لوگو بیزاَپ

مجله آنلاین و اینترنتی بیزاَپ، شامل جدیدترین مطالب روز از جمله: ترفندهای خانه‌داری، نظافت منزل، چیدمان و دکوراسیون، آشپزی، تکنولوژی، زیبایی و حتی پزشکی و سلامتی است.

دریافت لینک دانلود
آیکون

برای دریافت اپلیکیشن بیزاَپ ، روی دکمه زیر کلیک کنید.

دریافت مستقیم اپلیکیشن
تصویر بلاگ

دلایل لیس زدن بیش از حد پنجه‌ ها در سگ چیست؟

تاریخ انتشار : 1400/08/19نویسنده: آتنا سعادت پورزمان مطالعه: 4 دقیقهنظر: 0بازدید: 366

شما احتمالاً متوجه شدید که سگتان هر از گاهی پنجه‌هایش را لیس می‌زند. اینکه سگ گاهی پنجه‌های خود را لیس بزند، طبیعی است اما لیسیدن زیاد پنجه ممکن است نشانه‌ای از وجود یک مشکل باشد. اگر می‌بینید که سگ شما مرتباً پنجه‌های خود را می‌لیسد، وقت آن رسیده که وارد عمل شوید.

چرا سگ‌ها پنجه‌های خود را لیس می‌زنند؟

سگ‌ها معمولاً به عنوان بخشی از روند تمیز کردن خود، پنجه‌هایشان را لیس می‌زنند. اگر سگ شما در این کار تجربه داشته باشد، ممکن است متوجه شوید که او بعد از غذا، هنگام آماده شدن برای خوابیدن یا بعد از برگشتن از بیرون پنجه‌های خود را لیس می‌زند. حتی سگ‌هایی که زیاد به تمیزی خود اهمیت نمی‌دهند، گاهی پنجه‌هایشان را تمیز می‌کنند. اگر متوجه شدید که سگ شما هر چند وقت یکبار پنجه‌های خود را لیس می‌زند پس احتمالاً جای نگرانی نیست. اگر به نظر می‌رسد سگ شما مرتباً یا پرخاشگرانه پنجه‌های خود را لیس می‌زند، این امر طبیعی نیست و معمولاً نشانه‌ای از مشکلی در سلامتی یا یک مسئله رفتاری است.

مشکلات سلامتی و لیس زدن پنجه در سگ‌ها

اگر فکر می‌کنید سگ شما به روشی غیرمعمولی پنجه‌های خود را لیس می‌زند، اولین قدم این است که تشخیص دهید آیا پنجه‌های او کاملاً سالم است یا خیر. سگ‌ها در صورت خارش‌دار و دردناک بودن یا تحریک شدن پنجه‌هایشان، اغلب آنها را بیش از حد لیس می‌زنند.

آسیب پنجه یا وجود جسم خارجی در آن ممکن است شروع ناگهانی لیسیدن پنجه توسط سگ را توضیح دهد یا ممکن است توسط یک حشره یا حیوان دیگری گزیده شده باشد. حتی ممکن است یک شیء یا ماده در پنجه‌های او گیر کرده باشد که برای برداشتن آن به کمک نیاز دارد. اجسام خارجی مانند اشیاء خرد شده یا سه‌سیخکی می‌توانند در پنجه‌های سگ فرو رفته و باعث تحریک آنها شوند.

احتمال دیگر این است که در پنجه سگ شما چیزهایی مانند کیست یا تومور رشد کرده باشد. همچنین ممکن است سگ دچار آرتروز یا آسیب به بافت نرم یا استخوان‌های پنجه شود. مورد آخر ممکن است با چشم غیرمصلح قابل دیدن نباشد.

اگر سگ شما بیشتر از بقیه پنجه‌ها تنها روی یکی از آنها تمرکز کرده باشد، به احتمال زیاد آسیب پنجه، جسم خارجی یا رشد تومور یا کیست در میان است. با این حال، این مشکلات می‌توانند به راحتی بیش از یک پا را در یک زمان تحت تأثیر قرار دهند.

آلرژی اغلب باعث خارش یا تحریک بالشتک‌های پنجه شده و باعث می‌شود سگ برای تسکین پنجه‌های خود آنها را لیس بزند. بسیاری از سگ‌ها حساسیت دارند که این امر باعث احساس خارش در پنجه‌ها می‌شود. حساسیت‌های غذایی به ویژه عامل خارش در پنجه‌ها شناخته می‌شوند.

ابتلا به عفونت‌های باکتریایی یا قارچی در پنجه‌ها غیرمعمول نیست. این عفونت‌ها ممکن است به دلایل نامشخصی رخ دهند. با این حال، گاهی اوقات در دسته حساسیت‌های ثانویه قرار می‌گیرند. وقتی سگ به طور مکرر پنجه‌های خود را لیس می‌زند، آنها را مرطوب کرده که باعث می‌شود بیشتر در معرض باکتری و قارچ قرار بگیرند.

عفونت‌های انگلی خارجی مانند کک و جرب یا کرم قلاب‌دار نیز معمولاً منجر به خارش زیاد در پنجه‌ها می‌شوند که باعث لیسیدن بیش از حد آنها نیز می‌شود.

لیس زدن بیش از حد پنجه در سگ‌ها

اگر سگتان پنجه‌های خود را لیس می‌زند، چه کاری باید انجام دهید؟

اگر اینگونه به نظر می‌رسد که سگ شما دائماً در حال لیس زدن پنجه‌هایش است، کار خود را با انداختن نگاهی از نزدیک به پنجه شروع کنید. قسمت‌های بالا و پایین پنجه، ناخن‌ها، بستر ناخن‌ها و فاصله بین انگشتان پنجه را بررسی کنید. به دنبال اشیاء خارجی، بریدگی، کوفتگی، خونریزی، تورم، قرمزی، پوسته پوسته شدن، دلمه، ترشح، شکستگی ناخن و هر چیز دیگری باشید که غیر طبیعی به نظر می‌رسد. در صورت لزوم کمک‌های اولیه را انجام دهید.

توجه داشته باشید که لیسیدن زیاد باعث ایجاد لک بزاق در موهای اطراف پنجه‌ها می‌شود. این لکه که رنگ زنگ زدگی دارد، به راحتی روی قسمت‌هایی که موی روشن دارند، دیده می‌شود. اینکه آیا پنجه‌ها غیرطبیعی به نظر می‌رسند یا نه مهم است؛ با دامپزشک تماس بگیرید. دامپزشک شما باید قبل از شروع به تلاش برای حل کردن مشکلات رفتاری، احتمال وجود بیماری را رد کند.

اگر سگ شما مشکلی دارد که ممکن است به آزمایشات پیشرفته یا درمان نیاز داشته باشد، دامپزشک ممکن است شما را به یک متخصص مانند یک جراح دامپزشک ارجاع دهد. اگر هیچ دلیل فیزیکی برای لیسیدن بیش از حد پنجه‌های سگ شما توسط خودش وجود ندارد، این احتمال وجود دارد که دچار مشکل رفتاری شده باشد.

مشکلات رفتاری و لیس زدن پنجه‌ها

اگر تمام بیماری‌ها احتمالی منتفی باشد، به احتمال زیاد سگ شما به دلیل مشکلات رفتاری پنجه‌های خود را لیس می‌زند. ممکن است به سادگی تنها حوصله‌اش سر رفته باشد یا می‌تواند نشانه‌ای از استرس، ترس یا اضطراب باشد. این لیس زدن ممکن است به دلیل کسالت آغاز شده و سپس به عادتی تبدیل شود که برای سگ شما آرامش بخش یا راضی کننده است. در موارد شدید، سگ شما ممکن است تمایلات وسواسی داشته باشد که باعث می‌شود پنجه‌های خود را با وسواس لیس بزند.

یک روش ساده برای برطرف کردن مشکل رفتاری لیسیدن پنجه، پرت کردن حواس سگتان است. آنها را بیشتر به پیاده‌روی ببرید، بیشتر با آنها بازی کنید و به آنها اسباب‌بازی‌هایی بدهید تا تمرکز خود را حفظ کنند. آنها را به خاطر لیسیدن سرزنش نکنید اما با خوراکی هم به آنها پاداش ندهید. در صورتی که سگ شما لیس زدن پنجه‌هایش را ادامه داد، روش‌های اصلاح رفتاری را برای کمک به سگ خود در نظر بگیرید. برای گرفتن مشورت و راهنمایی با مربی سگ یا رفتار شناس مشورت کنید.

راهکارهای رفع لیس زدن بیش از حد پنجه در سگ‌ها

  • اصلاح رفتاری برای جلوگیری از لیسیدن و جویدن پنجه به زمان، صبر و ثبات نیاز دارد.
  • یک محصول موضعی با طعم تلخ را در نظر بگیرید که برای جلوگیری از لیسیدن حیوانات خانگی مناسب است. اگر این کار موثر نبود، ممکن است محدودیت بدنی مانند قلاده الکترونیکی لازم باشد.
  • اگر به کمک بیشتری برای رفتار درمانی سگ خود نیاز است، همکاری با مربی سگ، رفتار شناس حیوانات یا یک متخصص دامپزشک را در نظر بگیرید.

بیشتر بخوانید: دلایل لیس زدن بیش از حد پنجه‌ها در سگ چیست؟


بهترین دامپزشک‌های اطراف خودت رو در بیزاَپ پیدا کن.


 

نظرات
شما اولین نفری باشید که نظر خود را در مورد این بلاگ وارد می نمایید!
کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به بیتا زراندیش پارس(بیزاپ)است