لوگو بیزاَپ

مجله آنلاین و اینترنتی بیزاَپ، شامل جدیدترین مطالب روز از جمله: ترفندهای خانه‌داری، نظافت منزل، چیدمان و دکوراسیون، آشپزی، تکنولوژی، زیبایی و حتی پزشکی و سلامتی است.

دریافت لینک دانلود
آیکون

برای دریافت اپلیکیشن بیزاَپ ، روی دکمه زیر کلیک کنید.

دریافت مستقیم اپلیکیشن
تصویر بلاگ

وقتی گیاهخوار می‌ شویم چه اتفاقی در بدن ما می‌ افتد؟

تاریخ انتشار : 1401/05/15نویسنده: ثمین آقا بالاییزمان مطالعه: 4 دقیقهنظر: 0بازدید: 247

امروزه افراد بیشتری تصمیم به وگان شدن دارند. این موضوع نه‌تنها می‌تواند بدن شما را تغییر دهد، بلکه می‌تواند تأثیر مثبتی بر روی سیاره داشته باشد. افرادی که از رژیم گیاهخواری پیروی می‌کنند می‌توانند چیزهایی متفاوت از گوشت‌خواران  تجربه کنند، از سلامت مفاصل و استخوان‌هایشان گرفته تا میزان خواب شبانه.

بیزاَپ می‌خواهد دقیقاً با شما در میان بگذارد که وقتی گیاهخوار می‌شویم چه اتفاقی برای ما می‌افتد و (هشدار اسپویلر) نتایج هم مثبت و هم منفی است.

بیشتر بخوانید:  رژیم کتوژنیک: مناسب‌ ترین رژیم غذایی برای گیاهخواران

1. بهتر می‌خوابید

این به این دلیل است که وگان ها، به‌طورکلی، غذاهای فیبری بیشتر و چربی اشباع کمتری می‌خورند. یک مطالعه نشان داده است که این ممکن است دستورالعمل عالی برای یک خواب خوب شبانه باشد. با یک رژیم غذایی گیاهی، احتمالاً کربوهیدرات‌های پیچیده‌تری می‌خورید که ترشح سروتونین را تحریک و به خواب شما کمک می‌کند. این بدان معناست که خوردن غذاهای نشاسته‌ای مانند برنج و سیب‌زمینی قبل از خواب می‌تواند به شما کمک کند خواب بهتری داشته باشید.

2. وزن کم می‌کنید

چندین مطالعه نشان داده‌اند که وگان شدن روی وزن شما تأثیر دارد. در یک مطالعه، هم بزرگ‌سالان و هم کودکانی که رژیم گیاهخواری داشتند پروتئین، کلسترول و چربی اشباع کمتری مصرف کردند. درواقع، کودکانی که از رژیم گیاهخواری پیروی می‌کردند، در طول دوره مطالعه به‌طور متوسط 6.7 پوند (3.1 کیلوگرم) از دست دادند.

3. هورمون‌های شما تغییر می‌کنند

درحالی‌که سویا می‌تواند جایگزین خوبی برای گوشت باشد، خوردن بیش‌ازحد آن می‌تواند اثرات منفی بر بدن شما داشته باشد. اگر به‌طور منظم پروتئین گوشت را با پروتئین سویا جایگزین کنید، ممکن است این اتفاق بیفتد. مشخص‌شده است که خوردن مقادیر زیاد سویا می‌تواند غده تیروئید شما را که مسئول کنترل و تعادل هورمونی شما است، مختل کند و می‌تواند منجر به عدم تعادل شود، به این معنی که یافتن جایگزین‌های دیگر ممکن است سالم‌تر باشد.

4. مفاصل شما کمتر ملتهب می‌شوند

4. مفاصل شما کمتر ملتهب می‌ شوند 

غذاهایی مانند کره، پنیر و همبرگر می‌توانند باعث التهاب مفاصل شما شوند زیرا چربی‌های اشباع زیادی دارند. تحقیقات جدید نشان می‌دهد که رژیم غذایی گیاهی، به‌ویژه گیاهخواری، می‌تواند به علائم آرتریت روماتوئید کمک کند. به این دلیل که شما به همان اندازه چربی‌های اشباع‌شده نمی‌خورید و همچنین غذای بیشتری می‌خورید که درواقع با التهاب مبارزه می‌کند.

5. طعم خوراکی‌ها متفاوت است

تغییر رژیم غذایی از غذاهای ناسالم و محصولات حیوانی که دارای نمک، چربی و قند بالایی هستند می‌تواند بر جوانه‌های چشایی شما تأثیر بگذارد. حساسیت جوانه‌های چشایی شما با شروع یک رژیم غذایی گیاهی و حذف محصولات حیوانی و چربی‌ها تغییر می‌کند. این می‌تواند به این معنی باشد که شما عشق جدیدی به غذاهایی پیدا می‌کنید که قبلاً طعم آن‌ها را دوست نداشتید.

6. بیشتر نفخ می‌کنید

6. بیشتر نفخ می‌ کنید 

خوردن مقدار زیادی سبزی‌ها مانند کلم بروکسل، کلم برکلی و کلم ممکن است به این معنی باشد که معده شما با گاز اضافی پرشده است که موجب نفخ شما می‌شود، زیرا بدن شما قادر به پردازش تمام فیبرها نیست؛ بنابراین توصیه می‌شود که در رژیم غذایی گیاهخواری مقدار زیادی آب بنوشید تا مطمئن شوید که دستگاه گوارش شما به‌طور سالم غذای شما را هضم می‌کند.

7. پوست شما شفاف‌تر می‌شود

آنچه می‌خوریم می‌تواند مستقیماً روی پوست ما تأثیر بگذارد. مطالعات نشان می‌دهد که رژیم‌های غذایی مبتنی بر گیاه می‌تواند آکنه را پاک کرده و به‌طورکلی سلامت پوست شما را بهبود بخشد. با محدود کردن مصرف لبنیات و خوردن بیشتر غذاهایی که آنتی‌اکسیدان‌های طبیعی هستند، ممکن است به پوست خود کمک کنید. به نظر می‌رسد که مصرف زیاد لبنیات ممکن است به دلیل هورمون‌ها و استروئیدهای موجود در آن‌ها به‌طور طبیعی روی پوست شما تأثیر منفی بگذارد.

8. بوی بدن شما تغییر می‌کند

8. بوی بدن شما تغییر می‌ کند 

اگرچه خوردن گوشت می‌تواند باعث ترشح سموم با بوی قوی شود، سبزی‌ها و غلات نیز بوی شما را تغییر می‌دهند. برخی از سبزی‌ها مانند کلم و پیاز دارای گوگرد طبیعی زیادی هستند. هنگامی‌که رژیم غذایی شما شامل بسیاری از این موارد می‌شود، عرق و تنفس شما می‌تواند بوی غذای تجزیه‌شده در بدن شما را بدهد.

9. انرژی بیشتری دارید 

به نظر می‌رسد که رژیم گیاهخواری می‌تواند به سطح انرژی شما کمک کند. هضم رژیم‌های گیاهی برای بدن آسان‌تر است، به این معنی که سیستم گوارش زیاد کار نمی‌کند. هنگامی‌که سیستم گوارش شما خیلی سخت کار می‌کند، ممکن است احساس بی‌حالی و کم انرژی کنید؛ بنابراین پیروی از یک رژیم گیاهخواری می‌تواند به این معنی باشد که سطح انرژی شما بالاتر است و ممکن است متوجه شوید که در طول روز بهره‌وری بیشتری دارید.

10. ممکن است استخوان‌ها شکننده‌تر شوند

10. ممکن است استخوان‌ ها شکننده‌ تر شوند 

رژیم گیاهخواری می‌تواند به این معنی باشد که شما می‌توانید سطح کلسیم و ویتامین D کمتری نسبت به افراد غیر گیاهخوار داشته باشید. طبق یک مطالعه جدید که توسط آکسفورد انجام‌شده است، این امر می‌تواند شما را در معرض خطر بیشتری برای پوکی استخوان قرار دهد، جایی که تراکم استخوان شما کمتر است و آن‌ها می‌توانند راحت‌تر شکسته شوند. آن‌ها می‌گویند که این تا حدودی به این دلیل است که وگان ها BMI پایین‌تری دارند، زیرا احتمال شکستگی لگن، پا و مهره در آن‌ها بیشتر است.

آیا گوشت و لبنیات را کنار می‌گذارید؟ ما دوست داریم از خوانندگان وگان خود در مورد چگونگی تغییر بدن آن‌ها پس از وگان شدن بشنویم!

 


بهترین و نزدیکترین

نظرات
شما اولین نفری باشید که نظر خود را در مورد این بلاگ وارد می نمایید!
کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به بیتا زراندیش پارس(بیزاپ)است