لوگو بیزاَپ

مجله آنلاین و اینترنتی بیزاَپ، شامل جدیدترین مطالب روز از جمله: ترفندهای خانه‌داری، نظافت منزل، چیدمان و دکوراسیون، آشپزی، تکنولوژی، زیبایی و حتی پزشکی و سلامتی است.

دریافت لینک دانلود
آیکون

برای دریافت اپلیکیشن بیزاَپ ، روی دکمه زیر کلیک کنید.

دریافت مستقیم اپلیکیشن
تصویر بلاگ

چگونه از شر جیرجیرک‌ های خانگی خلاص شویم؟

دسته بندی :خانه و ساختمان
تاریخ انتشار : 1401/01/16نویسنده: زهرا خرم زادهزمان مطالعه: 6 دقیقهنظر: 0بازدید: 4809

اگر جیرجیرک‌های زیادی در خانه و حیاط شما هستند که باعث خرابی وسایل یا مزاحمت برای شما می‌شوند، به احتمال زیاد می‌خواهید از شر آنها خلاص شوید و آرامش را به خانه برگردانید. گرچه شنیدن صدای جیرجیرک‌ها در تابستان بسیار لذت‌بخش است اما اگر در خانه یا حیاط شما تخم‌گذاری کنند، آنها به یک مزاحم واقعی برای آرامش شما تبدیل می‌شوند. این حشرات ممکن است ناقل بیماری باشند و قادرند تا حدود 1 متر بپرند! گرچه ممکن است این حشرات از آفات مخرب نباشند اما برخی از گونه‌های آنها ممکن است به چوب، کاغذ یا انواع پارچه هجوم ببرند و از آنها تغذیه کنند. در این مقاله به شما می‌گوییم چگونه از شر جیرجیرک‌ها خلاص شوید تا از آسیب‌های احتمالی آنها پیشگیری کنید.

جیرجیرک خانگی چیست؟

بیش از 900 گونه جیرجیرک منحصر به فرد وجود دارد اما گونه‌هایی که در خانه‌ها یافت می‌شوند رسماً با نام Acheta Domesticus یا جیرجیرک خانگی شناخته می‌شوند. آنها در سراسر ایالات متحده و اغلب در شرق رشته کوه‌های راکی وجود دارند. افرادی که دارای حیوان خانگی مار یا مارمولک هستند، اغلب از جیرجیرک‌های خانگی به عنوان غذای حیوانات خود استفاده می‌کنند. همچنین این نوع جیرجیرک یکی از منابع ارزان قیمت پروتئین در جهان است که برخی مردم از آن به عنوان غذا استفاده می‌کنند!

در طول هوای گرم، جیرجیرک‌های خانگی در خارج از خانه بسیار زیاد هستند و از گیاهان، زباله‌ها و سایر حشرات تغذیه می‌کنند؛ اما وقتی دمای هوا کاهش پیدا می‌کند، ممکن است به داخل خانه و حیاط شما پناه ببرند زیرا محیط‌های گرم و مرطوب را ترجیح می‌دهند. جیرجیرک‌ها در مکان‌های گرم و مرطوب می‌توانند به راحتی و بدون دردسر زنده بمانند. اگر جیرجیرک‌ها در خانه‌ای ساکن شوند، فرش و لباس‌ها در معرض آسیب زیادی است. حشرات عاشق الیاف پشم، پنبه، ابریشم و الیاف مصنوعی هستند و اقلامی که آلوده به عرق بدن باشند، یک وعده غذایی دلچسب برای جیرجیرک‌های خانگی است.

چگونه جیرجیرک خانگی را تشخیص دهیم؟

جیرجیرک‌های خانگی از نظر رفتار، رژیم غذایی و ظاهر با جیرجیرک‌های صحرایی متفاوت هستند. جیرجیرک‌های صحرایی اغلب به رنگ قهوه‌ای تیره تا سیاه هستند و می‌توانند برای باغداران و کشاورزان مضر باشند زیرا از محصولات زراعی و گیاهان تغذیه می‌کنند. از سوی دیگر جیرجیرک‌های بالغ خانگی دارای ویژگی‌های زیر هستند:

  • به رنگ قهوه‌ای مایل به زرد روشن با سه نوار تیره روی سر آنها
  • کمی کوچک‌تر از جیرجیرک‌های صحرایی هستند و بین 8.5 الی 19.5 سانتی‌متر هستند.
  • شباهت زیادی به سوسک دارند و شاخک‌های آنها نخ نما و طولانی‌تر از بدنشان است.
  • بال‌های آنها صاف است.
  • مانند همه جیرجیرک‌ها پاهای پشتی بلندی دارند که به آنها قدرت پرش زیادی می‌دهد.

از بین بردن جیرجیرک‌های خانگی

علائم هجوم جیرجیرک‌های خانگی به خانه

وجود یک جیرجیرک در خانه یک نشانه هشداردهنده محسوب نمی‌شود؛ گرچه ممکن است آرامش شبانه شما را به دلیل جیرجیر کردن به هم بزند اما قرار نیست تمام وسایل خانه‌تان را خراب کند. اما اگر جیرجیرک‌های خانگی شروع به حرکت و تولید مثل کنند، کم کم با مشکل مواجه می‌شوید. در ادامه به برخی از نشانه‌های احتمالی هجوم جیرجیرک‌ها به خانه اشاره کرده‌ایم که با بررسی آنها می‌توانید تشخیص دهید که خانه شما در چه وضعیتی قرار دارد:

  • مشاهده چندین جیرجیرک در یک قسمت از خانه
  • شنیده شدن صدای گروهی از جیرجیرک‌ها در شب از داخل خانه
  • فرش‌ها و قالیچه‌ها در برخی قسمت‌ها دارای الیاف شل هستند و برخی مناطق زبر شده‌اند.
  • لباس‌ها، به خصوص آنهایی که در محیطی گرم و مرطوب نگهداری می‌شوند، دارای سوراخ‌های بزرگی هستند. وجود سوراخ‌های کوچک ممکن است نشان دهنده وجود پروانه باشد.
  • در تشک یا تو دوزی مبل علائمی از جویده شدن لبه‌ها دیده می‌شود. این مورد را باید با ذره‌بین بررسی کنید.

چگونه از شر جیرجیرک‌ها خلاص شویم؟

جیرجیرک‌های خانگی باید پیش از این که تولید مثل کنند و زیاد شوند از بین بروند. گرچه به ندرت دیده شده است که جیرجیرک‌ها انسان را بی‌دلیل گاز بگیرند، اما می‌توانند ناقل بیماری‌ها و انگل‌هایی مانند ای‌کولی و سالمونلا باشند؛ بنابراین قطعاً نمی‌خواهید این حشرات در خانه و حیاط شما باقی بمانند. در ادامه به روش‌هایی برای بیرون کردن جیرجیرک‌ها از خانه و جلوگیری از بازگشت آنها اشاره کرده‌ایم.

  • خوب گوش کنید!

اولین قدم برای از بین بردن جیرجیرک‌ها این است که بدانید دقیقاً کجا هستند؛ بنابراین صدای جیرجیر آنها را دنبال کنید. در این کار بسیار آرام و بی سر و صدا باشید زیرا اگر جیرجیرک‌ها متوجه آمدن شما شوند، به احتمال زیاد ساکت می‌شوند یا جای خود را عوض می‌کنند.

  • مناطق تاریک را بررسی کنید.

در جستجوی خود حواستان به مناطق تاریک باشد. همان طور که گفتیم جیرجیرک‌ها از محیط‌های تاریک، گرم و مرطوب خوششان می‌آید. محیط حیاط، زیر گلدان‌ها، پشت لوازم خانگی، زیر سینک ظرفشویی، انتهای کابینت‌ها، لبه‌های فرش و زیر مبلمان را به خوبی بررسی کنید. جیرجیرک‌ها می‌توانند همه جا پنهان شوند. همچنین بررسی مکانی را که لباس‌های خود را نگهداری می‌کنید، فراموش نکنید؛ مانند کمد، انباری، ساک‌های پر از لباس و غیره.

  • جاروبرقی یکی از سلاح‌های شما است!

هر جا که احساس کردید مکان جیرجیرک‌ها است را جاروبرقی بکشید. حتی اگر نتوانید جیرجیرک‌های بزرگ و بالغ را بگیرید، می‌توانید تخم‌های آنها را با جاروبرقی از بین ببرید که برای جلوگیری از مشکلات بزرگ‌تر بسیار مهم است. پس از اتمام کار، کیسه جاروبرقی را بلافاصله در خارج از خانه تخلیه کنید.

استفاده از جارو برقی برای از بین بردن جیرجیرک خانگی

  • از بوریک اسید استفاده کنید.

این اسید که بوی ضعیفی دارد، اغلب به عنوان آفت‌کش استفاده می‌شود و می‌تواند برای از بین بردن جیرجیرک‌ها و سایر حشرات مؤثر باشد. اسید بوریک معمولاً به شکل پودر، قرص و گلوله وجود دارد و باید در محلی ریخته شود که جیرجیرک‌ها هستند. دقت کنید که حیوانات خانگی و کودکان را از این محل‌ها دور نگه دارید؛ زیرا در صورت بلع می‌تواند کشنده باشد! همچنین ممکن است باعث مشکلاتی مانند استفراغ و بروز علائم آنفولانزا شود.

  • با تله‌های چسبی آنها را به دام بیندازید!

به کمک تله‌های چسبی می‌توانید جیرجیرک‌ها را به دام بیندازید و آنها را از خانه بیرون کنید. برای تهیه تله‌های چسبی می‌توانید خودتان در خانه آنها را درست کنید. برای این کار یک شیشه را با نسبت 1 به 10 از شیره و آب پر کنید. می‌توانید به جای شیره، از عسل، شربت یا هر ماده شیرین دیگری استفاده کنید. بوی شیرین این ماده توجه حشرات را جلب می‌کند، چسبندگی ماده آنها را گیر می‌اندازد و در نهایت در آب غرق می‌شوند. اگر این تکنیک جواب نداد، می‌توانید اسپری‌های چسب‌دار مخصوص حشرات را از فروشگاه خریداری کنید و با رعایت دقیق دستورالعمل‌ها در قسمت‌هایی که لانه جیرجیرک‌ها است، اسپری کنید.

  • راه‌های ورود را ببندید.

ترک‌ها و سوراخ‌هایی که در دیوارها وجود دارد، پنجره‌های شکسته و درب‌هایی که محکم بسته نمی‌شوند، همه برای جیرجیرک‌ها مانند یک تابلوی "خوش آمدید" هستند! سعی کنید نمای بیرونی خانه خود را با استفاده از چسب، فوم، سیلانت، روکش پلاستیکی و ... کاملاً مهر و موم کنید. با بستن این قسمت‌ها راه ورود جیرجیرک‌ها بسته می‌شود و شما با تعداد کمتری از آنها درگیر می‌شوید.

  • میزان رطوبت را مدیریت کنید.

با کاهش رطوبت و مناطق مرطوب در خانه خود احتمال تخم‌گذاری جیرجیرک‌ها و باقی ماندن آنها در خانه‌تان را کاهش می‌دهید. شیرهای آب و تجهیزاتی را که نشتی دارند تعمیر کنید؛ به خصوص اگر در زیر زمین، انباری، پارکینگ و ... چنین تجهیزاتی دارید، حتماً مشکل نشتی آنها را برطرف کنید. در صورت امکان یک رطوبت‌گیر قوی یا سیستم تهویه برای زیرزمین خود تهیه کنید.

کنترل رطوبت برای پیشگیری از هجوم جیرجیرک خانگی

  • نورپردازی ساختمان را تغییر دهید.

با وجود این که جیرجیرک‌ها در مکان‌های تاریک لانه می‌کنند و تخم می‌گذارند، در شب جذب نورهای بسیار روشن می‌شوند. برای نورپردازی خارج از ساختمان، از لامپ‌ای ضد حشره کهربایی استفاده کنید یا لامپ‌های سدیمی که کمتر حشرات را به خود جذب می‌کنند.

  • انجام تعمیرات و نگهداری پیشگیرانه در فضای باز

برای اطمینان از این که جیرجیرک‌ها به خانه شما نمی‌آیند، بهتر است اقدامات لازم را در حیاط خود انجام دهید. در حیاط چمن‌ها را مرتباً کوتاه کنید و آبیاری مناسبی برای آنها فراهم کنید. همچنین بوته‌های گل، درختان و درختچه‌ها را به طور مرتب هرس کنید؛ به خصوص آنهایی که در نزدیکی ساختمان قرار دارند. اگر خانه شما ویلایی است و نیاز به نگهداری هیزم دارید، آنها را حداقل 6 متر از خانه دور نگه دارید. تمیز کردن ناودان را فراموش نکنید. این محل یکی از مکان‌هایی است که حشرات اغلب به آن پناه می‌برند.

  • از بطری نوشابه یا آب کمک بگیرید!

یکی از روش‌های ساده برای گیر انداختن جیرجیرک، استفاده از نوشابه یا یک محلول شیرین در بطری نوشابه یا آب است. البته این روش برای تعداد کمی از جیرجیرک‌ها کارساز است. مقداری نوشیدنی شیرین را در بطری بریزید. دقت کنید که بطری را پر نکنید و مقدار کمی از محلول را داخل بطری بریزید. جیرجیرک برای رسیدن به نوشیدنی شیرین، وارد بطری می‌شود اما برای خارج شدن به احتمال زیاد با مشکل مواجه می‌شود.

استفاده از بطری برای به دام انداختن جیرجیرک خانگی

سوالات متداول

  • جیرجیرک‌ها چقدر عمر می‌کنند؟

طول عمر متوسط جیرجیرک‌ها از فصل بهار تا پاییز است.

  • جیرجیرک‌ها چه فصلی می‌روند؟

جیرجیرک‌ها اغلب در فصل گرم سال می‌آیند و صدای آنها مربوط به صدای جیرجیرک نر است که در شب‌های تابستان برای جلب توجه جیرجیرک ماده جیرجیر می‌کند. معمولاً جیرجیرک‌ها در فصل پاییز می‌میرند اما مشکل تخم‌هایی است که جیرجیرک‌ها گذاشته‌اند که در طول زمستان حفظ می‌شوند و در بهار جیرجیرک‌های جدیدی متولد می‌شوند.

  • چرا در خانه جیرجیرک داریم؟

جیرجیرک‌ها اغلب تمایل دارند در هوای گرم بیرون از خانه زندگی کنند اما با نزدیک شدن پاییز و پایین آمدن دمای هوا، ترجیح می‌دهند در هوای گرم خانه زندگی کنند؛ بنابراین اگر ترک‌هایی در زیربنای خانه یا پنجره شکسته‌ای داشته باشید احتمالاً جیرجیرک‌ها وارد شده‌اند تا فصل سرما را در خانه شما سپری کنند!

بیشتر بخوانید5 راز برای داشتن باغچه سبزیجات در خانه


بهترین خدمات باغبانی و سمپاشی را در بیزاَپ پیدا کن!


 

نظرات
شما اولین نفری باشید که نظر خود را در مورد این بلاگ وارد می نمایید!
کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به بیتا زراندیش پارس(بیزاپ)است