لوگو بیزاَپ

مجله آنلاین و اینترنتی بیزاَپ، شامل جدیدترین مطالب روز از جمله: ترفندهای خانه‌داری، نظافت منزل، چیدمان و دکوراسیون، آشپزی، تکنولوژی، زیبایی و حتی پزشکی و سلامتی است.

دریافت لینک دانلود
آیکون

برای دریافت اپلیکیشن بیزاَپ ، روی دکمه زیر کلیک کنید.

دریافت مستقیم اپلیکیشن
تصویر بلاگ

نقش تمیز بودن خانه در داشتن ذهنی آرام!

تاریخ انتشار : 1401/02/19نویسنده: نیکو مومنیانزمان مطالعه: 5 دقیقهنظر: 0بازدید: 360

برخی از علائم افسردگی برای ما به خوبی شناخته شده اند: بی حسی، از دست دادن علاقه به چیزهایی که شما آن‌ها را لذت بخش می‌دانستید، ناامیدی و غم و اندوه عمیق از علائم هشداردهنده‌ی افسردگی هستند اما علائمی وجود دارد که ممکن است از آن مطلع نباشید: به طور مثال ممکن است کوهی از لباس نشسته داشته باشید و حتی نخواهید سمتشان بروید و یا بدانید تمام خانه از گرد و خاک پر است اما انرژی نداشته باشید که آن را تمیز کنید.

افسردگی غولی وحشتناک نیست! با زندگی پر استرس امروزه می‌دانیم که جنگیدن با حال و احوال ناخوش، زیاد هم دور از ذهن نخواهد بود. در زندگی عادی فقط زمانی افسردگی معنا پیدا می‌کند که علائم خستگی و بی حوصلگی را بیش از 2 هفته با خود داشته باشید اما همچنان از درمان امتناع کنید. در این مقاله خواهیم گفت که ابتدا بهتر است به دست خودتان درمان شوید و اگر شرایط آن‌طور که تصور می‌کردید پیش نرفت و تغییری در حس و حالتان ایجاد نشد به یک روانشناس و سپس به یک روانپزشک مراجعه کنید.

تحقیقات وسیعی هر روز در مورد سلامت روان صورت می‌پذیرد که همه‌ی آن‌ها اذعان دارند که تمیزی خانه و مرتب بودن فضایی که در آن کار یا زندگی می‌کنیم حتی به کاهش علائم افسردگی هم کمک می‌کند. به طور طبیعی ذهن ما شیفته‌ی آرامش و تمیزی‌ست. حتی وقتی وارد یک خانه یا فضایی می‌شوید که مرتب و تمیز است حال خوبی پیدا می‌کنید بنابراین بله! تا مرتب و تمیز نباشید موفق نخواهید بود.

در تحقیقی که اخیرا صورت گرفته دیده شد که ذهن فردی که در محیط نابه سامان و آشفته فعالیت می‌کند به میزان قابل توجهی کورتیزل تولید می‌کند. کورتیزل هورمونی است که مستقیما سطح استرس را بالا می‌برد. در قیاس با این فرد، کسی که در محیط کاری تمیز و منظم فعالیت می‌کرد بسیارموفق‌تر و آرام‌تر و بازدهی این دو فرد به طرز قابل توجهی متفاوت بود.

مرتب بودن یک فضا به طور خودکار باعث می‌شود که شما میل داشته باشید که بقیه‌ی قسمت‌ها را نیز تمیز کنید، این یعنی تقریبا غیر ممکن است که اتاق خوابتان را تمیز اما آشپزخانه را  در حالی که شلوغ و بهم ریخته است به حال خود رها کنید.

تاثیرات بی نظیر منظم بودن بر ذهن

تقریبا مطمئنیم که خانه‌ی تمیز باعث داشتن حال خوب ذهن است.

ذهن ما در محیط منظم به شدت قابل کنترل بوده و افکارمان به طرز عجیبی در اختیار ما هستند.

میزان خلاقیت و نوآوری در محیط‌های منظم بسیار بیشتر دیده می‌شود.

با داشتن خانه‌ای تمیز و محیط کار ساماندهی شده مطمئنا بازدهی کارتان بیشتر و سرعتتان بالاتر رفته در نتیجه زمان بیشتری برای رسیدگی به دیگر مسائل خواهید داشت.

 

بیشتر بخوانید: 12 ترفند هوشمندانه تمیز کردن خانه

چگونه منظم تر باشید؟

قدم اول:

حتی اگر شما با اضطراب جدی یا افسردگی مبارزه نکنید، تمیز کردن خانه کاری طاقت فرسا و اذیت کننده است. دو راه عالی برای سریع تر انجام دادن این کار وجود دارد. یکی، اینکه هر قسمت خانه را در یک روز مجزا تمیز کنید و دیگری اینکه از جایی از خانه شروع کنید که مطمئن هستید دیرتر به هم می‌ریزد. بیزاپ توصیه می‌کند از کتابخانه یا فسه‌ها شروع کنید!

همیشه به یاد داشته باشید که اگر تنبل هستید، تمیز کردن هر قسمت از خانه باید زیر 15 دقیقه انجام شود و اگر جز این باشد ممکن است خانه را از قبلش هم شلوغ تر کرده باشید!

قدم دوم:

ممکن است ندانید که باید از کجا شروع کنید. هیچ اشکالی ندارد بهتر است روی یک صندلی نشسته و دفترچه‌ای بردارید. نگاه کنید که دقیقا کجای خانه نیاز به چه کاری دارد. از ریز تا درشت تمام وسایلی که نیاز به تعمیر و تمیز کاری دارند و تمام کارهایی که باید انجام شود را به دقت بنویسید.

قدم سوم:

از تمیزکردن لذت ببرید. فقط محیط را تمیز نکنید که شلوغی‌ها جمع شوند بلکه این پروسه را یک روند لذت بخش در جهت بازدهی بیشتر بدانید. وقتی با عشق کاری را انجام دهید زمان را متوجه نخواهید شد و از سختی کارتان کم می‌شود.

قدم چهارم:

در دور انداخت یا حفظ هر وسیله‌ای سوالات زیر را از خود بپرسید

  • آیا این وسیله از ارزش ها و اولویت های فعلی من پشتیبانی می کند؟
  • آیا این آیتم با چشم انداز من برای خانه ایده آلی که در ذهنم دارد هم خوانی دارد؟
  • آیا این آیتم می تواند مفید باشد / اگر برای من مفید نیست برای فرد دیگری مفید خواهد بود؟
  • آیا حاضرم این کالا را با تعمیر کوچکی، دوباره استفاده کنم؟
  • آیا این آیتم واقعا ارزش فضایی که در خانه‌ من می‌گیرد را دارد؟

قدم آخر:

از تمیزی لذت ببرید! به خودتان قول بدهید که این انرژی و وقت دیگر نباید تا این اندازه برای تمیز کاری صرف شود بلکه باید به این نظم وفادار باشید. برای تشکر از خود کاری که دوست دارید را انجام دهید و برای شکستن عادت نامرتب بودن برنامه‌ای بریزید و اگر بر حسب آن پیش رفتید به خود جایزه بدهید تا کم کم مغزتان باور کند که نظم واقعا ارزشش را دارد!


نظرات
شما اولین نفری باشید که نظر خود را در مورد این بلاگ وارد می نمایید!
کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به بیتا زراندیش پارس(بیزاپ)است