لوگو بیزاَپ

مجله آنلاین و اینترنتی بیزاَپ، شامل جدیدترین مطالب روز از جمله: ترفندهای خانه‌داری، نظافت منزل، چیدمان و دکوراسیون، آشپزی، تکنولوژی، زیبایی و حتی پزشکی و سلامتی است.

دریافت لینک دانلود
آیکون

برای دریافت اپلیکیشن بیزاَپ ، روی دکمه زیر کلیک کنید.

دریافت مستقیم اپلیکیشن
تصویر بلاگ

8 غذای سالم که نباید در مصرف آن‌ها زیاده‌روی کرد

تاریخ انتشار : 1401/06/15نویسنده: فاطمه عالمیزمان مطالعه: 6 دقیقهنظر: 0بازدید: 236

از زمانی که رژیم غذایی مدیترانه‌ای به عنوان سالم‌ترین رژیم مطرح شد، مردم متوجه شدند که چقدر غذایی که می‌خورند با سلامتی مرتبط است. متأسفانه، وقتی درمورد رژیم غذایی صحبت می‌شود بیشتر روی مصرف یک ماده غذایی خاص تاکید می‌کنند. بااین‌حال، حتی به اصطلاح سوپرغذاها هم نمی‌توانند تمام مواد مغذی یک رژیم غذایی سالم را فراهم کنند.

 در این پست بیزاپ، به این موضوع می‌پردازیم که در صورت مصرف بیش از حد یک ماده غذایی خاص چه اتفاقی در بدن شما می‌افتد.

بیشتر بخوانید:  رژیم 60 روزه آبمیوه برای کاهش وزن

هویج

هویج 

هویج مملو از بتاکاروتن است که در بدن شما تبدیل به ویتامین A می‌شود. چیزی به نام ویتامین A مازاد وجود ندارد زیرا بدن شما به میزان نیازش بتاکاروتن را به ویتامین A تبدیل می‌کند. متأسفانه، بتاکاروتن اضافی در بدن شما می‌تواند باعث کاروتنمی‌شود. در این بیماری پوست شما نارنجی مایل به زرد می‌شود. به‌مرور با تبدیل کاروتن این علائم از بین می‌رود و آسیبی به شما نمی‌رساند.

کامبوجا

کامبوجا 

نوشیدنی چینی که در بین نوجوانان طرفداران زیادی دارد دارای فواید گوارشی است و گفته می‌شود باکتری‌های روده را افزایش می‌دهد. بااین‌حال، همچنین حاوی ترکیبی به نام FODMAP (الیگوساکاریدها، دی ساکاریدها، منوساکاریدها و پلی ال‌های قابل تخمیر) است که فراورده حاصل از تخمیر مخمر است که اگر زیاد مصرف شود، می‌تواند باعث نفخ و ناراحتی گوارشی شود.

آب

آب 

نوشیدن زیاد آب می‌تواند با کاهش سطح سدیم، زمانی که کلیه شما دیگر قادر به پردازش آن‌ها نیست، اختلال عدم تعادل الکترولیت را به وجود آورد. پیامد دیگر این امر، در موارد شدید، تجمع آب در مغز است که آن را متورم می‌کند و باعث افزایش فشار می‌شود زیرا جمجمه انسان نمی‌تواند بزرگ‌تر شود. اگرچه این اتفاق بسیار نادر است، اما در ورزشکارانی که پس از یک جلسه تمرین طولانی‌مدت نیاز به آب‌رسانی دارند یا در افراد مبتلابه مشکلات کلیوی دیده‌شده است.

آووکادو

آووکادو 

آووکادو حاوی فیبر و مقدار زیادی ویتامین است. همچنین به دلیل برخورداری از چربی‌های غیراشباع می‌تواند به کاهش کلسترول بد (LDL) و تقویت سلول‌های بدن شما کمک کند؛ اما چربی کماکان چربی است. یک آووکادو حاوی 240 کالری است که حدود 10 تا 20 درصد کالری دریافتی نرمال یک فرد است و مصرف کالری بیش‌ازحد می‌تواند منجر به مشکلات گرفتگی عروق شود. اگر به‌صورت خام مصرف شود، باید نصف یا یک آووکادو در روز مصرف شود (برای مثال، چیپس آووکادو گزینه مناسبی نیست).

چغندر

چغندر 

چغندر منبع بسیار خوبی از ویتامین‌ها و مواد معدنی است. همچنین حاوی بسیاری ازنیتریک اکسید است که بدن شما آن‌ها را به نیترات تبدیل می‌کند که می‌تواند به کاهش فشارخون شما کمک کند. سپس آن‌ها به نیتروزامین‌هایی تبدیل می‌شوند که در گوشت نیز یافت می‌شود، به این معنی که مصرف زیاد چغندر می‌تواند شانس ابتلا به بیماری را افزایش دهد. به همین دلیل، بهتر است از ترکیب مصرف زیاد چغندر و گوشت قرمز خودداری کنید.

جلبک دریایی

جلبک دریایی 

جلبک دریایی یک محصول غیر حیوانی غنی از ویتامین B12 است که آن را به جایگزینی عالی برای گوشت در رژیم‌های غذایی وگان و گیاهخواری تبدیل می‌کند. همچنین به دلیل داشتن ید و فیبر به‌عنوان یک غذای فوق‌العاده برای کاهش وزن شناخته‌شده است؛ اما مصرف زیاد ید می‌تواند منجر به مشکلات تیروئید و حتی افزایش وزن شود. جلبک دریایی نیز بسته به محل رشد ممکن است حاوی مقادیر بالایی از فلزات سنگین باشد.

سویا و مشتقات آن

سویا و مشتقات آن 

سویا سرشار از مواد مغذی ازجمله ویتامین B، فیبر، پتاسیم، منیزیم و پروتئین است. پروتئین موجود در سویا یک پروتئین کامل در نظر گرفته می‌شود زیرا حاوی تمام 9 اسیدآمینه ضروری که بدن قادر به ساخت آن‌ها نیست می‌باشد؛ اما اگر اخیراً رژیم غذایی خود را به دلیل مشکلات تیروئید تغییر داده‌اید، توجه داشته باشید: سویا ممکن است با داروهای هورمونی مورداستفاده برای درمان کم‌کاری تیروئید در بیماران زن تداخل داشته باشد. اگرچه این مطالعات قطعی نیستند، اما خوب است که در نظر داشته باشید.

دانه چیا

دانه چیا 

اگرچه دانه‌های چیا به دلیل محتوای بالای امگا 3 به‌عنوان یک غذای مفید شناخته می‌شوند، اما تاکنون هیچ مدرکی مبنی بر فواید آن برای سلامتی، به‌ویژه در بیماری‌های قلبی و عروقی، یافت نشده است. جذب امگا 3 موجود در دانه‌های چیا سخت‌تر از نوع موجود در ماهی سالمون است، بنابراین با وجود داشتن مقدار زیادی از آن، باید حدود 100 گرم دانه چیا بخورید تا به‌اندازه ماهی جذب شود. نکته اینجاست: 100 گرم دانه چیا حاوی حدود 500 کالری است که تقریباً برابر با یک همبرگر است.

آیا فکر می‌کنید مصرف زیاد هر غذای مفیدی برای سلامتی شما نیز مفید است؟ به نظر شما چرا مردم این غذاهای «سالم» را بیش‌ازحد مصرف می‌کنند؟ در بخش نظرات با ما به اشتراک بگذارید!

 


بهترین و نزدیکترین

نظرات
شما اولین نفری باشید که نظر خود را در مورد این بلاگ وارد می نمایید!
کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به بیتا زراندیش پارس(بیزاپ)است