لوگو بیزاَپ

مجله آنلاین و اینترنتی بیزاَپ، شامل جدیدترین مطالب روز از جمله: ترفندهای خانه‌داری، نظافت منزل، چیدمان و دکوراسیون، آشپزی، تکنولوژی، زیبایی و حتی پزشکی و سلامتی است.

دریافت لینک دانلود
آیکون

برای دریافت اپلیکیشن بیزاَپ ، روی دکمه زیر کلیک کنید.

دریافت مستقیم اپلیکیشن
تصویر بلاگ

اختلالات و بیماری‌های شایع در بچه گربه‌ها

دسته بندی :حیوانات خانگی
تاریخ انتشار : 1401/02/24نویسنده: مومنیانزمان مطالعه: 7 دقیقهنظر: 0بازدید: 567

بچه گربه‌ها مانند سایر حیوانات در معرض بیماری‌ها و ناهنجاری‌های مختلف هستند. برخی بیماری‌ها مانند کاردیومیوپاتی هیپرتروفیک (hypertrophic cardiomyopathy) مادرزادی هستند. اما بیشتر آن‌ها از طریق ویروس‌ها، عفونت‌ها یا انگل‌ها منتقل می‌شوند. خوشبختانه بچه گربه‌های واکسینه شده از بسیاری از کشنده‌ترین بیماری‌ها در امان هستند.

مادران گربه های وحشی و خیابانی (که گاهی ملکه نامیده می‌شوند) بیشتر از حیوانات خانگی، بچه گربه‌هایی مبتلا به مشکلات تنفسی دارند. دلایل زیادی برای این امر وجود دارد:

  • گربه‌های وحشی به احتمال زیاد بچه‌های بیشتری نسبت به توان مراقبتی خود دارند.
  • حیوانات وحشی و خیابانی بیشتر در محیط های مستعد ابتلا به انگل‌هایی هستند که می‌توانند باعث بیماری شوند.
  • آن‌ها و بچه‌هایشان اغلب دچار سوءتغذیه هستند و نمی‌توانند تغذیه مناسبی برای بچه گربه‌ها فراهم کنند.

پانلوکوپنی یا بیماری گربه سان (Panleukopenia)

Panleuk ، یک ویروس بسیار بدخیم در گروه پاروویروس است و اغلب در مناطقی که تحت کنترل گربه‌های خیابانی است یا هر منطقه دیگری که گروه‌های زیادی از گربه‌ها در آن جمع می‌شوند، یافت می‌شود. این می‌تواند باعث تخریب مغز استخوان و همچنین سلول‌های روده شود که ممکن است منجر به کم آبی بدن و سپسیس (یک اصطلاح پزشکی به معنای عفونت) شود.

عفونت‌های تنفسی فوقانی

عفونت‌های تنفسی فوقانی شامل رینوتراکئیت (rhinotracheitis)، معروف به ویروس تب‌خال گربه و کالیسی (calicivirus) ویروس تنفسی گربه است. واکسن‌های اصلی برای هر دوی این ویروس‌ها وجود دارد. این ویروس‌ها می‌توانند باعث عطسه، ترشحات بینی و ورم ملتحمه (که معمولاً به عنوان قسمت صورتی چشم شناخته می‌شود) شوند. سومین بیماری عفونی کلامیدیا (chlamydia) شناخته می‌شود که باکتریایی است و با آنتی‌بیوتیک‌ها مانند تتراسایکلین قابل درمان است. توجه داشته باشید این همان نوع کلامیدیا که شامل عفونت‌های مقاربتی است و انسان به آن مبتلا می‌شود، نیست. با این حال، کلامیدیا می‌تواند باعث ورم شود که می‌تواند به انسان نیز سرایت کند.

سندرم بچه گربه ها (FKS)

FKS که گروهی از علائم است و نه یک بیماری واحد، عامل دیگری برای مرگ بچه گربه‌های نوزاد شناخته می‌شود. افرادی که در پرورش گربه‌های باردار و بچه گربه‌های آن‌ها فعالیت می‌کنند، به خوبی با آن علائم آشنا هستند که ممکن است اندکی پس از تولد یا چند هفته پیش از آن ظاهر شوند. هیچ علت شناخته شده‌ای برای این علامت‌ها وجود ندارد. با این حال، سلامت جسمی گربه مادر بدون شک اهمیت زیادی دارد.

 

بیشتر بخوانید: چگونه استرس گربه را موقع رفتن به دامپزشکی کم کنیم؟

معاینه بچه گربه

ویروس نقص ایمنی گربه (FIV)

FIV از طریق زخم‌های حاصل از گزیدگی عمیق (بزاق به خون)، یا در دوران بارداری یا تولد (خون به خون) منتقل می‌شود. گربه‌ها به دلیل نقص سیستم ایمنی بدنشان بیشتر در معرض عفونت ثانویه یا علل دیگر می‌میرند. بچه گربه‌هایی که زنده می‌مانند ممکن است به دلیل درک نادرست انسان‌ها از این بیماری به صورت دائم در خانه نگهداری شوند. با این حال، بسیاری از آن‌ها شاید سال‌ها با این بیماری زندگی کنند.

ویروس سرطان خون گربه (FeLV)

FeLV بسیار عفونی است و می‌تواند از طریق تماس‌های گاه و بی‌گاه مانند غذاهای مشترک و همچنین از طریق گربه مادر منتقل شود. با واکسن می‌توان از FeLV جلوگیری کرد. با این حال، هنگامی که ظاهر می‌شود، قابل درمان نیست و در برخی موارد ممکن است نهفته شده و باعث منفی شدن آزمایش‌ها شود. بچه گربه‌ها با عفونت‌های نهفته بیمار نمی‌شوند. اما به هر حال، عفونت می‌تواند دوباره فعال شود. FeLV سیستم ایمنی را سرکوب می‌کند به طوری که گربه‌ها بر اثر بیماری‌هایی می‌میرند که در حالت عادی قادر به مبارزه با آن‌ها هستند.

ناشنوایی

برخی از بچه گربه‌ها ناشنوا متولد می‌شوند. این شرایط، گرچه علاج‌ناپذیر است، گربه را ناتوان نمی‌کند. گربه‌های سفید با دو چشم آبی اغلب، اما نه همیشه، از بدو تولد ناشنوا هستند.

پریتونیت عفونی گربه (FIP)

در حالی که FIP اغلب در مناطقی با تعداد زیادی گربه یافت می‌شود، می‌تواند در بچه گربه‌هایی با استعداد ژنتیکی یافت شود. همان‌طور که قرار گرفتن در معرض ویروس کرونا باعث تشدید ایجاد آن می‌شود، این بیماری هم دقیقا در بچه گربه‌ها به همین شکل عمل می‌کند. تعداد کمی از گربه‌های آلوده در واقع FIP می‌گیرند؛ زیرا ویروس برای ایجاد بیماری نیاز به جهش دارد. نکته منفی این است که به محض ابتلا، این بیماری کشنده است.

گربه های بیمار

دیسپلازی مفصل ران

تصور می‌شود دیسپلازی مفصل ران یک بیماری ژنتیکی است، اگرچه همیشه بلافاصله خود را نشان نمی‌دهد. در گربه‌ها در مقایسه با سگ‌ها نادر است و به شکلی است که در بسیاری از موارد با جراحی اصلاح می‌شود.

هیپوپلازی مخچه گربه (FCH)

FCH معمولاً ناشی از بیماری دیسک گربه است که بلافاصله (یک تا دو هفته) پس از تولد یا در دوران بارداری ظاهر می‌شود. CH در مغز متمرکز است و یک بیماری عصبی است که معمولاً بر مهارت‌های حرکتی از جمله توانایی راه رفتن و کنترل سر تأثیر می‌گذارد.

کاردیومیوپاتی هایپرتروفیک (Hypertrophic Cardiomyopathy)

نژادهای خاصی از گربه‌ها بیشتر از بقیه مستعد ابتلا به کاردیومیوپاتی هایپرتروفیک (HCM) هستند. آن‌ها در گربه‌های مین کوین (Maine Coon Cats)، راگدولز (Ragdolls)، و اسفینکس (Sphynx) شایع هستند. در حالی که غالباً یک زمینه ژنتیکی وجود دارد، گربه‌ها معمولاً تا سن میان‌سالی یا بزرگ‌سالی هیچ علائمی از این بیماری بروز نمی‌دهند.

بیماری کلیه پلی کیستیک (PKD)

بیماری کلیه پلی کیستیک بیشتر در گربه‌های ایرانی و نژادهای مرتبط مشاهده می‌شود. این یک بیماری ژنتیکی پیش‌رونده است که بر کلیه‌ها تأثیر می‌گذارد و اغلب تا اواخر زندگی آن‌ها تشخیص داده نمی‌شود. پرورش دهندگان گربه معمولاً آزمایش‌هایی روی ملکه‌های پرورش خود انجام می‌دهند تا بتوانند ژن PKD را از گربه‌های خود دور نگه دارند.

بیماری‌های منتقل شده از کک

چندین انگل حامل بیماری‌های خطرناک برای بچه گربه‌ها هستند. کک معمولی، کنه‌ها و پشه‌ها می‌توانند تعدادی از بیماری‌ها را منتقل کنند:

هموبارتونلا (Hemobartonella)

Hemobartonella، معروف به hemobartonellosis، انگلی از گلبول‌های قرمز خون است که می‌تواند باعث کم خونی شود. به طور بالقوه کشنده است (به خصوص در بچه گربه‌ها)، و گربه‌های آلوده حتی ممکن است به عنوان بخشی از درمان به تزریق خون نیاز داشته باشند.

کم خونی

حتی اگر بچه گربه هموبارتونلا را از کک دریافت نکند، لیس زدن کک‌ها بر روی پوست بچه گربه در طی یک دوره زمانی می‌تواند باعث ایجاد نوع دیگری از کم خونی جدی و خطرناک شود.


نظرات
شما اولین نفری باشید که نظر خود را در مورد این بلاگ وارد می نمایید!
کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به بیتا زراندیش پارس(بیزاپ)است