لوگو بیزاَپ

مجله آنلاین و اینترنتی بیزاَپ، شامل جدیدترین مطالب روز از جمله: ترفندهای خانه‌داری، نظافت منزل، چیدمان و دکوراسیون، آشپزی، تکنولوژی، زیبایی و حتی پزشکی و سلامتی است.

دریافت لینک دانلود
آیکون

برای دریافت اپلیکیشن بیزاَپ ، روی دکمه زیر کلیک کنید.

دریافت مستقیم اپلیکیشن
تصویر بلاگ

زمان مناسب دادن غذای جامد به کودک

دسته بندی :سلامتی و پزشکی
تاریخ انتشار : 1400/10/28نویسنده: امید امیدیزمان مطالعه: 4 دقیقهنظر: 0بازدید: 403

معمولاً از پایان 4 ماهگی باید علاوه بر شیر مادر، غذای کمکی هم به نوزاد داده شود، تا بتواند آمادگی غذا خوردن را پیدا کند. همین‌که کودک شما به اولین غذای جامد عادت کرد، می‌توانید گزینه‌های بعدی را در برنامه غذایی او بگنجانید. به طور کلی غذای کمکی از نرم‌ترین مواد غذایی پخته‌شده و مایع مانند سرلاک، فرنی و لعاب برنج شروع می‌شود. شما می‌توانید همین‌که معده کودکتان به این مواد غذایی عادت کرد، کم‌کم غذای کمکی سفت مانند پوره میوه و سبزیجات پخته و رنده شده را به برنامه غذایی او اضافه کنید.

شروع کردن غذاهای جامد و سفت می‌تواند برای والدین جالب و لذت‌بخش باشد. این سؤال که نوزاد از کی می‌تواند غذا و خوراک سفت بخورد، از اکثر والدین به‌ویژه کسانی که اولین تجربه خود را دارند، شنیده می‌شود. شما می‌توانید با چند قانون ساده متوجه بشوید که اولین غذای سفت را از چه زمانی به کودک بدهید. در اولین گام باید بفهمیم که چه زمانی کودک آماده است؟  در گام دوم باید بدانیم که چه زمانی غذاهای سفت را شروع کنیم؟ و در گام سوم باید بدانیم که چه غذاهایی برای شروع مناسب است؟ اگر می‌خواهید پاسخ این سؤالات را بدانید، این مقاله از بیزاَپ را تا انتها دنبال کنید.

میوه در دست کودک

کودک چه زمانی آماده خوردن غذای جامد است؟

به طور معمول 4 تا 6 ماهگی بهترین زمان شروع غذاهای جامد برای کودک است. در این زمان دستگاه گوارش می‌تواند به دریافت غذاهای جامد پاسخ مثبت بدهد. اگر در غذا دادن به کودک تعلل کنید و این کار از 6 ماهگی عبور کند، ممکن است او بعداً از خوردن بعضی غذاها امتناع ورزد. طبق نظر متخصصان نیز کودک از زمان 6-4 ماهگی باید غذای کودک را شروع کرد. چراکه بدن کودک از این سن به بعد با افت شدید آهن مواجه می‌شود. زمانی که کودک انواع غذاها را می‌خورد، آهن موردنیاز بدن او نیز تأمین می‌شود.

برخی علائمی که نشان می‌دهد کودک آماده خوردن غذای سفت است عبارتند از:

  • وزن کودک نسبت به تولد دو برابر شده باشد.
  • کودک توانایی نشستن به کمک پشتیبان را داشته و سر و گردن خود را بالا نگه دارد.
  • کودک به غذایی که شما می‌خورید، علاقه نشان می‌دهد و سعی می‌کند بشقاب شما را بردارد.
  • واکنش کودک به درخواست شیر بیشتر و علائم گرسنه شدن بیشتر
  • زمانی که کودک بتواند غذا را در دهان خود نگه دارد و بیرون نریزد.

با توجه به موارد ذکر شده و طبق نظر متخصصان برای جبران کمبود آهن کودک بهتر است از 4 تا 6 ماهگی غذای کمکی کودک را شروع کرد و به تدریج در ماه‌های بعدی غذا و خوراک سفت را نیز در برنامه غذایی او قرارداد. همان‌طور که گفتیم در اولین گام باید بدانید که علائمی که نشان می‌دهد کودک شما آمادگی لازم برای خوردن غذا و خوراک سفت را دارد چیست؟ و سپس پله‌پله غذای جامد را در برنامه غذایی او بگنجانید.  

بیشتر بخوانیدداشتن دوست خیالی برای کودکان طبیعی است؟
 

غذا دادن به کودک

چه زمانی دادن غذاهای جامد به نوزاد را شروع کنیم؟

معمولاً بین سنین 4 تا 6 ماهگی بیشتر کودکان آمادگی دریافت غذاهای جامد و سفت را دارند. البته ابتدا باید با غذاهای کمکی نرم مانند سرلاک، فرنی و غیره شروع و سپس در مراحل بعدی غذا و خوراک جامد را اضافه کرد. بیشتر والدین زمانی که متوجه می‌شوند کودک خود سیر نمی‌شود و دست خود را می‌مکد، غذا دادن به او را شروع می‌کنند.

شروع غذای جامد می‌تواند گوارش کودک را برای هضم بهتر غذاهایی که می‌خواهد در آینده بخورد، آماده کند. برخی والدین فکر می‌کنند که کودک در همان ابتدا باید مقدار زیادی غذا بخورد. در صورتی که تنوع در برنامه غذایی کودک باشد، کم‌کم غذا خوردن او نیز بیشتر و بیشتر می‌شود. برای این که کودک شما یک شروع خوب را با غذا و خوراک سفت داشته باشد، بهتر است این فرصت را در اختیار او قرار دهید تا به غذاها دست بزند و آن را لمس کند. زمانی که کودک بتواند غذا را در دست خود نگه دارد، می‌تواند با انگشتان خودش غذا را بخورد. همین که کودک به اولین غذای جامدی که خورد عادت کرد، می‌توان گزینه‌های بعدی را به‌صورت پله‌پله آغاز کرد. سن قطعی و دقیقی برای شروع غذای کودک وجود ندارد. زمانی که کودک دندان‌های بیشتری درمی‌آورد، می‌توان غذا و خوراک با بافت‌های مختلف به او بدهید.

توجه داشته باشید که هر سه روز یک بار یک غذای جدید به کودک بدهید. در صورتی که غذای خاصی برای کودک آلرژی ایجاد کرد، از دادن آن به کودک اجتناب کنید. این کار را می‌توانید با انواع خوراکی‌ها امتحان کنید تا هم بتوانید غذاهای متنوع را به کودک خود بدهید و هم این که بدانید کودک شما به چه غذاهایی آلرژی و حساسیت دارد.

اگر کودک شما دوره مصرف غذای نرم و پوره را پشت سر گذاشته است، می‌توانید غذاهایی مانند گوشت قرمز، تخم‌مرغ، محصولات لبنی و حبوبات را نیز به او بدهید. در این زمان شما می‌توانید از ترکیب این غذاها نیز استفاده کنید.

غذا دادن مادر به کودک

چه غذاهایی برای شروع مناسب است؟

همان‌طور که اشاره کردیم برای شروع غذای جامد، می‌بایست ابتدا از غذاهای نرم و پوره استفاده کرد. ابتدا می‌توانید غلاتی مانند برنج یا جو را با مقدار کمی شیر خشک، شیر مادر یا حتی آب مخلوط کرده و به کودک بدهید. بعد از آن می‌توانید پوره میوه و سبزیجات را شروع کنید.

برای شروع غذای جامد، یک وعده در روز کافی است. پس از چند هفته می‌توانید آن را به روزی سه وعده برسانید. بهتر است زمانی برای این وعده غذایی در نظر بگیرید که کودک شما گرسنه است. چرا که معده او هنوز نمی‌تواند به خوبی غذا را هضم کند و کودک نیز از خوردن غذا هنگامی‌که سیر است، اجتناب می‌کند. این مهم است که در زمان غذا خوردن، کودک شما سرحال و هوشیار باشد.

مادران می‌بایست در نوع و دادن غذای کمکی به 2 نکته خیلی مهم توجه داشته باشند. اول این که سعی کنید غذاها را تک‌تک به کودک بدهید تا کودک برای دریافت آن غذا آماده شود. دوم این که هدف از غذا دادن به کودک صرفاً سیر کردن شکم او نیست، مهم‌تر از آن، آموزش عملی و تشخیص ذائقه کودک است که باید به آن توجه داشت.


برای پیدا کردن بهترین و نزدیکترین پزشک اطفال به بیزاَپ سر بزنید.


 

نظرات
شما اولین نفری باشید که نظر خود را در مورد این بلاگ وارد می نمایید!
کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به بیتا زراندیش پارس(بیزاپ)است