لوگو بیزاَپ

مجله آنلاین و اینترنتی بیزاَپ، شامل جدیدترین مطالب روز از جمله: ترفندهای خانه‌داری، نظافت منزل، چیدمان و دکوراسیون، آشپزی، تکنولوژی، زیبایی و حتی پزشکی و سلامتی است.

دریافت لینک دانلود
آیکون

برای دریافت اپلیکیشن بیزاَپ ، روی دکمه زیر کلیک کنید.

دریافت مستقیم اپلیکیشن
تصویر بلاگ

شیر ارگانیک بهتر است یا شیر پاستوریزه؟

دسته بندی :سلامتی و پزشکی
تاریخ انتشار : 1400/10/19نویسنده: زهرا اربابانزمان مطالعه: 6 دقیقهنظر: 0بازدید: 370

تقاضا برای مواد غذایی ارگانیک در طول سال‌ها افزایش یافته است. افراد بیشتری غذاهای ارگانیک مانند شیر را به دلایل مختلف از جمله سلامت، محیط زیست و حمایت حیوانات انتخاب می‌کنند. در سال گذشته، فروش مواد غذایی ارگانیک در کشورها افزایش یافته و محصولات لبنی ارگانیک به عنوان دومین گروه بزرگ مواد غذایی ارگانیک پس از این گونه محصولات به شمار می‌رود. حال، تفاوت بین شیر ارگانیک و شیر معمولی چیست؟ آیا شیر ارگانیک بهتر است؟ آیا باید شیر ارگانیک را به شیر معمولی ترجیح دهید؟ بیایید یک نگاه عمیق داشته باشیم تا شباهت‌ها و تفاوت‌های آن‌ها را از منظر کشاورزی و تغذیه بررسی کنیم. در این مقاله در مورد تفاوت بین شیر ارگانیک و شیر معمولی از نظر یک متخصص تغذیه برای شما اطلاعاتی آورده‌ایم.

بطری و لیوان شیر روی میز

تفاوت شیر ارگانیک و معمولی در چیست؟

شیر ارگانیک و شیر معمولی شباهت‌ها و تفاوت‌هایی دارند. تفاوت فاحش بین این دو نوع شیر در شیوه‌های تولید آن‌ها است.

در زمین‌های کشاورزی، کشاورزان معمولی ممکن است از آفت کش‌ها برای کنترل رشد علف‌های هرز در محصولات خود استفاده کنند. دامداران همچنین می‌توانند از هورمون رشد مصنوعی مورد تایید سازمان غذا و دارو (FDA) برای افزایش تولید شیر استفاده کنند یا در صورت نیاز از آنتی‌بیوتیک‌ها برای کاهش خطر عفونت در گاو استفاده کنند.

از سوی دیگر، تولیدکنندگان شیر ارگانیک باید استانداردهای مربوط به مواد غذایی ارگانیک را رعایت کنند. بر اساس این استانداردها، دامدارانی که قصد تولید شیر ارگانیک را دارند، باید حداقل یک سال قبل از تولید شیر، گله‌ی خود را به صورت ارگانیک مدیریت و تغذیه کنند. گاوها باید با خوراک ارگانیک تأیید شده تغذیه شوند و اجازه‌ی تزریق هورمون رشد و یا دادن آنتی بیوتیک به آن‌ها داده نمی‌شود.

آیا مصرف شیر معمولی بی خطر است؟

از آنجایی که آفت‌کش‌ها، هورمون‌های رشد مصنوعی و آنتی‌بیوتیک‌ها ممکن است در تولید شیر معمولی استفاده شوند، بقایای این مواد ممکن است در شیر نیز وجود داشته باشد. برخی از مطالعات تحقیقاتی نشان می‌دهند که گاوهای شیری دارای هورمون‌های رشد مصنوعی، ممکن است سطح فاکتور رشد ۱ (IGF 1) انسولین انسان را افزایش دهند.

در شرایط عادی، IGF 1  یک هورمون رشد است که باعث رشد و محکم شدن استخوان و بافت آن می‌شود. با این حال، چندین مطالعه اشاره کردند که افزایش سطح IGF 1 ممکن است خطر ابتلا به سرطان‌های روده بزرگ، پروستات و سینه را افزایش دهد و بر رشد و تکامل کودکان تأثیر بگذارد. گاوهای شیری که به آنها هورمون‌های رشد مصنوعی تزریق می‌شود نیز ممکن است مستعد ابتلا به عفونت باشند و نیاز آن‌ها به آنتی بیوتیک افزایش یابد؛ در نتیجه خطر قرار گرفتن بیشتر در معرض آنتی بیوتیک‌ها و مقاومت آنتی بیوتیکی، مصرف‌کنندگان شیر معمولی افزایش یابد.

در حالی که مصرف شیر معمولی ممکن است خطراتی برای سلامتی افراد داشته باشد، شواهد متفاوت است و تحقیقات بیشتری برای تعیین اثرات دراز مدت آن‌ها بر سلامتی مورد نیاز است. با این حال، شیر معمولی هنوز هم برای مصرف بی‌خطر است. این تا حد زیادی به لطف کشاورزانی است که قانون را رعایت می‌کنند و محدودیت‌هایی را برای مقدار آنتی بیوتیک‌هایی که ممکن است وجود داشته باشد، تعیین می‌کنند. همچنین خدمات بازرسی و ایمنی غذا و مسئولان در این قضیه همکاری نزدیک دارند تا اطمینان حاصل شود که داروهای تأیید نشده و ناایمن برای تولید شیر استفاده نمی‌شوند.

برعکس، شیر ارگانیک عاری از آفت‌کش‌ها، هورمون‌های مصنوعی و آنتی‌بیوتیک‌ها به دلیل استانداردهای کشاورزی است که کشاورزان رعایت می‌کنند. همچنین می‌توانید با دیدن نماد ارگانیک تایید شده که روی بسته‌بندی نوشته شده است، مطمئن شوید که شیر ارگانیکی که خریداری کرده‌اید، واقعا ارگانیک است.

باکس چوبی بطری شیر

آیا تفاوت‌های تغذیه‌ای بین شیر معمولی و ارگانیک وجود دارد؟

هم شیر معمولی و هم شیر ارگانیک 16 ماده‌ی مغذی ضروری از جمله پروتئین، کلسیم، فسفر، ویتامین A، ویتامین B12  و ویتامینD  را فراهم می‌کنند که آن‌ها را بسیار مغذی می‌کند. در حالی که هر دو دارای ویتامین‌های تغذیه‌ای مشابهی هستند، برخی از مطالعات تحقیقاتی نشان می‌دهد که شیر ارگانیک دارای سطوح چربی بالاتری از جمله امگا 3 و چربی‌های اشباع نشده‌ی چندگانه است.

یک مطالعه نشان داده است که دو فنجان شیر پرچرب ارگانیک حاوی 14 میلی گرم چربی امگا 3 بیشتر نسبت به انواع معمولی پرچرب برای همان مقدار شیر است. در تولید شیر ارگانیک، کشاورزان علوفه‌ی تازه بیشتری را به گاو می‌دهند. تغذیه گاوهای شیری با علوفه‌ی تازه می‌تواند یکی از دلایلی باشد که شیر ارگانیک دارای ترکیب اسیدهای چرب مطلوب‌تری نسبت به شیر معمولی است.

تفاوت احتمالی دیگر بین شیر ارگانیک و شیر معمولی غلظت بالاتر اسید لینولئیک کونژوگه (CLA) موجود در انواع ارگانیک است. نوعی چربی موجود در لبنیات و گوشت گاو است که ممکن است با حمایت از سیستم ایمنی سالم و کاهش خطر بیماری قلبی، سرطان، چاقی و پوکی استخوان همراه باشد.

حال، آیا شیر ارگانیک برای شما بهتر است؟ در حالی که برخی از مطالعات در مورد تفاوت بین شیر ارگانیک و معمولی وجود دارد، تحقیقات بیشتری برای روشن شدن اثرات طولانی مدت آن‌ها بر سلامتی مورد نیاز است. مقدار بیشتر اسیدهای چرب موجود در شیر ارگانیک به اندازه کافی برای جامعه‌ی علمی قانع‌کننده نیست که توصیه کنند شیر ارگانیک را به شیر معمولی ترجیح دهید. مشخصات کلی تغذیه بین این دو نوع شیر نسبتاً مشابه است و در نتیجه شواهد مشخصی وجود ندارد که نشان دهد شیر ارگانیک و به طور کلی غذاهای ارگانیک به طور قابل توجهی مغذی‌تر از همتایان معمولی خود هستند.

بطری شیر

آیا باید شیر ارگانیک را در مقابل معمولی انتخاب کنید یا برعکس؟

این که چه نوع شیری را انتخاب می‌کنید در نهایت یک نظر شخصی است. ممکن است به دلایل مختلف به سمت انتخاب مواد غذایی ارگانیک نسبت به همتایان معمولی آن تمایل داشته باشید. اگر هنوز به شدت نگران قرار گرفتن در معرض مقادیری از آفت کش‌ها، آنتی بیوتیک‌ها و هورمون‌های رشد مصنوعی در شیر معمولی هستید، بهتر است مصرف شیر ارگانیک را در نظر بگیرید.

محصولات غذایی که به صورت ارگانیک تولید می‌شوند، نیاز به تعهد زمانی و سرمایه گذاری مالی بیشتری از سوی کشاورزان و تولیدکنندگان دارند. گفته می‌شود غذاهای ارگانیک به طور کلی گران‌تر از انتخاب‌های معمولی هستند. اگر بودجه‌ی کمی دارید، شیر معمولی ممکن است انتخاب بهتری باشد. از آنجایی که شیر یک غذای مغذی و مقرون به صرفه است، اگر نمی‌توانید خرید ارگانیک را توجیه کنید، انتخاب شیر معمولی بهتر از اجتناب کامل از شیر است.

از دیدگاه یک متخصص تغذیه‌ی ثبت شده، هم شیر معمولی و هم شیر ارگانیک بسیار مغذی هستند و باید بخشی از رژیم غذایی شما باشند.

بیشتر بخوانیدهمه چیز درباره پروتئین در رژیم غذایی
 

یک لیوان شیر

توصیه‌ی آخر

تفاوت اصلی شیر ارگانیک و معمولی در نحوه‌ی تولید شیر است. هم شیر ارگانیک و هم شیر معمولی مغذی هستند، کیفیت‌های تغذیه‌ای مشابهی دارند و می‌توانند بخشی از یک الگوی غذایی سالم باشند. این که شیر ارگانیک را انتخاب کنید یا شیر معمولی، یک اولویت و انتخاب شخصی است. در حالی که برخی از مطالعات در مورد تفاوت بین شیر ارگانیک و معمولی وجود دارد، تحقیقات بیشتری برای روشن شدن اثرات طولانی مدت آن‌ها بر سلامتی مورد نیاز است. مصرف روزانه یک لیوان شیر به شما کمک می‌کند ویتامین‌های لازم بدن خود را دریافت کنید و شما را از بیماری‌های خطرناک دیگر در آینده حفظ می‎‌کند.


بهترین و نزدیکترین متخصص تغذیه را در بیزاَپ جستجو کنید.


 

نظرات
شما اولین نفری باشید که نظر خود را در مورد این بلاگ وارد می نمایید!
کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به بیتا زراندیش پارس(بیزاپ)است