایل‌های خود نسخه پشتیبان الکترونیکی دریافت کرده و آن را به صورت آنلاین نگه‌داری نمایید.

تاثیر مثبت در مراجعه کنندگان و کارکنان

دفتر کار شما بازتابی از اعتبار و وجهه کسب و کار شما است. یک دفتر نامرتب و شلوغ، سیگنال‌های منفی به مراجعه‌کننده ارسال کرده و تصویری نامناسب در ذهن بازدیدکنندگان، مشتریان و حتی کارکنان به جا می‌گذارد؛ در حالی که نظافت محیط کار و آراستگی آن باعث افزایش انرژی، خلاقیت و اعتماد به نفس در کارمندان شده و در ایجاد یک محیط شاد، سالم و کارآمد موثر است. این موارد موجب افزایش بازده کاری کلیه افراد و  ایجاد بینشی مثبت نسبت به کسب و کار خواهد شد.

نتیجه گیری

در این مطلب آموختیم چگونه و چرا میز کار مرتبی داشته باشیم. از آنجا که منظم بودن در محیط کار باعث افزایش کارایی و انرژی افراد می‌شود، توصیه می‌شود هم کارکنان و هم مدیران در جهت اجرای آن اقداماتی انجام دهند. شما چگونه نظم در محل کار را رعایت می‌کنید؟ اگر شما هم به نظافت و آراستگی محیط کار خود اهمیت می‌دهید یا اقداماتی در این راستا انجام داده‌اید، نظرات و پیشنهادات خود را ما به اشتراک بگذارید.


بهترین خدمات نظافت را در بیزاَپ پیدا کنید.


 

نظرات
شما اولین نفری باشید که نظر خود را در مورد این بلاگ وارد می نمایید!
کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به بیتا زراندیش پارس(بیزاپ)است