لوگو بیزاَپ

مجله آنلاین و اینترنتی بیزاَپ، شامل جدیدترین مطالب روز از جمله: ترفندهای خانه‌داری، نظافت منزل، چیدمان و دکوراسیون، آشپزی، تکنولوژی، زیبایی و حتی پزشکی و سلامتی است.

دریافت لینک دانلود
آیکون

برای دریافت اپلیکیشن بیزاَپ ، روی دکمه زیر کلیک کنید.

دریافت مستقیم اپلیکیشن
تصویر بلاگ

راهنمای انتخاب کابینت آشپزخانه

دسته بندی :خانه و ساختمان
تاریخ انتشار : 1401/01/27نویسنده: امید امیدیزمان مطالعه: 5 دقیقهنظر: 0بازدید: 774

 امروزه انواع مختلفی از مدل‌های کابینت در بازار موجود است. انتخاب از بین مدل‌های گوناگون و جذاب، کار چندان راحتی نیست و بیشتر اشخاص، به خصوص خانم‌ها را دچار سردرگمی کرده است. برای انتخاب کابینت مناسب آشپزخانه، باید یک سری اصول و نکات اولیه را در نظر بگیرید تا انتخاب رضایت‌بخشی داشته باشید.

 مهم‌ترین عامل در انتخاب کابینت، فضای آشپزخانه شما است. اگر آشپزخانه بزرگ باشد، به راحتی می‌توانید انواع مدل‌ها را در آن اجرا کنید. کار شما زمانی سخت می‌شود که بخواهید برای یک آشپزخانه کوچک کابینت بزنید. در این مواقع، علاوه بر مدل کابینت و سبک آن، باید حواستان به رنگ آن نیز باشد؛ چرا که تأثیر بسیار زیادی بر بزرگ یا کوچک نشان دادن فضا دارد. انواع مختلفی از مدل‌ها و سبک‌های کابینت آشپزخانه وجود دارد که هر یک می‌تواند انتخاب شما باشد، اما قبل از انتخاب بهتر است با انواع آنها آشنا شوید. به این منظور در ادامه این مقاله از بیزاَپ انواع مدل‌های کابینت را به شما معرفی کرده‌ایم.

انواع مدل‌های کابینت

کابینت سبک معاصر

کابینت سبک معاصر بسیار پرطرفدار است. در این سبک از متریال و البته طرح‌های جدید استفاده می‌شود، سادگی و درخشانی از مهم‌ترین ویژگی‌های این سبک است که در کنار خطوط صاف و لبه‌های برش خورده، جلوه بسیار زیبایی را خلق می‌کند. اغلب افراد این سبک را با سبک مدرن اشتباه می‌گیرند. سبک معاصر را می‌توان تلفیقی از سبک مدرن با دیگر ویژگی‌ها دانست. این سبک به شدت با مد همراه است و امروزه در آن بیشتر از استیل و رنگ سفید استفاده می‌شود.

کابینت تلفیقی

انتخاب این سبک از کابینت نیاز به اندکی جسارت دارد. در این سبک انواع مختلف سبک‌ها ترکیب می‌شود و در انتخاب رنگ نیز کاملا آزاد هستید و به شخصیت و علاقه شما بستگی دارد.

کابینت مدرن

سبک مدرن را می‌توان از جذاب‌ترین و ساده‌ترین سبک‌ها در کابینت آشپزخانه دانست. در این سبک از کابینت‌های بدون قاب استفاده می‌شود که درب آنها نیز از پانل‌های صاف در نظر گرفته شده است. در این سبک خطوط افقی از ضخامت خاصی برخوردار هستند و اجسام همگی براق انتخاب می‌شوند. در این سبک وسایل تزئینی و غیره هیچ جایی ندارد. از ویژگی‌های کابینت‌های سبک مدرن می‌توان به جدید و منطبق بر مد روز بودن، سادگی،امتداد داشتن تا سقف، ظاهری یکپارچه، جادار و کاربردی، قیمت معقول و غیره می‌توان نام برد.

کابینت سنتی

این سبک همانطور که از نامش پیداست به معماری قدیم شباهت دارد و بیشتر از چوب و متریال طبیعی در ساخت آن استفاده می‌شود. اغلب این سبک‌ها به خاطر حفظ رنگ طبیعی چوب قهوه‌ای است. در این سبک از تزئینات بسیاری استفاده می‌شود. کابینت‌ها به صورت طاقچه‌ای طراحی می‌شود و دارای درب‌های شیشه‌ای نیز هستند. در آشپزخانه‌های سبک سنتی نمی‌توان از کابینت سنتی استفاده کرد. آشپزخانه سنتی از نظر امکانات و ظرفیت‌ها فرقی با آشپزخانه‌های مدرن ندارند. تفاوت این مدل کابینت آشپزخانه تنها در ظاهر آن است.

دکوراسیون آشپزخانه

کابینت سبک آسیایی

در این سبک صرفا از مصنوعات تولید شده در آسیا استفاده می‌شود. سبکی ساده و پر از آرامش است که می‌توانید درب کابینت‌ها را از شیشه انتخاب کنید و یا به صورت قفسه استفاده نمایید که نمونه قفسه آن بسیار پرطرفدار­تر است. از مهم‌ترین ویژگی این سبک می‌توان به ساده بودن آن اشاره کرد. مهم‌ترین عنصر در این سبک استفاده از گل و گیاه است.

کابینت سبک صنعتی

با شنیدن نام این سبک شما هم به یک طراحی جذاب و البته خشن صنعتی فکر می‌کنید که در عین عجیب بودن بسیار جذاب و محبوب است. در این سبک به عمد از فلز و بتن و گاهاً چوب استفاده می‌شود و ارتباط جالبی بین آن‌ها ایجاد می‌شود. وجود قفسه‌های افقی مهم‌ترین ویژگی این سبک از کابینت‌های آشپزخانه است.

کابینت‌های سبک صنعتی از دوره انقلاب صنعتی اروپا ظهور پیدا کرده‌اند. این سبک به طوری است که گویی کابینت صنعتی شکل بازسازی شده از یک ساختمان صنعتی است. از ویژگی‌های بارز کابینت صنعتی، استفاده از چوب در کنار سایر عناصر فلزی است.

سبک کلاسیک

سبک کلاسیک یکی از مشهورترین سبک‌ها است که تمامی آن از چوب ساخته می‌شود. این سبک با رنگ‌های خنثی ساخته می‌شود و الگوهای خاص خود را دارد. از مواردی که در کابینت‌های کلاسیک آشپزخانه دیده می‌شود وجود بوفه‌هایی با درب شیشه‌ای در این سبک است. در این بوفه‌ها که نمایی ویترینی دارند، ظروف و وسایل دکوری کلاسیک قرار گرفته و نمایش داده می‌شوند. در کابینت سبک کلاسیک از رنگ‌های مشکی و طوسی به ندرت استفاده می‌شود. بیشتر مدل‌های این سبک رنگ سفید یا قهوه‌ای می­باشند.

کابینت آشپزخانه

سبک کاتیج

اگر به دنبال رنگ‌های جذاب و شاد هستید این سبک بهترین انتخاب برای شما است. سبکی دنج و به دور از هرگونه تجملات و تزئینات اضافی. در این سبک از کفپوش چوبی به همراه پرده‌هایی با رنگ شاد استفاده می‌شود و دیگر بخش‌های آشپزخانه رنگی ملایم دارند. آشپزخانه‌های سبک کاتیج، سادگی را به انسان انتقال می‌دهند و در طراحی آن از پیچیدگی خاصی الهام گرفته نشده است. به طور کلی هدف این سبک بیشتر استفاده از نماهای شاد و ایجاد احساس راحتی هنگام استفاده از آشپزخانه است.

استفاده از طرح‌های رنگی و کفپوش چوبی توسط طراحان در دکوراسیون آشپزخانه‌هایی به سبک کاتیج زیاد به چشم می‌خورد. در این سبک لوازم جانبی را با تم رنگ‌های ملایم و خنثی انتخاب می‌کنند. در سبک کاتیج از وسایل مدرن امروزی و یا وسایل عتیقه به وفور استفاده می‌شود.

بدنه کابینت

یکی از اصلی‌ترین قسمت‌های کابینت، بدنه آن است که اثر چندانی بر ظاهر کابینت ندارد اما بر مقاومت آن بسیار تاثیرگذار است. معمولاً این بخش به رنگ سفید ساده، از جنس ام‌دی‌اف با یک روکش ملامین ساخته می‌شود. بدنه کابینت باید طبق استانداردهای مشخصی تولید شود. در این قسمت پیچ‌ها و اتصالات کابینت قرار می‌گیرد و به دو صورت مونتاژ و یا دی‌مونتاژ ساخته می‌شود که در کیفیت آن هیچ نقشی ندارد.

صفحه کابینت

صفحه کابینت همان روکشی است که بر روی کابینت قرار می‌گیرد. ساده‌ترین نوع آنها ضخامتی برابر با 3 سانتی‌متر دارند و انتخاب آن به عهده شما است. صفحه‌های کابینت در ضخامت 5 سانتی‌متری و ... نیز وجود دارند که قیمت بالاتری دارند. علاوه بر رنگ و طرح صفحه کابینت، در زمان انتخاب بهتر است به به چند نکته دیگر نیز توجه کنید:

  •  مقاوم باشد
  •  ضد آب باشد
  •  دارای درز و شکاف نباشد
  • یکدست باشد

دکور و کابینت آشپزخانه 

صفحه کابینت کورین بهتر است یا کوارتز؟

یکی از دغدغه‌هایی که در زمان انتخاب کابینت خواهید داشت، این است که صفحه آن از کورین باشد یا کوارتز؟ بهتر است در  پاسخ به این سوال، ویژگی‌های هرکدام از آنها و تفاوتشان با یکدیگر را بدانیم:

  • صفحه کابینت کورین و کوارتز از نظر مقاوم بودن در مقابل آب بسیار شبیه به هم عمل می‌کنند و تفاوت چندانی از این نظر با یکدیگر ندارند.
  • صفحه کابینت کورین نرم می‌باشد و همین امر سبب می‌شود تا اتصالات در آن به راحتی دیده شود.
  • صفحه کابینت کوارتز در برابر آسیب‌پذیری بسیار مقاوم است و به همین خاطر اتصالات در آن به چشم نمی‌آید و در نقاط کور کابینت قرار می‌گیرد.
  • صفحه کورین چون نرم‌تر است به راحتی تعمیر می‌شود اما صفحه کوارتز تعمیر سختی دارد. البته ناگفته نماند که کوارتز به لطف مقاوم بودنش، کمتر پیش می‌آید که نیاز به تعمیر داشته باشد.
  • این صفحات از نظر قیمت نیز با یکدیگر تفاوت دارند و انتخاب آن بستگی به بودجه شما دارد.

بیشتر بخوانید: خودتان کابینت‌های آشپزخانه را نونوار کنید!
 

عوامل موثر در انتخاب کابینت آشپزخانه

۱. سبک خانه: سبک خانه در انتخاب نوع کابینت اهمیت بسیار زیادی دارد. درصورتی که خانه شما دارای سبک مدرنی است، توصیه می‌کنیم از کابینت‌های های‌گلس، ام‌دی‌اف و فلزی استفاده کنید. ولی در صورتی که سبک و طرح خانه شما کلاسیک است، پیشنهاد می‌کنیم از کابینت‌های چوبی استفاده نمایید.

۲. ابعاد آشپزخانه: اگر آشپزخانه دنج و کوچکی دارید و قصد دارید از تمام فضا استفاده کنید، به شما توصیه می‌کنیم از کابینت‌هایی که طرح‌ کشیده‌ای دارند، استفاده کنید. استفاده از کابینت‎های مدرن مناسب‌ترین انتخاب برای آشپزخانه‌های کوچک است.

۳. نور آشپزخانه: در صورتی که آشپزخانه شما از نور کمی برخوردار است، استفاده از رنگ‌های درخشان و منعکس‌کننده مثل کابینت های‌گلاس، می‌تواند تاثیر شگفت‌انگیزی داشته باشد. از این نوع کابینت‌ها می‌توان در آپارتمان‌هایی که نور کافی ندارند استفاده کرد؛ زیرا به دلبازی فضا کمک زیادی می‌کنند.

۴. رنگ کابینت: رنگ‌های تیره می‌توانند بر روحیه شما در آشپزخانه تاثیر بدی بگذارند. از این رو توصیه می‌کنیم از رنگ‌های ملایم، کابینت‌های تک‌رنگ و یا رنگ‌های مکمل استفاده کنید. توصیه می‌کنیم هیچ گاه بیش از دو رنگ در کابینت استفاده نکنید. این کار به خصوص در آشپزخانه‌های کوچک جز شلوغی هیچ نتیجه دیگری ندارد.


نظرات
شما اولین نفری باشید که نظر خود را در مورد این بلاگ وارد می نمایید!
کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به بیتا زراندیش پارس(بیزاپ)است