لوگو بیزاَپ

مجله آنلاین و اینترنتی بیزاَپ، شامل جدیدترین مطالب روز از جمله: ترفندهای خانه‌داری، نظافت منزل، چیدمان و دکوراسیون، آشپزی، تکنولوژی، زیبایی و حتی پزشکی و سلامتی است.

دریافت لینک دانلود
آیکون

برای دریافت اپلیکیشن بیزاَپ ، روی دکمه زیر کلیک کنید.

دریافت مستقیم اپلیکیشن
تصویر بلاگ

آیا فست‌ فودهای گیاهی واقعاً سالم هستند؟!

تاریخ انتشار : 1400/09/08نویسنده: زهرا خرم زادهزمان مطالعه: 4 دقیقهنظر: 0بازدید: 412

اگر در حال مطالعه این مقاله هستید، احتمالاً به فکر استفاده از مواد غذایی گیاهی افتاده‌اید یا سبک زندگی گیاه‌خواری را انتخاب کرده‌اید. به هر حال، اکثر افراد تصور می‌کنند که فست‌فودهای گیاهی، سالم و مفیدتر از بقیه فست‌فودها هستند.

اگر گیاه‌خوار هستید، به احتمال زیاد برگرهای گیاهی را امتحان کرده‌اید. معمولاً برگرهای گیاهی، سیب‌زمینی سرخ‌شده و پیتزای سبزیجات، از اولین انتخاب‌های افرادی است که یک رژیم گیاه‌خواری را دنبال می‌کنند. اما آیا فست‌فودهای گیاهی واقعاً سالم هستند؟! آیا انتخاب سالم‌تری در مقایسه با این فست‌فودها وجود دارد؟ در این مقاله قصد داریم درمورد فست‌فودهای گیاهی و نکاتی برای داشتن یک انتخاب سالم‌تر صحبت کنیم.

فست‌فودهای گیاهی از کجا آمدند و به کجا می‌روند؟

روزبه‌روز گزینه‌های گیاهی در منوی رستوران‌ها و فست‌فودها بیشتر می‌شود؛ از سوسیس و کالباس‌های گیاهی گرفته تا انواع لبنیات و دسرهای گیاهی. نکته جالب این است که پیش‌بینی می‌شود بازار غذاهای گیاهی تا سال 2027 به یک صنعت 74.2 میلیارد دلاری تبدیل شود.

در سال 2012 شرکت "مک‌دونالد" اولین برگر گیاهی خود را با نام مک‌وجی (McVeggie) تولید کرد. این محصول در آن زمان با استقبال کمی روبرو شد. چند سال بعد در سال 2017، مک‌دونالد محصول گیاهی جدید خود با نام مک‌وگان (McVegan) را ارائه کرد که در بین مشتریان، بیشتر از مک‌وجی محبوب شد. اخیراً نیز مک‌دونالد تصمیم به راه‌اندازی یک کارخانه جدید برای فست‌فودهای گیاهی به نام مک‌پلنت (McPlant) گرفته است. این مسئله به تنهایی نشان‌دهنده گسترش روزافزون بازار فست‌فودهای گیاهی در جهان و افزایش علاقه و توجه مردم به این دسته از مواد غذایی است.

به طور کلی زمانی که درمورد رژیم گیاه‌خواری صحبت می‌کنیم، منظور مصرف بیشتر مواد غذایی مانند میوه، سبزیجات، غلات، مغزها، حبوبات و غیره به جای فراورده‌های گوشتی و حیوانی است. گیاه‌خواری نه تنها برای حمایت از حیوانات و کاهش آلودگی محیط زیست، بلکه به دلیل فواید بسیاری که برای سلامتی دارد نیز توصیه می‌شود؛ بنابراین ممکن است شما از کلیه عادات و قوانین رژیم گیاه‌خواری پیروی نکنید، اما بخواهید تعدادی از این عادات را وارد سبک زندگی خود کنید. این مسئله مشکلی برای شما ایجاد نمی‌کند و لازم نیست حتماً در چارچوب قوانین گیاه‌خواری زندگی کنید. به هر حال، یکی از مواد غذایی که در این مسیر با آن‌ها مواجه می‌شوید، فست‌فودهای گیاهی هستند.

جالب است بدانید که طبق یک مطالعه، 65 درصد مردم ترجیح می‌دهند از غذاهای گیاهی استفاده کنند چون تصور می‌کنند انتخاب سالم‌تری است.


واقعیت این است که همیشه فاقد گوشت بودن غذا، به معنی سالم بودن آن نیست!


یک کارشناس تغذیه به نام "الیزابت گانر" معتقد است: "با وجود این که غذاهای گیاهی هم برای بدن و هم برای محیط زیست مفید هستند، اما پیش از مصرف فست‌فودهای گیاهی و اعتماد به آن‌ها، درمورد آن‌ها اطلاعات لازم را به دست آورید و به گفته‌های دیگران اعتماد نکنید."

ساندویچ‌های سبزیجات

مشکل فست‌فودهای گیاهی چیست؟

سالم بودن یا نبودن فست‌فودهای گیاهی بستگی به نحوه آماده‌سازی آن و انتخاب شما دارد. برخی از این مواد غذایی با وجود این که فاقد گوشت هستند، حاوی چربی‌های ناسالم و اشباع شده زیادی بوده و سلامت قلب را به خطر می‌اندازند. در بسیاری از این فست‌فودها از روغن نارگیل استفاده می‌شود که حاوی اسیدهای چرب اشباع و زنجیره متوسط است. گرچه این روغن از چربی موجود در گوشت سالم‌تر است، اما دارای 90 درصد اسیدهای چرب اشباع است که می‌تواند مشکلات جدی در سلامت شما ایجاد کند. با توجه به این مسئله اگر به دنبال تناسب اندام و سلامت قلب خود هستید، باید مصرف چربی‌های اشباع و این نوع از فست‌فودها را محدود کنید.

به علاوه بسیاری از غذاهای آماده گیاهی حاوی سدیم زیادی است که باعث افزایش فشار خون، چاقی و بروز بیماری‌های قلبی می‌شود. در بسیاری از رستوران‌ها می‌توانید سبزیجاتی مانند کاهو، کلم و گوجه‌فرنگی را به مخلفات ساندویچ خود اضافه کنید. استفاده از این سبزیجات به کاهش اثرات سدیم در بدن کمک می‌کند. با اضافه کردن این گزینه‌ها می‌توانید مقدار زیادی پروتئین، ویتامین D، کلسیم و آهن را همراه وعده غذایی خود دریافت کنید.

فراموش نکنید که فست‌فودهای گیاهی به هر حال فست‌فود هستند. هرچند گزینه‌های سالم‌تری نسبت به فست‌فودهای حاوی فراورده‌های گوشتی بوده و برای حفظ محیط زیست، حمایت از حیوانات و کاهش گازهای گلخانه‌ای بسیار مفید هستند، اما بهتر است آن‌ها را به صورت روزانه و به دفعات زیاد، استفاده نکنید.

چگونه یک انتخاب سالم از منوی فست‌فودها داشته باشیم؟

توصیه ما این است که زمان انتخاب فست‌فودهای گیاهی، درمورد مواد موجود در آن‌ها از فروشنده‌های رستوران سؤال کنید. این کار به شما کمک می‌کند انتخابی سالم‌تر و هوشمندانه‌تر از بین فست‌فودها داشته باشید. انتخاب یک ظرف بزرگ سیب‌زمینی سرخ‌کرده به همراه نوشابه، گرچه نوعی فست‌فود گیاهی است، اما به هیچ وجه انتخاب سالمی نیست.

تحقیقات نشان داده است فست‌فودهای فاقد فراورده‌های گوشتی گیاهی انتخاب‌های بهتری هستند. در واقع هرچه مواد تشکیل‌دهنده وعده غذایی شما حاوی سبزیجات و گیاهان بیشتری باشد، آن وعده سالم‌تر است. به عنوان مثال می‌توانید کنار سفارش خود سالاد سفارش دهید یا سالادهای حاوی مغزیجات، میوه‌ها، پنیر گیاهی و ... را به عنوان غذای اصلی خود انتخاب کنید. سالادهای حاوی لوبیا، برنج قهوه‌ای، کینوآ، دانه چیا، گوجه‌فرنگی و بروکلی مقادیر زیادی ویتامین، فیبر و پروتئین را به وعده غذایی شما اضافه کنید.

خلاصه کلام

قبل از هر چیز به خاطر داشته باشید که فست‌فودهای گیاهی هم نوعی فست‌فود هستند و یک وعده غذایی کاملاً سالم به شمار نمی‌روند. گرچه این مواد غذایی نسبت به انواع غیر گیاهی فست‌فود، انتخابی سالم‌تر هستند؛ اما مانند انواع دیگر فست‌فود، چربی و سدیم زیادی دارند. این امر باعث می‌شود احتمال بروز مشکلات قلبی، چاقی و فشار خون در صورت مصرف زیاد این نوع از غذاهای گیاهی افزایش یابد.

بیشتر بخوانید: به چه غذاهایی سوپرفود (superfood) گفته می‌شود؟


برای پیدا کردن بهترین رستوران اطراف خودت به بیزاَپ سر بزن!

نظرات
شما اولین نفری باشید که نظر خود را در مورد این بلاگ وارد می نمایید!
کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به بیتا زراندیش پارس(بیزاپ)است