لوگو بیزاَپ

مجله آنلاین و اینترنتی بیزاَپ، شامل جدیدترین مطالب روز از جمله: ترفندهای خانه‌داری، نظافت منزل، چیدمان و دکوراسیون، آشپزی، تکنولوژی، زیبایی و حتی پزشکی و سلامتی است.

دریافت لینک دانلود
آیکون

برای دریافت اپلیکیشن بیزاَپ ، روی دکمه زیر کلیک کنید.

دریافت مستقیم اپلیکیشن
تصویر بلاگ

راهنمای رفع اشکالات درزگیری با دوغاب

تاریخ انتشار : 1401/04/04نویسنده: مسعود سلجوقیزمان مطالعه: 5 دقیقهنظر: 0بازدید: 797

هر سطح کاشی‌کاری‌شده در خانه شما زمانی دوغاب شده است و شاید روزی نیاز به تزریق مجدد دوغاب داشته باشد. دوغاب برای نصب هر کاشی ضروری بوده، از لبه‌های کاشی‌ها در برابر آسیب محافظت و از نفوذ رطوبت به بستر زیر کاشی‌ها جلوگیری می‌کند. متأسفانه، دلایل متعددی وجود دارد که ممکن است منجر به استفاده اشتباه دوغاب شود. از دوغاب نامستحکم گرفته تا دوغابی که خیلی زود خشک می‌شود. برای اطمینان از کارایی طولانی‌مدت، نارسایی‌های دوغاب باید به‌سرعت تعمیر شوند.

بیشتر بخوانید:  بهترین راهکارها برای پاک کردن دوغاب از کف

استحکام دوغاب

 دوغاب به‌درستی مخلوط‌شده و دارای استحکام کمی شبیه خامه عمل می‌کند: هنگامی‌که در انتهای شناور کاشی قرار می‌گیرد، به‌جای اینکه چکه کند یا به داخل سطل برود، در جای خود باقی می‌ماند. دوغاب غالباً خیلی آب‌دار درست می‌شود که هنگام استفاده به‌درستی عمل نمی‌کند. دوغاب پرآب، قسمت‌های پایانی را ضعیف و مستعد ترک‌خوردن یا فروریختن باقی می‌گذارد. همچنین ممکن است، ظاهری گچی و سفید را برجای بگذارد. اگر دوغاب شما روان یا خیلی آب‌دار است، مقداری دوغاب خشک به آن اضافه کنید تا زمانی که به استحکام مناسب برای استفاده برسد.

اگرچه زیاد معمول نیست، اما می‌توان دوغاب را خیلی خشک درست کرد. دوغاب بیش‌ازحد خشک به‌سختی هم‌زده و خرد می‌شود، بایستی کمی آب اضافه کنید تا دوغاب خشک به استحکام برسد.

استحکام دوغاب

دوغاب ضعیف، ترک‌خورده یا ناکافی

 هنگامی‌که دوغاب را تمیز می‌کنید، آب زیاد در دوغاب یا آب زیاد در اسفنجی که با آن سطح را تمیز می‌کنید، ممکن است باعث ایجاد یک اتصال دوغاب پر یا ضعیف شود. شاید سوراخ‌ها، ترک‌ها یا شکاف‌هایی در خطوط دوغاب به ‌وجود آیند که یکپارچگی اتصال را تضعیف کرده و اجازه دهند رطوبت به زیر کاشی‌ها نفوذ کند.

اگرچه استفاده از دوغاب بیشتر وسوسه‌انگیز است، اما دوغاب جدید ممکن است به‌خوبی دوغابی که قبلاً خشک شده نچسبد. برای رفع این مشکل، می‌توانید دوغاب موجود را خیس کنید و یک دوغاب جدید روی آن بمالید. دوغاب جدید باید به دوغاب مرطوب بچسبد، اما اگر چنین نشد، باید دوغاب قدیمی را با یک چاقوی مناسب یا یک دوغاب اره بیرون بیاورید. محل اتصال را با الکل دناتوره‌ شده به‌خوبی تمیز کنید تا بقایای دوغاب از بین برود، سپس اتصال را دوباره دوغاب کنید.

حذف دوغاب اضافی

دوغاب 10 دقیقه پس‌از استفاده شروع به خشک‌شدن کرده و در عرض 24 ساعت خشک و سخت می‌شود. اما تا سه هفته کاملاً خشک نمی‌شود یا به استحکام نهایی خود نمی‌رسد.

اگر دوغاب بیش‌ازحد روی کاشی‌ها اعمال کردید یا کارتان دچار وقفه شد و دوغاب روی کاشی‌ها خشک شد، اگر سریع اقدام کنید می‌توانید مشکل را برطرف کنید. در عرض چند روز، با استفاده از انتهای تیز یک چوب رنگ یا سایر تکه‌های چوب با لبه یا زاویه تیز، تا حد امکان دوغاب اضافی را از روی کاشی‌ها بتراشید. دوغاب باقیمانده را توسط مخلوطی از شکر و آب (یک پیمانه شکر و شش پیمانه آب) خیس کنید تا دوغاب به‌اندازه کافی نرم شده و به‌راحتی تمیز شود.

حذف دوغاب اضافی

کاشی‌های و دوغاب مه‌آلود

 مهم نیست که کار کاشی شما چقدر موفقیت‌آمیز بوده‌است، ممکن است یک روز پس از کاشی‌کاری، لایه‌ای از دوغاب خشک‌شده روی کاشی‌های خود پیدا کنید. متخصصان این مشکل را مه دوغاب می‌نامند و اگر آن را دارید،  دوغاب و کاشی‌های شما گچی به نظر می‌رسند. مه دوغاب، ذرات ریز سیمان پرتلند است که در حین تمیزکاری باقی مانده است. اگر در عرض یک یا دو روز پس از نصب اقدام کنید، مه دوغاب به‌راحتی با یک حوله‌ی خشک پاک می‌شود. یک حوله کاغذی یا میکروفایبر را در دست خود مچاله کنید و آن را به‌صورت دایره‌ای روی کاشی بکشید تا مه را از بین ببرید.

دوغاب نهایی برای حفاظت

 اگر از دوغاب سیمانی به‌جای دوغاب اپوکسی استفاده کرده‌اید، با آب‌بندی دوغاب از بروز مشکلی دیگر جلوگیری کنید. می‌توانید هر زمان که دوغاب کاملاً خشک شد، که معمولاً سه هفته زمان می‌برد، این کار را انجام دهید. آب‌بندی‌نکردن دوغاب می‌تواند منجر به ایجاد لکه یا ایجاد کپک شود. دوغاب خود را به‌خوبی تمیز کنید تا لکه‌های سطحی یا کپک‌زدگی از بین برود. سپس، سالی یک‌بار از یک بتونه آغشته به دوغاب استفاده کنید تا از لکه‌ها محافظت شود.

 


بهترین و نزدیکترین

نظرات
شما اولین نفری باشید که نظر خود را در مورد این بلاگ وارد می نمایید!
کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به بیتا زراندیش پارس(بیزاپ)است