لوگو بیزاَپ

مجله آنلاین و اینترنتی بیزاَپ، شامل جدیدترین مطالب روز از جمله: ترفندهای خانه‌داری، نظافت منزل، چیدمان و دکوراسیون، آشپزی، تکنولوژی، زیبایی و حتی پزشکی و سلامتی است.

دریافت لینک دانلود
آیکون

برای دریافت اپلیکیشن بیزاَپ ، روی دکمه زیر کلیک کنید.

دریافت مستقیم اپلیکیشن
تصویر بلاگ

9 مرحله تعیین کننده قبل از شروع یک کسب وکار

دسته بندی :کسب و کارها
تاریخ انتشار : 1401/02/23نویسنده: امید امیدیزمان مطالعه: 5 دقیقهنظر: 0بازدید: 678

معمولاً هر کسب و کاری با یک ایده شروع می‌شود؛ اما تلاش و پشتکار شما می‌تواند آن را از یک ایده یا رویا به واقعیت تبدیل کند. قبل از این که کسب و کار خود را شروع کنید، لازم است چند گام مهم بردارید. در این مقاله از بیزاَپ قصد داریم مراحل ضروری قبل از شروع یک کسب و کار کوچک را به شما آموزش دهیم.

مرحله 1: بررسی و تحقیق از بازار

تحقیقات بازار با هدف تعیین یک استراتژی اصولی جهت جمع‌آوری اطلاعات از حوزه فعالیت کاری انجام می‌گیرد. در این مرحله از رفتار خریداران، رقبا و بازار هدف تحقیق صورت می‌گیرد. شما باید قبل از شروع کسب و کار کوچک خود، تحلیل دقیق و جامعی از بازاری که می‌خواهید در آن فعالیت کنید، داشته باشید. بدون شک هر کسب و کاری ریسک‌های خودش را دارد؛ اما برخی از این ریسک‌ها را می‌توانید با تحقیقات دقیق و تحلیل از بازار کاهش دهید؛ بنابراین مدت زمانی را صرف تحقیق از بازار هدف خود کنید.

بیشتر بخوانید: شناسایی و استخدام افرادی که همیشه در حال یادگیری هستند

مرحله 2 : آماده سازی و تهیه طرح کسب و کار (Business Plan)

"بیزینس پلن" یا طرح کسب و کار، سندی است که ساز و کار کسب و کار شما را تعریف می‌کند و به طور کلی تجارت شما، چگونگی کسب درآمد، مدیریت، نحوه موفقیت و شکوفا شدن آن را شرح می‌دهد. بعد از انجام تحقیق و بررسی از بازار، یک قلم و کاغذ بردارید و طرح کسب و کار خود را آماده کنید. یک طرح تجاری خوب می‌تواند ضامن موفقیت شما در آن کسب و کار شود. دو نوع طرح تجاری وجود دارد: طرح سنتی که خیلی زمان‌بر و نیازمند تحقیقات زیادی است و سندهای رسمی را دربرمی‌گیرد و طرح یک صفحه‌ای یا لین پلن که کوتاه است و در عرض یک ساعت انجام می‌گیرد.

مرحله 3 : تعیین اهداف کسب و کار

اگر بخواهیم با یک مثال توضیح دهیم، طرح تجاری می‌تواند قایق شما باشد و اهدافتان از آن کسب و کار، مقصد شما است. اگر می‌خواهید از جزیره موفقیت خود که مقصدتان است، لذت ببرید باید هدف‌های واضح و روشنی در سر داشته باشید. هدف‌های خود را مشخص کنید و ببینید با راه‌اندازی این کسب و کار که در ذهن دارید، چه اهدافی را می‌خواهید به دست آورید. سعی کنید هدف‌هایی که تعیین می‌کنید: خاص، قابل اندازه‌گیری، دست یافتنی، مرتبط و زمان دار باشند.

مرحله 4: درک مخارج و هزینه‌های کسب و کار

اکنون برای تحقق بخشیدن به اهداف و برنامه ریزی خود، باید هزینه کنید. هزینه‌های تأسیس دفتر، استخدام پرسنل و راه‌اندازی فضای اداری کاملاً معقول و منطقی هستند. در شروع راه­اندازی کسب و کار باید حواستان به هزینه‌ها باشد؛ چرا که همه می‌دانیم این هزینه‌ها، قابل بازگشت نیست. هزینه‌های کسب و کار بسته به نوع آن بسیار متفاوت خواهد بود و شما باید قبل از بررسی بودجه، برآورد هزینه‌های آن را داشته باشید.

مرحله 5 : انتخاب ساختار کسب و کار (Business Structure)

دقیقا مانند هزینه‌ها که در چند ماه اول متغیر خواهند بود، ساختار کسب و کاری که انتخاب می‌کنید به چند عامل مختلف بستگی دارد. همه نمی‌توانند پیرو یک روش باشند؛ بنابراین منطقی است که همه مشاغل نمی‌توانند در یک ساختار یکسان قرار بگیرند. هر ساختار بیزینسی مزایای خاص خود را دارد. در مورد درک ساختارهای مختلف بیزینسی تحقیق کنید و یک ساختار منحصر به فرد، برای خود انتخاب کنید.

مرحله 6: دریافت وام برای راه ­اندازی کسب و کار

بسیاری از افراد ممکن است ایده‌های خوبی برای راه‌اندازی یک کسب و کار داشته باشند؛ ولی به دلیل عدم وجود منابع مالی کافی از راه­اندازی آن خودداری می‌کنند. معمولاً دولت هر ساله بودجه مناسبی را به این منظور تخصیص می‌دهد. اگر ایده­ راه‌اندازی یک کسب و کار را دارید، ولی بودجه و منابع مالی لازم برای تأسیس آن را ندارید، می‌توانید از دولت برای تحقق ایده کسب و کارتان وام بگیرید.

مرحله 7: انتخاب محل تاسیس کسب و کار

انتخاب محل کسب و کار شما، یکی از مهم‌ترین مراحل قبل از شروع راه‌اندازی یک کسب و کار است. حتماً جهت انتخاب مکان کسب و کار خود، از قبل به خوبی تحقیق کنید. براساس نوع کسب و کار و ساز و کاری که دارد، یک مکان ایده­آل برای آن در نظر بگیرید. حتما قبل از راه‌اندازی آن به خوبی در مورد مکانی که می‌خواهید کسب و کارتان در آن راه‌اندازی شود، تحقیق کنید.

مرحله 8: انتخاب نام کسب و کار

انتخاب یک اسم عالی برای کسب و کار راحت نیست. باید نامی را انتخاب کنید که منعکس کننده برند شما باشد و آدم‌ها را جذب خود کند و باید ترجیحاً نامی را برگزینید که قبلاً مورد استفاده هیچ کسب و کار و برندی قرار نگرفته است.

مرحله 9: برندسازی از کسب و کار کوچک خود

چه عواملی باعث ایجاد عناوینی مثل اپل، نایک و دیزنی شدند؟ آنها فقط لوگو نیستند. هر کدام برند خاص خود را دارند. شروع یک کسب و کار به معنی مطرح شدن برند آن است. هنگامی که تصمیم گرفتید چه عاملی باعث ایجاد برند شما می‌شود، باید دستورالعمل‌های دقیق کسب و کار را تنظیم کنید. این دستورالعمل‌ها باید در ریز و درشت کارهایی که در کسب و کار خود می‌کنید، گنجانده شوند. کسب وکار کوچک خود را به سمت برند شدن سوق دهید.

جمع بندی

راه‌اندازی کسب و کار تنها دنبال کردن چندین مرحله و امید داشتن به موفقیت در آن نیست. همانطور که در بالا می­بینید مراحل زیادی قبل از شروع یک کسب و کار وجود دارد. برنامه ریزی  کنید و با چشمان باز وارد هر یک از مراحل آن شوید. شک نکنید درصورتی که با دقت هر مرحله را دنبال کنید به موفقیت بیشتر نزدیک خواهید شد و بعد از مدتی کسب و کار شما رونق می‌گیرد.

 


بهترین مشاوره کسب و کار تهران را در بیزاپ پیدا کنید


 

نظرات
شما اولین نفری باشید که نظر خود را در مورد این بلاگ وارد می نمایید!
کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به بیتا زراندیش پارس(بیزاپ)است