لوگو بیزاَپ

مجله آنلاین و اینترنتی بیزاَپ، شامل جدیدترین مطالب روز از جمله: ترفندهای خانه‌داری، نظافت منزل، چیدمان و دکوراسیون، آشپزی، تکنولوژی، زیبایی و حتی پزشکی و سلامتی است.

دریافت لینک دانلود
آیکون

برای دریافت اپلیکیشن بیزاَپ ، روی دکمه زیر کلیک کنید.

دریافت مستقیم اپلیکیشن
تصویر بلاگ

این 11 وسیله را با دستمال آنتی باکتریال تمیز نکنید!

تاریخ انتشار : 1401/02/27نویسنده: نیکو مومنیانزمان مطالعه: 5 دقیقهنظر: 0بازدید: 610

 دستمال های آنتی باکتریال دوست بسیار خوبی برای بسیاری از ما هستند چرا که آنها زمان تمیز کاری را به حداقل می‌رساند. اما 11 چیز در این مقاله وجود دارد که بهتر است آنها را با دستمال های آنتی باکتریال به هیچ‌عنوان تمیز نکنید!

شماره یک، دست‌هایتان!

درست است که استفاده از این دستمال‌ها برای تمیز کردن درب های ورودی بسیاری از مکان‌های شلوغ مناسب است اما آیا می‌تواند برای دستان ما نیز مفید باشد؟ جواب قاطعانه ما خیر است!

 هرگز دست‌تان را به وسیله دستمال‌های آنتی باکتریال قبل از خوردن غذا به منزله‌ی این که میکروب‌ها را از روی دستتان پاک کنید یا به اصطلاح پوستتان را ضدعفونی کنید استفاده نکنید. این دستمال‌ها در واقع بسیاری از مواد شیمیایی را بر روی پوست شما می نشانند که این مواد در طولانی مدت باعث ایجاد بسیاری از بیماری‌ها خواهد شد نه تنها می‌توانید مطمئن باشید که میکروب و باکتری تنها با یک دستمال کشیدن از روی سطح پوست پاک نخواهد شد این را نیز باید بدانید که الکل موجود درون این دستمال ها می‌تواند به پوست شما آسیب برساند. پس به جای استفاده از این دستمال ها بهتر است بدانید که هیچ جایگزین مناسبی برای شستشوی دستان شما با آب و صابون تا کنون اختراع نشده است.

استفاده از صابون و آب ولرم به راحتی می‌تواند مانع گسترش جرم و آلودگی بر روی پوست بشود. دستمال‌های آنتی باکتریال هرگز برای ضدعفونی کردن دستان شما در نظر گرفته نشده اند بر طبق تحقیقاتی که انجام شده بیشتر این دستمال ها برای تمیز کردن سطوح هستند اگرچه که اگر خوب در سوپرمارکت ها بگردید دستمال‌های آنتی باکتریال مخصوص دست را نیز پیدا خواهید کرد اما مجدداً توصیه می‌کنیم که فقط از آب و صابون استفاده کنید چرا که این کار ایمن ترین کار ممکن است.

پاک کردن دست با دستمال آنتی باکتریال

شماره دو، تمیز کردن دستگیره درب‌ها

 بسیاری از مردم برای اینکه در زمان شان صرفه جویی کند دستگیره‌های در را به وسیله دستمال های ضدعفونی کننده تمیز می‌کنند .اگرچه که در بسیاری از موارد ممکن است این راه خوبی باشد اما تنها به شرطی که این دستمال‌ها دقیقا برای چنین مصارفی طراحی شده باشند. استفاده گاه به گاه این دستمال ها می‌تواند ایده خوبی باشد اما اینکه برای تمیز کردن این قسمت‌ها به طور مداوم از دستمال های ضدعفونی کننده استفاده کنید را پیشنهاد نمی‌کنیم.

شماره سوم: تمیز کردن هر چیزی که جاذب رطوبت است

 برای کشتن باکتری‌ها از دستمال های آنتی باکتریال استفاده می‌کنیم اما اگر این دستمال‌ها خودشان باعث ایجاد رطوبت بر روی سطوحی مانند فرش یا موکت بشوند چه خواهد شد؟ بنابراین خوب است بدانید که هرگز نباید سطحی که جاذب رطوبت است برای مدت زیادی مرطوب بماند. جدا از آن که رطوبت باعث تکثیر باکتری خواهد شد به طور قطع به فرش و موکت نیز آسیب خواهد زد حتی اگر از یک دستمال برای تمیز کردن سطوح اینچنینی استفاده کردید حتما سطح را خشک کنید چرا که خشک کردن سطوح باعث می‌شود زمان مرطوب بودن سطح به حداقل رسیده و این به نوعی ضدعفونی کردن سطح نیز محسوب می‌شود. برای تمیز کردن فرش ها بهتر است به جای استفاده از دستمال های آنتی باکتریال از مخلوط آب و هیدروژن پراکسید استفاده کنید به این ترتیب هیچ عنوان به فرش آسیب نخواهید زد. حتماً باید فرش را جارو برقی نیز بکشید چرا که پس از استفاده از هیدروژن پروکسید ممکن است هنوز کمی رطوبت بر روی فرش به جا بگذارد.

 

بیشتر بخوانید: 11 چیزی که نباید با جوش شیرین تمیز کنید

شماره چهارم: استفاده از دستمال های آنتی باکتریال برای کانتر آشپزخانه

 برای تمیز کردن سطحی کانترهای آشپزخانه استفاده از این دستمال ها به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود چرا که کانترهای آشپزخانه مکان هایی گرم هستند بنابراین اگر آن‌ها را مرطوب نیز بکنید جرم آلودگی را افزایش خواهید داد. راه حل پیشنهادی بیزاپ این است که مخلوطی از آب گرم و یک مایع صابونی همراه با یک اسفنج تهیه کنید و کانترها را با این اسفنج ها تمیز کنید.

شماره پنج: تمیز کردن حمام و وسایل آن

 تمیز کردن حمام به صورت هفتگی توصیه می‌شود و در بسیاری از مقاله ها تاکنون به شما پیشنهاد کرده ایم که هرگز اجازه ندهید که محیط حمام مرطوب باقی بماند با استفاده از دستمال های آنتی باکتریال هرگز برای تمیز کردن حمام توصیه نمی‌شود، چرا که آن‌ها قادر نیستند که تمامی باکتری‌ها را از بین ببرند. به جای این کار به شما توصیه می‌کنیم که از تمیز کننده های مخصوص وان و سینک استفاده کنید و حداقل اجازه دهید که این تمیز کننده از ۵ تا ۱۵ دقیقه بر روی سطوح بماند تا بتوانند به طور کامل تمام جرم و آلودگی ها را از بین ببرند. به یاد داشته باشید محیط حمام باید خشک باشد و هر گونه رطوبتی مساوی است با رشد قارچ و باکتری!

حمام تمیز و مدرن

شماره ششم تمیز کردن سطوح چوبی

مواد شیمیایی موجود در دستمال های آنتی باکتریال به طور قطع می‌توانند به بسیاری از سطوح منزل نظیر سطوح چوبی آسیب برسانند استفاده مداوم و مکرر از این دستمال ها باعث می‌شود که جلای سطوح چوبی به طور کامل از بین برود برای این که سطوح چوبی را تمیز کنید می‌توانید از موادی که مختص این کار است استفاده کنید یا اینکه مقاله‌هایی را که در این خصوص در سایت موجود است را بخوانید به یاد داشته باشید که تقریبا ۹۰ درصد از دستمال های آنتی باکتریال حاوی الکل هستند و الکل دشمن چوب است.

شماره‌ی هفتم تمیز کردن وسایل آشپزخانه

مطمئنا پس از هربار که از هر وسیله ای استفاده می‌کنید آن را باید بشویید تفاوتی نمی‌کند که این وسیله چه چیزی باشد از گاز یخچال ماکروفر تا حتی سینک آشپزخانه باید حتما تمیز شوند، چرا که آشپزخانه محل تهیه غذاست و اگر این محل تمیز نباشد غذایی سالم نخواهید داشت. اما این هیچ ربطی به این قضیه ندارد که حتماً باید از دستمال‌های آنتی باکتریال استفاده کنید چراکه شما می‌توانید محیطی را که ممکن است به علت وجود گرما و مواد غذایی برای رشد میکروب‌ها مناسب باشد را با آب داغ و صابون و یک اسفنج به طور کامل ضدعفونی کنید به یاد داشته باشید که آشپزخانه تنها محلی است که روزانه چندین دفعه باید به طور کامل تمیز شود.

شماره‌ی هشتم تمیز کردن درزگیرها

مواد موجود در دستمال های آنتی باکتریال شاید بتواند درزگیر ها را براق کند اما این به این معنی نیست که برای این کار طراحی شده باشد تمیز کردن درزگیرها حتما باید با آب و صابون انجام شود اگر که به آب و صابون دسترسی نداشتید می توانید از اسپری های چند کاره استفاده کنید.

شماره‌ی نهم تمیز کردن چرم

الکل موجود در این دستمال‌ها قاتل چرم است هرگز نباید  که از الکل برای تمیز کردن چرم چه مصنوعی و چه طبیعی استفاده کنید چرا که بافت چرم را کاملاً خشک می‌کند و پس از مدتی چرم پوسته پوسته می‌شود به جای این کار می‌توانید از یک تمیز کننده مخصوص چرم استفاده کنید هر چه این تمیز کننده ملایم تر باشد نتیجه بهتری خواهید داشت از روغن بچه برای تمیز کردن سطح چرم نیز می‌توانید استفاده کنید وقتی که تمیز کاری تمام شد با یک اسفنج نمدار می‌توانید سطح چرم را گردگیری کنید اما به هیچ عنوان از هیچ مایعی که حاوی الکل باشد برای تمیز کردن چرم نباید استفاده شود.

شماره‌ی دهم اسباب بازی بچه‌ها

وقتی که سطحی را به وسیله یک دستمال آنتی باکتریال تمیز می‌کنید شاید در نگاه اول به نظر برسد که کاملاً تمیز شده باشند اما باید بدانید که الکل و مواد شیمیایی موجود در این دستمال‌ها بر روی سطوح می‌نشینند مسئله اصلی اینجاست که اگر برای تمیز کردن وسایل بازی کودکتان از این دستمال ها استفاده کنید و این مواد شیمیایی بر روی این وسایل بنشیند و بعد کودکتان آن‌ها را به دهانش فرو برده و این مواد را بخورد آسیب های جبران ناپذیری برای کودکتان ایجاد خواهد شد.

حتما در نظر داشته باشید که شست و شوی ایمن برای چنین وسایلی آب و مایع صابونی است اما اگر احتمال می‌دهید که ممکن است مواد صابونی بر روی این وسایل بمانند و برای کودکتان مشکل ایجاد کند می‌توانید از مقداری سرکه برای تمیز کردن وسایل کودک تان استفاده کنید اگر که اسباب بازی ها ضد آب باشند قرار دادن این وسایل در ترکیب آب و سرکه به مدت ۱۵ دقیقه برای کشتن تمامی باکتری ها کافی است.  بعد از آنکه کاملاً وسیله ها را شستید حتماً باید آن‌ها را در هوای آزاد قرار داده تا به طور کامل خشک شوند.

بازی کردن کودک با اسباب بازی

شماره‌ی یازدهم وسایل لاکی

بسیاری از وسایل در منزل ما برای اینکه زیباتر باشند و برق و جلا داشته باشند ازلاک تهیه شده اند الکل موجود در دستمال های آنتی باکتریال می‌تواند جلا و برق این چنین وسایلی را به طور کامل از بین ببرند اما جایگزین مناسب برای تمیز کردن وسایل لاکی استفاده از یک مایع صابونی ملایم همراه با آب ولرم مقداری از مایع صابونی را در لیوانی از آب ولرم حل کرده و با یک اسفنج بر سطح وسایل لاکی بکشید این کار علاوه بر حفظ برق و جلای وسایل باعث تمیزی آنها نیز خواهد شد.


نظرات
شما اولین نفری باشید که نظر خود را در مورد این بلاگ وارد می نمایید!
کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به بیتا زراندیش پارس(بیزاپ)است