لوگو بیزاَپ

مجله آنلاین و اینترنتی بیزاَپ، شامل جدیدترین مطالب روز از جمله: ترفندهای خانه‌داری، نظافت منزل، چیدمان و دکوراسیون، آشپزی، تکنولوژی، زیبایی و حتی پزشکی و سلامتی است.

دریافت لینک دانلود
آیکون

برای دریافت اپلیکیشن بیزاَپ ، روی دکمه زیر کلیک کنید.

دریافت مستقیم اپلیکیشن
تصویر بلاگ

13 محصول خانگی که نباید دور بریزید

تاریخ انتشار : 1401/08/26نویسنده: ثمین آقابالاییزمان مطالعه: 10 دقیقهنظر: 0بازدید: 55

وقتی چیزی دیگر مفید نیست، ساده‌ترین و رایج‌ترین کار این است که آن را دور بیندازیم و سپس بیشتر ما فراموش می‌کنیم که آن شی حتی وجود داشته است؛ اما زباله‌های شما یک چرخه کامل را پشت سر می‌گذارند که افراد زیادی در مورد آن نمی‌دانند (تقسیم، بازیافت و غیره). بااین‌حال، همه اشیا را نمی‌توان به همین شکل "دور انداخت". برخی از رایج‌ترین چیزهایی که ما هرروز استفاده می‌کنیم، مانند باتری‌ها یا لوازم‌آرایشی، بسیار سمی هستند و اگر به‌درستی درمان نشوند، درواقع می‌توانند اثرات زیست‌محیطی زیادی داشته باشند.

برخی دیگر، مانند ضایعات مو یا مواد غذایی، می‌توانند مجدداً بدون نیاز به درمان توسط متخصصان مورداستفاده قرار گیرند. در هر دو مورد، برای مردم مهم است که بدانند با سطل زباله خود چه کنند و آگاهی خود را در مورد این واقعیت افزایش دهند که یک شی فقط زمانی که آن را در سطل قرار می‌دهید از بین نمی‌رود. به همین دلیل است که بیزاپ فهرستی از زباله‌های خانگی تهیه‌کرده است که شایسته توجه ویژه است.

بیشتر بخوانید: 15 چیزی که هرگز نباید در خردکن بریزید

1. فندک

فندک‌ها حاوی گازهایی هستند که برای ایجاد آتش با استفاده از مکانیزم اصطکاک که باعث ایجاد جرقه می‌شود، استفاده می‌شود. در حال حاضر داشتن یک شیء بسیار خطرناک است، چه رسد به ذخیره کردن. نمی‌توان آن را فقط در هر مکانی نگهداری کرد، به‌خصوص اگر این مکان در معرض دمای بالا باشد. علاوه بر این، گاز داخل همه فندک‌ها برای محیط‌زیست مضر است، بنابراین نمی‌توان آن را مانند سایر زباله‌ها دفع کرد. به دلیل همه این دلایل است که نمی‌توان آن‌ها را در محل دفن زباله انداخت. در تئوری، شما حتی نباید آن‌ها را در ظروف محصولات قابل بازیافت بیندازید. بهتر است با یک سازمان غیردولتی مشورت کنید یا به دنبال مکان‌هایی باشید که به‌طور خاص برای رسیدگی به این نوع زباله‌ها طراحی‌شده‌اند؛ و هنگامی‌که از شر فندک یکبار مصرف خلاص شدید، ممکن است بخواهید یک فندک قابل شارژ برای کاهش تأثیر فعالیت‌هایتان بر محیط‌زیست در نظر بگیرید.

2. لوازم‌آرایشی

درحالی‌که بیشتر بسته‌بندی‌های لوازم‌آرایشی از شیشه یا پلاستیک ساخته‌شده‌اند، ممکن است آنچه در داخل آن وجود دارد آن‌طور که فکر می‌کنید قابل بازیافت یا سازگاربامحیط‌زیست نباشد. بسیاری از لوازم‌آرایشی و بهداشتی حاوی موادی هستند که نه‌تنها برای سلامتی شما بلکه برای محیط‌زیست نیز مضر هستند. به همین دلیل است که برخی از دولت‌ها اقداماتی را برای تنظیم استفاده از برخی موادی که در تولید آرایش، کرم‌ها و به‌طورکلی لوازم‌آرایشی رایج بودند، اتخاذ کرده‌اند. یک گزینه خوب این است که لوازم‌آرایشی برندهای بزرگ را با محصولات ساخته‌شده با مواد طبیعی که می‌دانید برای پوست شما خطرناک نیستند جایگزین کنید یا حتی خودتان برخی از آن‌ها را در خانه درست کنید. اگر این یک گزینه نیست، حداقل می‌توانید سعی کنید مصرف لوازم‌آرایشی خود را که با مواد مضری که اثرات زیست‌محیطی بالایی دارند کاهش دهید.

3. رنگ

بسیاری از رنگ‌هایی که معمولاً در بازار فروخته می‌شوند حاوی موادی مانند سرب هستند که برای محیط‌زیست مضر است. به همین دلیل مهم است که از دور انداختن ظروفی که هنوز حاوی آثاری از این نوع مواد شیمیایی هستند در سطل‌های زباله معمولی خودداری کنید. بهترین کار این است که آن‌ها را به سازمان‌هایی بفرستید که به درمان زباله‌های سمی اختصاص دارند؛ و البته، در صورت امکان بهتر است از رنگ‌دانه‌های طبیعی که تأثیر زیادی بر محیط‌زیست ندارند، استفاده شود.

4. مو

 

درحالی‌که موی انسان لزوماً برای محیط‌زیست مضر نیست، اما می‌توان از آن برای استفاده به‌عنوان کمپوست در بخش کشاورزی استفاده کرد. این به این دلیل است که حاوی نیتروژن و سایر اجزای است که در صورت آزاد شدن می‌تواند برای گیاهان مفید باشد؛ بنابراین، هر بار که مو یا ریش خود را کوتاه می‌کنید، قبل از دور انداختن آن، این واقعیت را در نظر بگیرید. نه‌تنها این، بلکه در برخی موارد می‌توان از آن برای ساخت کلاه‌گیس برای افرادی که از بیماری‌های مختلف رنج می‌برند استفاده کرد.

5. گیاهان

 

اگر گیاهان شما به دلایلی مردند، به‌جای انداختن آن‌ها در سطل زباله، ممکن است بخواهید از آن‌ها به‌عنوان کمپوست برای باغ خود یا دوستتان استفاده کنید. هر ماده زیست‌تخریب‌پذیری را می‌توان کمپوست کرد که شامل ضایعات میوه و گل‌های پژمرده، در میان دیگر محصولات متداول زباله خانگی می‌شود. کمپوست سازی مستلزم وجود میکروارگانیسم‌هایی است که فرآیند تجزیه را تسریع می‌کنند تا خاک مناسب برای کشت ایجاد شود، اما اگر بخواهید می‌توانید این کار را در خانه انجام دهید.

6. فیلترهای آب

فیلترها راهی عالی برای تصفیه آب عرضه‌شده به خانوارها و درنهایت خلاص شدن از شر آب بطری شده به‌طورکلی هستند؛ اما پس از استفاده زیاد، فیلترها دیگر مواد مضر را در خود نگه نمی‌دارند، به این معنی که باید فورا تعویض شوند، اما همچنین باید مطمئن شوید که آن‌ها را به روش خاصی دور بریزید. خوشبختانه، بسیاری از شرکت‌ها فیلترهای مستعمل را استفاده می‌کنند تا بتوانید آن‌ها را با فیلترهای جدید تعویض کنید و از آلودگی محیط‌زیست جلوگیری کنید.

7. کپسول‌های قهوه

 

مشکل کپسول‌های قهوه، بسته به موادی که در ساخت آن‌ها استفاده می‌شود، این است که به‌راحتی قابل بازیافت نیستند. به‌عنوان‌مثال، مقامات بریتانیا به دلیل ترکیبی از مواد، نگرانی در مورد اندازه در رابطه با تجهیزات مرتب‌سازی و آلودگی از تفاله‌های قهوه، آن‌ها را جمع‌آوری نمی‌کنند. برخی از شرکت‌ها امکان جمع‌آوری / انداختن کپسول‌های استفاده‌شده را در فروشگاه‌های خود ارائه می‌دهند، درحالی‌که برخی دیگر آن‌ها را با مواد قابل کمپوست سازی انتخاب می‌کنند. درهرصورت، می‌توانید انتخاب کنید که با آن‌ها کاردستی درست کنید و استفاده‌ای متفاوت از هدف اصلی آن‌ها بدهید. می‌توانید از یک کپسول قهوه قابل‌استفاده مجدد استفاده کنید.

8. باتری‌ها

برخی از باتری‌ها می‌توانند حاوی جیوه و منگنز باشند که هم برای سلامتی شما و هم برای محیط‌زیست سمی و مضر هستند. به همین دلیل است که اگر به دلیل استفاده مداوم فرسوده شدند، باید آن‌ها را به بانک‌های باتری مخصوصی که برای دور انداختن این نوع کالاها ساخته‌شده‌اند ببرید. همچنین، همیشه مطمئن شوید که باتری‌های شما قابل‌حمل نیستند. باتری‌های شکسته می‌توانند خطرناک باشند و باعث مسمومیت با جیوه شوند. درهرصورت، اگر می‌خواهید مصرف باتری‌های قلیایی و معمولی خود را کاهش دهید، یک راه‌حل خوب می‌تواند خرید باتری‌های قابل شارژ باشد. بسیاری از این‌ها درواقع در اندازه و فرمت باتری‌های سنتی هستند، بنابراین می‌توانید بدون هیچ مشکلی آن‌ها را در دستگاه‌های الکترونیکی خود قرار دهید. هنگامی‌که پس از مدتی برق آن‌ها تمام شد، می‌توانید آن‌ها را نیز با اتصال به پریز برق معمولی خود به‌راحتی شارژ کنید.

9. اسپری‌ها

برخی از اسپری‌های آئروسل می‌توانند برای محیط‌زیست مضر باشند زیرا حاوی مخلوطی از مایع و گاز هستند که اسپری رنگ را آسان‌تر می‌کند. درحالی‌که تلاش‌هایی برای ممنوعیت فروش برخی از ترکیباتی که به‌عنوان آسیب به لایه اوزون شناخته می‌شوند انجام‌شده است، اما باید بااحتیاط رفتار کرد و نباید در هر ظرفی ریخته شود. یک راه‌حل خوب این است که ذرات معلق در هوا را به یک مرکز مواد سمی ببرید تا بتوان آن‌ها را به روش صحیح دور انداخت؛ و این باید بدون توجه به اینکه در مورد یک محصول تمیزکننده، یک عطر، یک حشره‌کش، یک دئودورانت یا رنگ صحبت می‌کنیم، صادق باشد. از طرف دیگر، اگر می‌خواهید آن‌ها را دور بیندازید، مطمئن شوید که ظرف مورداستفاده شما کاملاً خالی است.

10. روغن

 

هرگز نباید بدون رعایت نکات احتیاطی، روغن پخت‌وپز و روغن‌موتور را دور ریخت. اگر روغن آشپزی را در فاضلاب ظرف‌شویی، توالت بریزید یا به‌سادگی در سطل زباله بریزید، ممکن است باعث ایجاد مشکلاتی در تصفیه آب شود. همچنین می‌تواند به ظرف‌شویی و فاضلاب آشپزخانه شما آسیب برساند. از سوی دیگر، روغن‌های موتور فرآورده‌های نفتی هستند و به‌راحتی می‌توانند هر نوع سطحی ازجمله موجودات زنده را آلوده کنند. در این موارد بهتر است این موارد را به مراکزی ببرید که در درمان این نوع محصولات تخصص دارند. در حال حاضر ابتکارات و تحقیقات خاصی برای ایجاد بیودیزل از روغن پخت‌وپز به‌منظور کمک به به حداقل رساندن تأثیر آن بر محیط‌زیست در حال انجام است.

11. نامه‌ها

نامه‌ها، صورت‌حساب‌های آب و برق و صورت‌حساب‌های کارت اعتباری هرگز نباید در سطل زباله ریخته شوند، زیرا حاوی اطلاعات شخصی هستند که ممکن است به دست افراد اشتباه بیفتد. بسیاری از سارقان اغلب در سطل‌های زباله جستجو می‌کنند تا اطلاعات حساب شما را به دست آورند و از شما پول اخاذی کنند. اگر نمی‌خواهید کاغذ روی‌هم انباشته شود، بهتر است آن‌ها را به قطعات کوچک برش دهید، به‌خصوص قسمت‌هایی که امنیت شما به خطر افتاده است. اگر هنوز تعداد زیادی از این کاغذها دریافت می‌کنید و باید از شر آن‌ها خلاص شوید، می‌توانید از خردکن استفاده کنید.

12. دماسنج

درگذشته، بیشتر دماسنج‌ها از دماسنج‌های جیوه‌ای در شیشه استفاده می‌کردند. این امر منجر به ممنوعیت یا محدودیت‌های جدید در تولید آن‌ها در برخی کشورها و برخی از ایالت‌های ایالات‌متحده شد. امروزه استفاده از جایگزین‌های دیگر مانند دماسنج دیجیتال رایج توصیه می‌شود. بااین‌حال، اگر هنوز یک دماسنج قدیمی در خانه دارید و به دلایلی خراب شده است، آن را دور نیندازید و در فاضلاب نریزید. کاری که باید انجام دهید این است که دستکش لاتکس بپوشید و مواد را با دستمال‌کاغذی، نوارچسب یا سرنگ بردارید. سپس، همه‌چیز را در یک کیسه دربسته نگهداری کنید و آن را به مکانی که مسئول دفع زباله‌های سمی است ببرید.

13. لوازم برقی

کامپیوترها، رادیوها، یا هر وسیله یا وسیله الکترونیکی ممکن است حاوی اجزای داخلی باشند که بسته به میزان فرسودگی آن‌ها، می‌توانند به میزان کم یا زیاد دوباره مورداستفاده قرار گیرند. بااین‌حال، هنگامی‌که کل دستگاه از کار افتاد، باید آن را در یک مرکز جمع‌آوری دور بیندازید تا مطمئن شوید که به‌درستی درمان می‌شود و درنهایت باعث آلودگی محیط نمی‌شود. به‌عنوان یک مصرف‌کننده، می‌توانید با خرید از برندهایی که منسوخ شدن برنامه‌ریزی‌شده را انجام نمی‌دهند و از تعمیر و نوسازی دستگاه‌های قدیمی پشتیبانی می‌کنند، نقشی ایفا کنید.

آیا زباله‌هایی در خانه دارید که نمی‌توانید مانند هر چیز دیگری آن‌ها را دفع کنید؟ چه اقداماتی برای درمان صحیح آن‌ها و جلوگیری از هرگونه مشکل زیست‌محیطی یا بهداشتی انجام می‌دهید؟

 


برای دسترسی به بیش از 10000 متخصص خدمات خانه و ساختمان روی لینک کلیک کنید

نظرات
شما اولین نفری باشید که نظر خود را در مورد این بلاگ وارد می نمایید!
کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به بیتا زراندیش پارس(بیزاپ)است