لوگو بیزاَپ

مجله آنلاین و اینترنتی بیزاَپ، شامل جدیدترین مطالب روز از جمله: ترفندهای خانه‌داری، نظافت منزل، چیدمان و دکوراسیون، آشپزی، تکنولوژی، زیبایی و حتی پزشکی و سلامتی است.

دریافت لینک دانلود
آیکون

برای دریافت اپلیکیشن بیزاَپ ، روی دکمه زیر کلیک کنید.

دریافت مستقیم اپلیکیشن
تصویر بلاگ

میوه خشک یک میان وعده سالم است یا مضر؟

تاریخ انتشار : 1400/10/13نویسنده: زهرا خرم زادهزمان مطالعه: 3 دقیقهنظر: 0بازدید: 378

حتماً برای شما هم پیش آمده است که در طول روز هوس نوعی تنقلات یا خوراکی کنید. در چنین شرایطی ما ایرانی‌ها اغلب به خوراکی‌هایی مانند انواع آجیل و تخمه، شیرینی، چیپس، پفک و ... رو می‌آوریم.

یکی از تنقلاتی که اخیراً بسیار محبوب شده است، میوه‌های خشک هستند. همچنین در بسیاری از موارد توصیه می‌شود این نوع از خوراکی‌ها جایگزین انواع شیرینی، شکلات و سایر تنقلات ناسالم شود. اما آیا میوه خشک واقعاً یک میان وعده سالم است؟ چقدر درمورد مضرات میوه خشک اطلاع دارید؟ در این مقاله قصد داریم این موضوع را بررسی کنیم و ببینیم میوه خشک تا چه اندازه می‌تواند مفید یا مضر باشد.

طبق مطالعات انجام شده، مصرف حداقل 2 واحد میوه (400 گرم) به‌صورت روزانه برای سلامتی ضروری است. برای برخی افراد مصرف این مقدار میوه در طول روز کار ساده‌ای است؛ درحالی‌که بسیاری از ما در افزودن این مواد غذایی سرشار از ویتامین، به برنامه غذایی خود و کودکمان با مشکل مواجه هستیم. در چنین شرایطی میوه خشک می‌تواند یک راهکار ساده برای حل این مشکل باشد. میوه خشک خوش‌طعم است، به‌عنوان تنقلات قابل استفاده است و در مقایسه با میوه معمولی، فضای کمتری اشغال می‌کند؛ به‌علاوه شرایط نگهداری و حمل آن ساده‌تر است. می‌توانید به‌سادگی یک مشت از آن را داخل جیب خود بریزید و در طول روز از آن میل کنید!

مشکلی که ممکن است در مصرف میوه خشک ایجاد شود، این است که ممکن است جایگزین میوه‌های تازه شوند. برای مثال، بسیاری از افراد مصرف انبه یا آلو خشک را به مصرف انواع تازه این میوه‌ها ترجیح می‌دهند. فواید میوه خشک که به آن‌ها اشاره کردیم، به مرور زمان ممکن است باعث کنار گذاشتن کامل میوه تازه و اعتیاد به مصرف میوه خشک شود! در ادامه به فواید و مشکلات ناشی از مصرف میوه خشک می‌پردازیم.

سینی میوه خشک

میوه خشک یک میان وعده خوب است یا بد؟

اگر بخواهیم مختصر و مفید بگوییم، میوه‌های خشک یک میان وعده سالم محسوب می‌شوند.

دلیل این امر، آن است که کارشناسان تغذیه عقیده دارند، مصرف میوه به هر شکل، بهتر از عدم مصرف آن است. علاوه بر این، میوه خشک منبع غنی فیبر و آهن، سلنیوم و آنتی‌اکسیدان‌ها است. گفته می‌شود برخی از میوه‌های خشک تا 3 برابر انواع تازه خود، دارای فیبر و مواد مغذی هستند! یکی از میوه‌های خشک محبوب، آلو است. آلو خشک حاوی مقادیر زیادی از آنتی‌اکسیدان، مواد معدنی و ویتامین آ، فیبر و پتاسیم بوده و برای جلوگیری از پوکی استخوان بسیار مفید است.

مشکلات مصرف میوه خشک

نکته‌ای که باید به آن توجه داشته باشید، این است که در فرایند خشک کردن میوه، مقدار زیادی از ویتامین سی آن از بین رفته و میزان قند و انرژی آن افزایش پیدا می‌کند. با توجه به این که میوه‌های خشک دارای قند بیشتری هستند و بافت متراکم‌تری دارند، مصرف آن‌ها برای افراد دلچسب‌تر و راحت‌تر است. این مسئله می‌تواند موجب مصرف بیش از حد میوه خشک در طول روز و ابتلا به چاقی و دیابت شود.

در ادامه به سه مورد از میوه‌های خشک دارای بیشترین میزان قند اشاره کرده‌ایم:

  • انجیر: 48%
  • آلو: 38%
  • کشمش: 59%

افرادی که مبتلا به دیابت هستند، مجاز به مصرف میزان محدودی از میوه خشک هستند. در ادامه برخی از میوه‌های مجاز برای افراد مبتلا به دیابت به همراه میزان مصرف مجاز روزانه را مشاهده می‌کنید:

  • سیب سبز خشک: به اندازه یک سیب کوچک یا متوسط
  • آلو سیاه خشک: حدود یک فنجان
  • توت‌فرنگی خشک: حدود یک‌چهارم فنجان
  • پرتقال خشک: به اندازه یک پرتقال کوچک
  • گلابی خشک: به اندازه یک گلابی کوچک
  • کیوی خشک: حدود یک‌چهارم فنجان

مقادیر اشاره شده برای میوه‌های خشک فاقد افزودنی‌هایی مانند شکر است. اگر از میوه خشک‌های آماده و بسته‌بندی شده استفاده می‌کنید، به برچسب تغذیه‌ای و مواد تشکیل‌دهنده آن دقت کنید. برخی از این محصولات با شربت، قند متبلور یا آب‌میوه شیرین می‌شوند.

از دیگر مشکلات مصرف میوه خشک این است که به دلیل دارا بودن مقادیر زیاد فیبر و الکل‌های قندی طبیعی، ممکن است باعث بروز مشکل در عملکرد دستگاه گوارش و مشکلاتی مانند نفخ، اسهال و ... شود. همچنین برخی از برندهای تولیدکننده میوه خشک، برای حفظ رنگ و زیبایی میوه‌ها، از سولفیت استفاده می‌کنند. این ماده ممکن است باعث بروز حساسیت در برخی از افراد شود.

نکته بعدی که هنگام تهیه میوه خشک باید مورد توجه قرار دهید آن است که میوه‌های خشک با توجه به نحوه تهیه و نگهداری، ممکن است دارای قارچ‌های سمی و مواد مضر باشند؛ بنابراین توجه کنید که آن را از کجا تهیه می‌کنید.

پرتقال خشک و سیب خشک

آیا میوه خشک فواید میوه تازه را دارد؟

درواقع پاسخ این سوال هم بله است، هم خیر!

در مواردی که پاسخ، "بله" است، می‌توان گفت در برخی موارد میوه خشک حتی بهتر از میوه تازه است! همان‌طور که پیش‌تر نیز اشاره کردیم، میوه خشک می‌تواند تا 3 برابر میوه تازه دارای فیبر، آنتی‌اکسیدان و مواد معدنی باشد.

البته از بعضی جنبه‌ها نیز میوه تازه بر میوه خشک برتری دارد. مثلاً میوه خشک به تأمین آب موردنیاز بدن کمکی نمی‌کند. یکی از دلایلی اهمیت مصرف میوه، تأمین آب مورد نیاز بدن و ایجاد شادابی و نشاط در پوست است که میوه خشک امتیاز این مرحله را از دست می‌دهد!

بهترین و سالم‌ترین روش مصرف میوه خشک چیست؟

اگر نگران میزان مصرف میوه خشک توسط خود یا خانواده‌تان هستید، محدود کردن مصرف میوه خشک اولین قدم در جهت رفع این مشکل است. در ادامه توصیه‌های یک کارشناس تغذیه به نام "Amy Shapiro" در رابطه با میزان و نحوه مصرف میوه خشک را مطالعه می‌کنید:

  • روزانه بیش از یک فنجان میوه خشک میل نکنید.
  • تکه‌های بزرگ میوه خشک را برش داده و آن‌ها را با آجیل یا سالاد مخلوط کنید. به این ترتیب میزان مصرف آن‌ها به‌صورت مستقیم را کاهش می‌دهید.
  • برخی از روزها، به جای میوه خشک از میوه تازه استفاده کنید.
  • هنگام خرید به برچسب‌های تغذیه‌ای محصولات توجه کنید و از خرید میوه‌های خشک حاوی نگهدارنده و شیرین‌کننده‌ها خودداری کنید.
  • میوه خشک را جایگزین میوه تازه نکنید و آن را به‌عنوان نوعی تنقلات در نظر بگیرید.

سیب خشک

بیشتر بخوانیدهمه چیز درباره جلبک دریایی کلپ + آموزش غذا با جلبک
 


بهترین متخصص تغذیه  را در بیزاَپ پیدا کنید.

نظرات
شما اولین نفری باشید که نظر خود را در مورد این بلاگ وارد می نمایید!
کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به بیتا زراندیش پارس(بیزاپ)است