لوگو بیزاَپ

مجله آنلاین و اینترنتی بیزاَپ، شامل جدیدترین مطالب روز از جمله: ترفندهای خانه‌داری، نظافت منزل، چیدمان و دکوراسیون، آشپزی، تکنولوژی، زیبایی و حتی پزشکی و سلامتی است.

دریافت لینک دانلود
آیکون

برای دریافت اپلیکیشن بیزاَپ ، روی دکمه زیر کلیک کنید.

دریافت مستقیم اپلیکیشن
تصویر بلاگ

خلاصی از شر کنه‌های گرد و غبار در تشک

تاریخ انتشار : 1401/03/08نویسنده: ثمین یزدانیزمان مطالعه: 4 دقیقهنظر: 0بازدید: 565

نگاهی کلی بر روی پروژه

زمان کار: 30 دقیقه تا 1 ساعت

زمان کلی: 30 دقیقه تا 8 ساعت

سطح مهارت: مبتدی

کنه‌های گرد و غبار در همه جای خانه‌های ما وجود دارند، اما در سطوحی که گرد و غبار جمع شده است، مانند تشک‌ها، پرده‌ها، و فرش‌هایی که نمی‌توان به طور مرتب شسته ‌شوند، بیشترین تجمع را دارند. متأسفانه، این‌ها مکان‌هایی هستند که ما بیشترین وقت خود را در آن‌جا سپری می‌کنیم- اتاق خواب‌ها و قسمت‌های نشیمن.

کنه های گرد و غبار چیست؟

کنه‌های گرد و غبار میکروسکوپی هستند، حشراتی که از سلول‌های مرده پوست انسان تغذیه می‌کنند. بر خلاف شپش یا ساس، آن‌ها حشرات انگلی نیستند که گاز بگیرند، نیش بزنند یا در پوست ما فرو بروند. با این حال، افراد می‌توانند با استنشاق پروتئین‌های موجود در غبار که از مدفوع، ادرار یا بدن در حال پوسیدگی کنه‌ی گرد و غبار به وجود می‌آیند، واکنش نشان دهند.

            کنه‌های گرد و غبار در محیط‌های گرم و مرطوب مانند تخت خواب رشد می‌کنند. با این حال، تمیز کردن مداوم، از جمله شستن ملحفه‌های تخت در هر هفته، انتخاب ملحفه‌ی درست و مناسب، و تمیز کردن کامل می‌تواند به خلاص شدن از شر کنه‌های گرد و غبار در تشک کمک کند.

هر چند وقت یکبار از شر کنه‌های گرد و غبار در تشک خلاص شویم

اگر تشک شما یک روکش ضد کنه‌های گرد و غبار ندارد و شما از واکنش‌های آلرژیک رنج می‌برید، باید تشک خود را حداقل هر ماه جاروبرقی بکشید تا تعداد کنه‌های گرد و غبار کاهش یابد. اگر تشک دارای روکش ضد کنه‌ی گرد و غبار است که مرتباً تمیز می‌شود، پس تمیز کردن دو بار در سال کافی است.

بیشتر بخوانید:  از شر قارچ و کپک تشک خلاص شوید!

چیزهایی که نیاز دارید:

تجهیزات / ابزار

جاروبرقی با لوله و برس مخصوص مبلمان

بخارشوی

محافظ تشک ضد گرد و غبار

محافظ بالش ضد گرد و غبار

برس نرم

مواد:

جوش شیرین

دستورالعمل‌ها

1- همه ملحفه‌ها را بردارید

روتختی، ملحفه، روبالشی، محافظ تشک و روکش ضد گرد و غبار را از تشک بردارید. اگر کوسن‌های رو تخت و تشک فنری‌ را نیز روکش کرده‌‌اید (که حتما باید روکش کنید)، آن‌ها را نیز جدا کنید.

2- ملحفه و تمام روکش‌ها را بشویید

ملحفه و روکش ضد گرد و غبار را با مواد شوینده همیشگی خود و آب گرم بشویید. برای اطمینان از این که همه کنه‌های گرد و غبار از بین رفته‌اند، حداقل به مدت 10 دقیقه همه را در خشک کن اتوماتیک با دمای بالا خشک کنید.

3- تشک را جاروبرقی بکشید

از جاروبرقی با فیلتر HEPA (حذف ذرات معلق هوا با کارایی بالا)، شلنگ و برس مخصوص مبلمان برای جاروبرقی کشیدن تمام سطح تشک استفاده کنید. کناره‌ها و تشک فنری‌ را فراموش نکنید و چارچوب تخت را نیز جاروبرقی یا گردگیری کنید.

برای تازه کردن تشک هنگام جاروبرقی، روی آن مقداری جوش شیرین خشک بپاشید. جوش شیرین را با یک برس نرم یا یک پارچه مرطوب روی سطح تشک بمالید. بگذارید حداقل یک ساعت بماند و سپس گرد و غبار و کنه‌های گرد و غبار را با جاروبرقی پاک کرده و به کاهش بو نیز کمک کنید.

4- تشک را با بخار تمیز کنید

پس از جاروبرقی، بخارشو کردن تشک باعث ضدعفونی و از بین بردن بو می‌شود. دمای بالای بخار، کنه‌های گرد و غباری را که ممکن است کشته نشده باشند را از بین می‌برد.

روزی را انتخاب کنید که خشک است و باد می‌وزد تا تشک را با بخار تمیز کرده و از یک پنکه برای سریع‌تر خشک شدن آن استفاده کنید. خشک کردن می‌تواند تا هشت ساعت طول بکشد.

5- روکش‌های محافظ و تمام ملحفه‌ها را عوض کنید

هنگامی که تخت کاملا خشک شد، روکش محافظ ضد کنه‌ی گرد و غبار و ملحفه‌ها را عوض کنید.

نکاتی برای کنترل کنه‌ها گرد و غبار تشک

تشک، تشک‌های فنری و بالش خود را با روکش‌های ضد حشرات و گرد و غبار بپوشانید. روکش‌ها را می‌توان از مواد غیر متخلخل مانند وینیل یا پلاستیک یا مواد قابل تنفس مانند پلی استر یا نایلون یا حتی پنبه‌ای که محکم بافته می‌شود، ساخت.

ملافه‌ها را حداقل هر هفته بشویید. اگر نمی‌خواهید ملحفه تخت یا روتختی خود را مرتباً بشویید، می‌توانید آن را در خشک‌کن بر روی سیستم خشک کردن تنها با هوا قرار دهید تا گرد و غبار و کنه‌های گرد و غبار را از بین ببرد.

وسایل اضافی را از تخت دور کنید. حیوانات عروسکی و بالش‌های تزئینی حاوی کنه‌های گرد و غبار هستند.

با استفاده از دستگاه رطوبت گیر، تهویه مطبوع و فن حمام، سطح رطوبت اتاق خواب را به حدود 50 درصد کاهش دهید.

درجه حرارت را در اتاق خواب به حداقل 68 درجه کاهش دهید. این کار جلوی کنه‌های گرد و غبار را نمی‌گیرد، اما چرخه تولید مثل آن ها را کند می‌کند.

هر روز صبح قبل از اینکه رختخواب را مرتب کنید، اجازه دهید ملحفه هوا خورده و خشک شود.

موکت‌هایی که کف را کامل پوشانده و پرده‌های ضخیم را از اتاق خواب بردارید تا میزان  گرد و غبار اتاق را کاهش دهید.

از بالش و تشک‌های ضد حساسیت استفاده کنید. تشک‌های فوم لاتکس نسبت به تشک‌های دارای لایه‌های پنبه‌ای، کنه‌های گرد و غبار کمتری را به خود جذب می‌کنند. به جای بالش‌های پر از بالش‌های فومی استفاده کنید.

فیلتر HVAC خود را به فیلترهای HEPA ارتقا دهید و مرتباً آن‌ها را تعویض یا تمیز کنید.

مانع ورود حیوانات خانگی به اتاق خواب شوید. کنه‌های گرد و غبار در پوست حیوانات به خوبی رشد می‌کنند.

 


نزدیکترین و بهترین

نظرات
شما اولین نفری باشید که نظر خود را در مورد این بلاگ وارد می نمایید!
کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به بیتا زراندیش پارس(بیزاپ)است