لوگو بیزاَپ

مجله آنلاین و اینترنتی بیزاَپ، شامل جدیدترین مطالب روز از جمله: ترفندهای خانه‌داری، نظافت منزل، چیدمان و دکوراسیون، آشپزی، تکنولوژی، زیبایی و حتی پزشکی و سلامتی است.

دریافت لینک دانلود
آیکون

برای دریافت اپلیکیشن بیزاَپ ، روی دکمه زیر کلیک کنید.

دریافت مستقیم اپلیکیشن
تصویر بلاگ

8 روش طبیعی و کاربردی برای داشتن خواب بهتر

دسته بندی :سلامتی و پزشکی
تاریخ انتشار : 1400/08/27نویسنده: آتنا سعادت پورزمان مطالعه: 15 دقیقهنظر: 0بازدید: 368

فرقی نمی‌کند که شما در مورد ویروس همه‌گیر (کرونا) نگران باشید یا به صورت کلی فشار زندگی شما را تحت تاثیر قرار داده باشد، به نظر می‌رسد که در حال حاضر انسومنیا یا همان بی‌خوابی میان مردم بسیار رایج شده است، به همین دلیل ما در ادامه به درمان‌های مفید برای بی‌خوابی خواهیم پرداخت. در حالی که بعضی از مردم قابلیت سازگاری با کمبود خواب را دارند اما اکثریت ما نمی‌توانیم این کار را انجام دهیم و هنگامی که در طول روز داشتن عملکردی مناسب برای ما سخت می‌شود، تاثیرات کم خوابی را احساس خواهیم کرد.

فرقی ندارد که بی‌خوابی مزمن بوده باشد یا تنها یک شب بد، همه ما در یک یا چند مرحله خاص از زندگیمان بی‌خوابی را تجربه کردیم. اما خواب باکیفیت، بدون هیچ بحثی، مهمترین چیزی است که هنگام صحبت از سلامت مطلوب به آن نیاز داریم. با این حال هنوز هم بسیاری از ما به اندازه کافی نمی‌خوابیم. روتین اکثر مردم در تختخواب این گونه است: در گوشی موبایل خود می‌چرخند، از قهوه خوردن بعد از ساعت 5 عصر پشیمان می‌شوند و نمی‌توانند افکار پرتنش خود را آرام کنند. آیا این روتین هم برای شما آشنا به نظر می‌رسد؟

چرا نمی‌خوابیم؟

انسومنیا یا بی‌خوابی بیماری است که در آن خوابیدن یا داشتن خوابِ بدون بیدار شدن برای شما سخت می‌شود و همیشه در شب، خوابی پریشان دارید. دلایل بسیاری برای بی‌خوابی وجود دارد، مانند اتاقی که خیلی گرم یا خیلی سرد است، تخت نامناسب، مصرف الکل، کافئین یا نیکوتین، شیفت‌های کاری طولانی، اضطراب یا افسردگی. اکثر ما در برخی مراحل زندگی خود از بی‌خوابی رنج بردیم اما هنگامی که بیشتر نگران و مضطرب هستیم،  تنها تعداد کمی از ما قابلیت خاموش کردن ذهن یا آرام کردن افکار پریشان خود را بعد از یک روز پراسترس یا شلوغ داریم.

یک همه پرسی که توسط هلث‌اسپن (برند ویتامین و مکمل‌ها)، میان دو هزار بزرگسال انجام شد، نشان داد که 62 درصد از مردم بر این باورند که ذهن آنها دائماً و به طور پیوسته در حال فعالیت است، این در حالی است که 83 درصد از مردم احساس می‌کنند که دائماً مسائل و موضوعات زیادی در سرشان جریان دارد. در واقع، به طور متوسط هر فرد در هر لحظه بیش از 9 فکر در ذهن خود دارد. این 9 مورد می‌تواند از تصمیمات ساده روزمره گرفته تا نگرانی‌های استرس‌زایی در مورد پول یا تغییرات بزرگ در زندگیِ آنها را در بر گیرد.

به علاوه، سه چهارم نظر سنجی‌های انجام شده در وبسایت آن‌پُل نشان می‌دهد که برخی از مردم آنقدر ذهنشان مشغول است که برای خاموش کردن ذهن خود تلاش بسیاری می‌کنند.

بزرگسالان به طور میانگین، در یک هفته سه شب با بی‌خوابی مواجه می‌شوند.

دکتر مگ آررول، یک روانشناس که به نمایندگی از برند هلث‌اسپن این تحقیق را تدارک دیده است، می‌گوید: توانایی «خاموش کردن» و پاک کردن ذهن از نگرانی‌ها و مشکلات چیزی نیست که به طور طبیعی افراد بسیاری آن را در وجود خود داشته باشند. مانند بیشتر مهارت‌های دیگر، این مهارت نیز به تمرین زیادی نیاز دارد؛ اما اگر این کار را ادامه دهید، می‌تواند مزایای بسیار زیادی برای شما داشته باشد.

مشکل بی‌خوابی

چرا خواب انقدر مهم است؟

هنگامی که ما می‌خوابیم اتفاقات زیادی برای بدن و ذهن ما می‌افتد. مغز ما اطلاعات را جهت ایجاد خاطرات جدید پردازش می‌کند، عضلات و مفاصل ما استراحت کرده و از خستگی‌های طول روز بهبود می‌یابند. همچنین در طول خواب ، هورمون رشد بیشتری تولید می‌کنیم که به بازسازی و جوان‌سازی سلول‌های ما کمک می‌کنند. خواب کم و بی‌کیفیت، علاوه بر تأثیرگذاری روی سلامت جسمی و روحی، خطر تصادف جاده‌ای را نیز افزایش داده (به دلیل خستگی مفرط)، فشار خون را بالا برده و قدرت سیستم ایمنی بدن را کاهش می‌دهد. به همین دلیل کمتر قادر به مقابله با عفونت‌ها خواهیم بود.

به عنوان مثال، اگر به طور مداوم و پیوسته کمتر از هفت ساعت در شب بخوابید نسبت به آنهایی که در طول شب هشت ساعت یا بیشتر می‌خوابند، در صورت قرار گرفتن در معرض ویروس سرماخوردگی معمولی، سه برابر بیشتر احتمال دارد که به ویروس سرماخوردگی مبتلا شده و علائم آن را داشته باشید. همچنین مشخص شد که دو سوم از افراد شرکت کرده در نظرسنجی، هنگامی که در طول شب خوابی بد و بی‌کیفیت داشتند، کمتر قادر به مدیریت کردن مسائل در ذهن خود بودند.

این مطالعات دریافتند که بسیاری از ما هنگامی که بی‌خوابی یا خواب بی‌کیفیت را در شب تجربه می‌کنیم، از نظر ذهنی کمتر قوی هستیم. کمبود خواب کوتاه مدت می‌تواند بر تمرکز، حافظه، یادگیری، خلق و خو و روابط ما با دیگران در طول روز تأثیر بگذارد. کمبود خواب بلند مدت می‌تواند اثرات جدی‌تری را ایجاد کند که در مورد مشکلات التهابی است.

چه چیزی خواب شب را بهتر می‌کند؟

هنگامی که احساس خستگی بیش از حد می‌کنید و نیاز به خوابیدن دارید، بیدار دراز کشیدن در تخت تجربه‌ای فلاکت بار و عذاب‌دهنده است. 31 تا 55 درصد از مدت زمان خواب به ژنتیک بستگی دارد اما باقی آن تحت تأثیر عوامل روزمره مانند رفتار، محیط و رژیم غذایی شما است. از آنجایی که این روزها کم‌خوابی مشکلی رایج میان مردم است، ما تصمیم گرفتیم که در مورد الزامات داشتن خوابی بهتر صحبت کنیم. فکر می‌کنم دیگر نیازی نیست به این مسئله اشاره کنیم که بیدار شدن در صبح وقتی که شب قبل به میزان کافی خوابیده و استراحت کرده باشید، چقدر می‌تواند لذت‌بخش باشد.

چندین نکته برای داشتن خواب بهتر در شب عبارت است از:

  1. از خوابیدن یا چرت زدن در طول روز خودداری کنید.
  2. در طول شب قبل از خواب زیاد آب ننوشید در غیر این صورت تمام طول شب مشغول رفتن به دستشویی خواهید بود.
  3. به صورت منظم ورزش کنید اما از انجام ورزش‌های بسیار سخت و سنگین در عصر خودداری کنید، در غیر این صورت این کار شما را تمام طول شب بیدار نگه می‌دارد.
  4. از مصرف موادی که در خواب تداخل ایجاد می‌کنند، مانند کافئین، نیکوتین و الکل (4 ساعت قبل از خواب) خودداری کنید.
  5. قبل از رفتن به تختخواب با مطالعه کردن یا گوش کردن به یک موسیقی ملایم خودتان را آرام کنید.
  6. کنار وان حمام خانه خود شمع گذاشته و چند ساعت را در وان بگذرانید.
  7. دستگاه‌های الکتریکی را از محل خواب خود دور نگه دارید، چون فرکانس‌های الکترومغناطیسی تولید می‌کنند و باعث ایجاد اختلال در خواب می‌شوند.
  8. 30 دقیقه قبل از رفتن به تختخواب از خیره شدن به صفحه‌های نمایش که شامل گوشی موبایل، کامپیوتر، تبلت یا تلویزیون می‌شود، خودداری کنید. نور آبی ساطع شده از آنها، تولید ملاتونین یعنی همان هورمون طبیعی خواب را در بدن دچار اختلال می‌کند.
  9. سعی کنید با گوش دادن به موسیقی‌های مخصوص مدیتیشن، بخوابید.

گفته می‌شود که تمرین بهداشت خواب و عادات خواب سالم به همراه داشتن رژیم غذایی متعادل نکته‌ای کلیدی برای داشتن خوابی با کیفیت و آرام است. اما بسیاری از مکمل‌های طبیعی دیگر نیز مانند سنبل الطیب و مکمل 5-HTP (5-هیدروکسی تریپتوفان) می‌توانند افزودنی‌هایی مفید برای کمک به شما برای داشتن خوابی بهتر باشد. پس بدون اینکه حاشیه برویم، بیایید نگاهی داشته باشیم به چند راه طبیعی (کمتر دیده شده) که می‌توانید با استفاده از آنها خواب بهتری در شب داشته باشید.

بی‌خوابی و مشکل بیدار شدن

1. مصرف روغن کانابیدیول یا همان روغن CBD را شروع کنید (هرگز پشیمان نخواهید شد)

بی خوابی و اختلالات خواب از جمله پنج دلیل اصلی برای مصرف روغن کانابیدیول است. روغن کانابیدیول، روی سیستم اندوکانابینوئید در مغز کار کرده و اثر سایر مواد شیمیایی مغز مانند سروتونین و آناندامید را افزایش می‌دهد تا احساس درد را کاهش داده، اضطراب و استرس را از بین برده، خواب را بهبود بخشیده و روحیه را بالا ببرد.

انتخاب‌های زیادی برای بهتر کردن خواب وجود دارد و مصرف روغن کانابیدیول می‌تواند یکی از آنها باشد. مصرف روغن کانابیدیول، درمانی معروف برای درمان بی‌خوابی است زیرا مرحله REM خواب را بهبود می‎بخشد. مرحله REM خواب، به معنی حرکت تند چشم در خواب است و در اصل این اصطلاح برای زمانی است که وارد مرحله عمیق‌تری از خواب می‌شویم یعنی معمولاً همان موقعی که خواب می‌بینیم. همچنین مرحله REM نوعی از خواب است که دوست دارید آن را چندین بار در طول شب داشته باشید، زیرا به پردازش احساسات و خاطرات کمک کرده و برای سلامتی طولانی مدت ضروری است. روغن کانابیدیول نه تنها برای بهبود مرحله REM خواب مفید است بلکه این روغن ماهیچه‌ها را آرام کرده و خستگی و اضطراب شما را برطرف می‌کند. بسیاری از مطالعات انجام شده تاثیر روغن کانابیدیول را بر کیفیت خواب تایید کردند.

در واقع، مطالعه اخیراً ارائه شده در شانزدهمین کنفرانس سالانه انجمن بین المللی تغذیه و ورزش در سال 2019 نشان داد که مصرف فقط 15 میلی‌گرم روغن کانابیدیول به مدت شش هفته باعث بهبود چشمگیر خواب و کیفیت زندگی می‌شود؛ مانند خواب آلودگی کمتر در روز. اگر تا به حال این روغن را به هیچ روشی استفاده نکردید، پیشنهاد می‌شود که استفاده از روغن کانابیدیول را در مقادیر کم و به آرامی شروع کنید. این محلول مناسب برای خواب آرام در شب جهت جذب سریع‌تر، مستقیماً وارد جریان خون شما می‌شود. یک تا هشت قطره از آن را نیم ساعت قبل از رفتن به تختخواب استفاده کرده و قبل از قورت دادن، آن را مدتی در دهانتان (زیر زبان) نگه دارید.

2. از چراغ بیدار کننده در اتاق خود استفاده کنید

چیزی که اکثر مردم متوجه آن نیستند، این است که جلوگیری از داخل آمدن نور غروب و طلوع آفتاب به اتاق و تاریکی هرچه بیشتر اتاق در واقع برای ساعت داخلی بدن یا داشتن خوابی کامل در شب مفید نیست. ساعت بدن ما در نتیجه چرخه نور و تاریکی با دنیای خارج تنظیم می‌شود. این اتفاق به دلیل وجود سلول‌های موجود در چشم ما هستند که سلول‌های گانگلیونی شبکیه حساس به نور نامیده می‌شوند و بخشی از عصب بینایی ما را تشکیل می‌دهند. این سلول‌ها، سیگنال‌های نوری را گرفته و اطلاعات تاریک و روشن بودن هوا را به ساعت «اصلی» بدن که در مغز است، منتقل می‌کنند. سپس این «ساعت اصلی» بدن، سیگنال‌هایی را به همه سلول در سیستم‌های اندام بدن ارسال می‌کند (همه آنها دارای ساعت 24 ساعته داخلی هستند) تا به تنظیم سیستم بدن ما کمک کنند. بیشتر این فرآیند با قرار گرفتن در معرض نور طبیعی انجام می‌شود که در زمستان زیاد شاهد آن نیستیم. وقتی هوا تاریک است از خواب بیدار می‌شویم و وقتی تاریک است به تختخواب می‌رویم، این روند به معنی مطابق نبودن ساعت بدن ما با چرخه نور و تاریکی است. بنابراین، اگر می‌خواهید ساعت بیدار شدن شما بیشتر تنظیم شده و شب‌ها به طور طبیعی به خواب بروید، باید سعی کنید با باز نگه داشتن پرده‌ها، قرار گرفتن خود را در معرض نور طبیعی صبح و عصر به حداکثر برسانید.

هر چند، اگر در شهری بزرگ زندگی کنید، احتمالا ترجیح می‌دهید برای داشتن حریم شخصی بیشتر شب‌ها پرده پنجره خود را بسته نگه دارید، همه ما به حریم شخصی خود اهمیت زیادی می‌دهیم. اگر شرایط شما هم اینگونه است، شاید بهترین انتخاب برای شما خریدن چراغ روشنایی باشد. به ما اعتماد کنید، ساعت داخلی بدنتان واقعاً قدردان این کار شما خواهد بود.

خواب راحت

3. منیزیم مصرف کنید (ترجیحاً قبل از رفتن به تختخواب)

منیزیم برای سلامت خواب ضروری است و اغلب به دلیل داشتن خواص آرام بخش خود که بدن شما را در شب آرام و ریلکس می‌کند، آرامبخش طبیعی نامیده می‌شود. شما می‌توانید منیزیم را در غذاهایی مانند کلم برگ، برنج قهوه‌ای، اسفناج، کلم بروکلی، مغزها، آواکادو، شکلات تلخ، دانه‌ها و حبوبات پیدا کنید.

بر اساس نظرسنجی انجام شده در آمریکا، با وجود این لیست طولانی از غذاهای روزمره حاوی منیزیم، 13 درصد از بزرگسالان هنوز منیزیم کمی از رژیم غذایی خود دریافت می‌کنند. به علاوه، بر اساس گفته‌های بنیاد تغذیه بریتانیا، از هر پنج زن 19 تا 34 ساله، منیزیم دریافتی یک زن پایین‌تر حداقل میزان تعیین شده است. در واقع یکی از نشانه‌های اولیه کمبود سطح منیزم در بدن، خستگی و کوفتگی و همچنین اختلالات خواب، اضطراب و خلق و خوی پایین است. اگر بدن ما به اندازه کافی منیزیم داشته باشد، خوابیدن و بیدار شدن در زمان درست و مناسب برای ما راحت‌تر خواهد بود.

یک آزمایش بالینی تصادفی و کنترل شده با دارونما بر روی 46 بزرگسال مبتلا به بی‌خوابی که در سال 2012 منتشر شد، نشان داد که 500 میلی‌گرم منیزیم روزانه به مدت هشت هفته، کیفیت خواب را بهبود بخشیده و همچنین بیدار شدن هنگام خواب شبانه را در افراد مورد مطالعه کاهش داده است. دلیل مفید بودن منیزیم برای خواب از طریق برهم‌کنش آن با یک انتقال دهنده عصبی به نام GABA (اسید گاما-آمینوبوتیریک) است. GABA یک اسید آمینه است که مسئول کاهش اضطراب، تقویت آرامش و آماده سازی بدن ما برای خواب است. منیزیم با اطمینان از عملکرد هرچه بیشتر گیرنده‌های GABA در مغز و سیستم عصبی بدن به آرامش بدن کمک می‌کند.

به علاوه، گیرنده‌های GABA برای کمک به خاموش شدن مغز ما ضروری هستند، به طوری که ذهن ما هنگام تلاش برای خوابیدن به فکر و فعالیت ادامه ندهد. تحقیقات انجام شده در دانشگاه ادینبورگ و دانشگاه کمبریج نشان داد که میان میزان منیزیمِ سلول‌ها و توانایی بدن برای دنبال کردن موثر چرخه خواب ارتباط وجود دارد. این مسئله بدان معنی است که اگر ما به میزان کافی در بدن خود منیزیم داشته باشیم، خوابیدن در شب و بیدار شدن در زمان درست و مناسب برای ما راحت‌تر خواهد بود. جهت افزایش میزان منیزیم بدن خود می‌توانید سعی کنید که لیست غذای ذکر شده در بالا را به شام خود اضافه کنید یا همچنین در صورت تمایل می‌توانید از مکمل‌های منیزیم استفاده کنید. اگر قبل از رفتن به تخت خواب منیزیم مصرف کنید، این ماده می‌تواند تاثیری آرامبخش روی ذهن و ماهیچه‌های شما بگذارد که به بهبود خواب کمک می‌کند.

بیشتر بخوانید: تاثیرات بی‌خوابی بر سلامت بدن + 8 راهکار موثر

بی‌خوابی و بیدار شدن در شب

4. به همراه ذهن خود، وسایل الکترونیکی را نیز خاموش کنید

از آنجایی که شبکه‌های اجتماعی و تکنولوژی به شدت می‌توانند اعتیادآور باشند، محدود کردن اعتیاد آنها به ساعت‌های روز می‌تواند ایده خوبی باشد. طبق تحقیق انجام شده در بیمارستان بریگام و بیمارستان زنان و دانشگاه پزشکی هاروارد، نور طبیعی به چرخه خواب و بیداری شما کمک می‌کند اما نورهای ساطع شده از وسایل الکترونیکی مانع آن می‌شود. این مطالعه 12 بزرگسال داوطلب را که نیمی از آنها کتاب فیزیکی و کاغذی و باقی آنها قبل از خواب کتاب الکترونیکی می‌خواندند را مورد بررسی قرار دارد. از آن دسته از افرادی که از وسایل الکترونیکی استفاده می‌کردند، دیرتر به خواب رفته، صبح روز بعد خسته‌تر بوده و هشیاری کمتری داشتند.

خاموش کردن تبلت، گوشی موبایل و لپ‌تاپ 30 الی 90 دقیقه قبل از رفتن به تخت می‌تواند به خوابیدن کمک کرده، شما را ریلکس کرده و ذهن و بدنتان را برای خوابیدن آماده کند. جهت جلوگیری از وسوسه شدن برای استفاده از وسایل الکترونیکی، سعی کنید قبل از رفتن به تختخواب کتاب خوانده یا تمرین تنفس و مدیتیشن کنید. شما همچنین می‌توانید هر کار دیگری به منظور آرام کردن ذهن خود از مشغله‌های روزمره انجام دهید.

5. پتوی گرانشی را امتحان کنید

آیا تا به حال در مورد پتوی گرانشی یا پتوی سنگین شده شنیدید؟ در سال 2018، فروش این محصول به 14 میلیون پوند رسید!

تئوری و مکانیزم پشت این پتوها به عنوان فشار عمیق (DPS) شناخته می‌شود. این بدان معنی است که پتوی گرانشی فشار یکنواختی به بدن وارد می‌کند و احساس آغوش محکم، قنداق یا ماساژ و همچنین احساس امنیت را در شما ایجاد می‌کند که گفته می‌شود استرس و اضطراب را کاهش داده و به خواب کمک می‌کند. مطالعات نشان دادند که فشار عمیق (DPS) می‌تواند سطح کورتیزول (هورمون استرس بدن) را کاهش داده و همچنین تولید سروتونین، هورمونی مرتبط با احساس خوشحالی و خوشبختی، را بیشتر کند. این پتوها اغلب با قیمت تقریبی 150 پوند به فروش می‌رسند، آنها از پنبه ساخته شده و حاوی ده‌ها کیسه کوچک و پر از مهره‌های شیشه‌ای است که درون آنها دوخته شده است. وزن این پتوهای گرانشی می‌تواند در محدوده 4 تا 13 کیلو باشد که در مقایسه با وزن پتوهای معمولی قابل توجه است.

6. هورمون‌های خواب خود را با هیدروکسی تریپتوفان 5 بهبود بخشید

هیدروکسی تریپتوفان 5 (5-HTP) یک اسید آمینه است که به طور طبیعی در بدن ما یافت شده و به ملاتونین تبدیل می‌شود یعنی همان هورمونی که به تنظیم چرخه خواب کمک می‌کند.

نشان داده شده که هیدروکسی تریپتوفان 5 همچنین با تولید ماده شیمیایی مغزی به نام سروتونین که به بدن در ساختن هورمون ملاتونین کمک می‌کند بر چرخه بیداری و خواب تأثیر گذاشته و به بهتر کردن خلق و خو کمک می‌کند. هنگامی که سروتونین در بدن ترشح شود، می‌تواند باعث احساس آرامش شده و در نتیجه استرس و اضطراب شما را کاهش دهد. هم وجود سروتونین و هم ملاتونین برای خواب و داشتن یک ساعت فیزیولوژیکی که عملکرد خوبی داشته باشد، ضروری هستند. ملاتونین همچنین هورمونی ضروری برای خوابیدن است.

چندین مطالعه نشان داد که مکمل هیدروکسی تریپتوفان 5 (5-HTP) تاثیر مثبتی روی خلق و خوی پایین دارند و بهتر از دارونماها در درمان افسردگی کمک می‌کنند و مزایای آنها معمولاً بعد از دو هفته دیده می‌شود.

7. روتین رفتن به تختخواب را داشته باشید

اینکه عادت کنید، هر شب در یک ساعت خاص به تختخواب رفته و روز بعد در همان ساعت همیشگی مشخص بیدار شوید، آسان‌ترین راه برای بهبود کیفیت خواب شما است. دیگر تحقیقات نشان داده است که 40 درصد از ما که اصلاً درصد کمی نیست، در طول شب نمی‌توانند 6 ساعت (حداقل خواب در یک شبانه‌روز) بخوابند. اگر شما تنها یک شب نتوانید به اندازه کافی بخوابید، فردای آن شب می‌توانید با کمی دردسر به میزان خواب کافی برسید. اما بعد از دو شب کم‌خوابی یا بیشتر، شما دچار کمبود خواب می‌شوید که استراحت آخر هفته قادر به جبران آن نخواهد بود. اگرچه ممکن است به نظر یک حرکت هوشمندانه باشد اما دراز کشیدن و چرت‌های طولانی در آخر هفته ساعت بدن ما را مختل می‌کند که این امر به نوبه خود می‌تواند خواب ما را مختل کرده و خوابیدن را در طول هفته دشوار کند.

بنابراین، برای اطمینان از اینکه به میزان کافی می‌خوابید، باید برای خود روتین رفتن به تختخواب در نظر داشته باشید. برای مثال، درها را قفل کرده، دندان‌هایتان را مسواک زده، دوش گرفته، ساعت خود را روی زنگ گذاشته و قبل از رفتن به تختخواب به مدت 20 دقیقه مطالعه کنید، همه این کارها برای ایجاد کردن حال و هوای خواب در بدن شما مفید است. به علاوه، سعی کنید که هر روز در یک ساعت خاص از خواب بیدار شوید. این کار بدن را آموزش می‌دهد تا از زمان لازم برای خوابیدن به طور موثر استفاده کند.

ساعت کنار تخت

8. سنبل الطیب را امتحان کنید

سنبل الطیب، یک گیاه دارویی سنتی است که به صورت مکرر برای درمان بی‌خوابی که در نتیجه اضطراب متوسط یا ذهن مشغول به وجود آمده است، استفاده می‌شود.

با اینکه سنبل الطیب حاوی تعدادی از ترکیبات است که می‌توانند خواب را بهبود بخشند، اما این گیاه دارویی به دلیل تعامل با گاما آمینوبوتیریک اسید (GABA)، یک پیام رسان شیمیایی که به تنظیم تکانه‌های عصبی در مغز و سیستم عصبی شما کمک می‌کند، مورد توجه قرار گرفته است. مشخص شده است که سنبل الطیب از تجزیه GABA در مغز جلوگیری کرده و در نتیجه باعث ایجاد احساس آرامش و راحتی می‌شود. روش اثرگذاری این گیاه دارویی شبیه به داروهای ضداضطراب، مانند والیوم و زاناکس، است. یک مطالعه که به مدت شش هفته انجام شد، عصاره ریشه سنبل الطیب را با قرص‌های خواب، اگزازپام مقایسه کرد. هر دوی این داروها بهبودهای مشابهی در احساس شاداب بودن بعد از خواب، خستگی شب و مدت زمان خواب از خود نشان دادند.

چیزی که باعث خاص شدن سنبل الطیب می‌شود، این است که این گیاه دارویی هیچکدام از عوارض جانبی که معمولاً هنگام استفاده از قرص خواب با آن مواجه می‌شویم را ندارد. این عوارض جانبی شامل عکس‌العمل دیر، کاهش سطح هوشیاری در طول روز یا تمرکز در صبح است.


بهترین کلینیک‌ها برای درمان بی‌خوابی را در بیزاَپ پیدا کنید.


 

نظرات
شما اولین نفری باشید که نظر خود را در مورد این بلاگ وارد می نمایید!
کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به بیتا زراندیش پارس(بیزاپ)است