لوگو بیزاَپ

مجله آنلاین و اینترنتی بیزاَپ، شامل جدیدترین مطالب روز از جمله: ترفندهای خانه‌داری، نظافت منزل، چیدمان و دکوراسیون، آشپزی، تکنولوژی، زیبایی و حتی پزشکی و سلامتی است.

دریافت لینک دانلود
آیکون

برای دریافت اپلیکیشن بیزاَپ ، روی دکمه زیر کلیک کنید.

دریافت مستقیم اپلیکیشن
تصویر بلاگ

علائم افسردگی در حیوانات خانگی چیست؟

دسته بندی :حیوانات خانگی
تاریخ انتشار : 1401/06/23نویسنده: ثمین یزدانیزمان مطالعه: 10 دقیقهنظر: 0بازدید: 90

به عنوان صاحب حیوان خانگی، سلامتی حیوان خانگی شما یکی از مهمترین چیزها در زندگی شما است. هیچ کس بهتر از شما دوست پشمالو شما را نمی‌شناسد، به همین دلیل مهم است که خود را در مورد همه علائم و محرک‌های افسردگی حیوانات خانگی تعلیم دهید.

بله، حیوان خانگی شما ممکن است احساس افسردگی کند. در واقع، افسردگی در حیوانات با افسردگی در انسان‌ها تفاوت چندانی ندارد. اگر حیوان خانگی شما تغییرات رفتاری یا خلقی داشته است، بیش از حد معمول می‌خوابد، اشتهایش تغییر کرده‌ است و علاقه خود را به فعالیت‌های مورد محبوبش از دست داده است، پس حیوان خانگی شما افسرده شده باشد. خوشبختانه، دوست چهار پا شما برای مدت طولانی از این موضوع رنج نمی‌برد، زیرا افسردگی حیوان خانگی معمولاً یک مشکل کوتاه مدت است.

بیشتر بخوانید: چرا گربه ها عاشق جعبه هستند؟

چرا حیوان خانگی من غمگین است؟

حیوان خانگی شما نیز مانند انسان‌ها شخصیت منحصر به فرد خود را دارد، بنابراین دلایل افسردگی آن‌ها می‌تواند متفاوت باشد. با این حال، محرک‌های رایجی وجود دارد که ممکن است منجر به احساس افسردگی آن‌ها شود.

افسردگی می‌تواند نتیجه این موارد باشد:

نقل مکان به خانه جدید

از دست دادن یک عزیز

یک عضو جدید خانواده یا یک حیوان خانگی جدید

تغییر در روتین روزانه

افسردگی خودتان

یک خانه جدید

اتفاقات زیادی قبل، حین و بعد از جابه‌جایی می‌افتد که ممکن است برای حیوان خانگی شما سخت باشد. حتی اگر به خانه‌ای بزرگ‌تر با فضای بیشتر نقل مکان کنید، ممکن است حیوان خانگی شما همچنان به محل استراحت مورد علاقه‌اش در خانه قدیمی‌تان احساس وابستگی داشته باشد. همانطور که برای شما زمان می‌برد تا به فضای جدید عادت کنید، به حیوان خانگی خود نیز این زمان را بدهید!

از دست دادن یک عزیز

باور کنید یا نه، حیوانات هم غمگین می‌شوند. درست مانند ما، حیوانات خانگی نیز با مردم و سایر حیواناتی که هر روز می‌بینند پیوند برقرار می‌کنند. شما احتمالاً پس از رویدادی ناراحت کننده مانند از دست دادن صاحب یا دوست حیوانش، متوجه علائم افسردگی خواهید شد. ممکن است مدتی طول بکشد تا حیوان خانگی شما دوباره به حالت قبل بازگردد، درست مانند زمانی که ما برای عزیزی که از دست داده‌ایم سوگواری کرده و سپس به زندگی نرمال باز می‌گردیم.

عضو جدید خانواده یا یک حیوان خانگی جدید

هنگامی که همسر، هم اتاقی، نوزاد یا حیوان خانگی جدیدی به خانه می‌آورید، حسادت حیوان خانگی شما بسیار طبیعی است، به خصوص اگر حیوان شما "تنها حیوان" در خانه باشد. هر زمانی که توجه شما از حیوان خانگی‌تان، که عادت دارد مرکز همه چیز باشد گرفته شود، این اتفاق بر خلق و خوی آن‌ها تأثیر گذاشته و به طور بالقوه منجر به افسردگی شود. خوشبختانه، اکثر اوقات حیوانات خانگی با هر حیوان خانگی یا عضوی جدید در خانواده ارتباط خوبی برقرار می‌کنند، اما فقط ممکن است این پروسه زمان ببرد! هنگامی که رابطه‌ای با عضو جدید خانواده شکل گرفت، روحیه حیوان خانگی شما بهبود خواهد یافت.

تغییر در روتین روزانه

تغییر در روتین روزانه می‌تواند استرس‌زا باشد. به یاد داشته باشید که وقتی برنامه شما تغییر می‌کند، برنامه حیوان خانگی شما نیز تغییر می‌کند. به عنوان مثال، ممکن است شما و حیوان خانگیتان هر روز ساعت 7 صبح از خواب بیدار شوید، صبحانه بخورید و سپس قبل از رفتن به کار با هم روی مبل بنشینید. ناگهان، برنامه‌تان تغییر می‌کند و دیگر نیازی نیست ساعت 7 صبح از خواب بیدار شوید، که همین منجر به تغییر کامل در روتین هر دو شما می‌شود.

حتی اگر بتوانید همان عادات روزانه را نگه دارید اما ساعات انجام کارها تغییر کند، حیوان خانگی شما ممکن است گوشه گیر و افسرده شود. با حیوان خانگی خود کار کنید تا به تدریج آن‌ها را با روتین جدید زندگی خود آشنا کنید!

افسردگی خود شما می‌تواند بر حیوانات خانگی شما تأثیر بگذارد

همه ما می‌دانیم که سگ‌ها موجودات بسیار باهوشی هستند، اما آیا می‌دانستید که آن‌ها نسبت به افرادی که برایشان مهم هستند "همدلی عاطفی" دارند؟ این بدان معنی است که آن‌ها می‌توانند احساسات ما را درک کنند.

به گفته انجمن سلطنتی، سگ‌ها می‌توانند احساسات مثبت و منفی انسان‌ها مانند ترس، هیجان یا خشم را تشخیص دهند و بین آن‌ها تمایز قائل شوند. آن‌ها نه تنها می‌توانند این احساسات را از هم تشخیص دهند، بلکه می‌توانند این احساسات را نیز "حس" کنند! سگ‌های ما اغلب با نگاه کردن به ما به دنبال نشانه‌هایی برای پاسخ به دنیای اطراف خود هستند، که این یکی از دلایلی است که از ما تقلید می‌کنند.

گربه‌ها و سگ‌ها موجودات عادت هستند، بنابراین هر چیزی که به طور ناگهانی برنامه یا سبک زندگی آشنا و همیشگی آن‌ها را مختل کند، می‌تواند باعث افسردگی و اضطرابشان شود. خوشبختانه، بسیاری از محرک‌ها تنها منجر به افسردگی موقت می‌شوند و ممکن است زمانی که حیوان خانگی خود را به یک روتین دیگر عادت می‌دهید، برطرف شوند.

اما چگونه می‌توان فهمید که حیوان خانگی شما افسردگی دارد؟ به دنبال علائم و نشانه‌ها باشید.

علائم و نشانه‌های افسردگی حیوانات خانگی– آنچه که باید بدانید

همانطور که قبلاً اشاره کردیم، هیچ کس دوست چهارپای شما را بهتر از شما نمی‌شناسد. شما عادات غذایی، برنامه دستشویی رفتن آن‌ها، نوع اسباب بازی‌ها، خوراکی‌هایی که دوست دارند و فعالیت‌های مورد علاقه آن‌ها را می‌دانید. بنابراین، تشخیص این که چه زمانی منزوی و غیرفعال می‌شوند کار دشواری نیست.

پس، چگونه متوجه می‌شوید که حیوان خانگی شما از افسردگی رنج می‌برد؟ در این جا چندین علامت رایج وجود دارد که بسیاری از آن‌ها مشابه علائم افسردگی در انسان‌ها هستند:

رفتار منزوی داشتن

تغییر در عادات خواب

لیس زدن بیش از حد پنجه

از دست دادن اشتها

از دست دادن علاقه به فعالیت‌های مورد علاقه‌شان

علائم افسردگی در حیوانات خانگی چیست؟ 

منزوی شدن حیوان خانگی

اگر حیوان خانگی شما عادت داشت با هیجان در جلوی در به استقبال شما بیاید و ناگهان دیگر این کار را نمی‌کند، این یک تغییر مهم در رفتار است که باید به دامپزشک خود اطلاع دهید. یک حیوان خانگی افسرده ممکن است به جای آن که وقتی به خانه رسیدید به استقبال شما بیاید از شما دوری کرده و جایی برای خواب پیدا کند. اگر متوجه شدید حیوان خانگی‌تان، به خصوص سگ‌ها، از شما پنهان می‌شوند، بسیار دقت کنید. سگ‌هایی که به طور ناگهانی پنهان می‌شوند یا می‌خواهند تنها بمانند معمولاً زخمی، بیمار یا افسرده هستند.

همچنین مهم است که میزان فعالیت آن‌ها را زیر نظر داشته باشید. به عنوان مثال، سگ‌ها و گربه‌های شاد انرژی به ظاهر بی پایانی دارند. اما وقتی افسرده می‌شوند، ممکن است متوجه شوید که وقتی اسباب‌بازی یا کیسه‌ی خوراکی‌های مورد علاقه‌شان را می‌آورید، گوش‌هایشان را دیگر بلند نمی‌‌کنند. یا به جای دویدن در پارک، حیوان خانگی شما با سر پایین کنار پای شما می‌ایستد. این تغییر از فعال و پر انرژی بودن  به غیر فعالی و بی حالی ممکن است نشان دهنده افسردگی در حیوان خانگی شما باشد.

تغییر در عادات خواب

همه حیوانات زیاد می‌خوابند. از طرف دیگر، اگر متوجه شدید که حیوان خانگی شما بیش از حد معمول می‌خوابد، ممکن است مشکلی پیش آمده باشد. اگر متوجه شدید که حیوان خانگی شما در خوابیدن مشکل دارد و بی قرار است و یا به آرامی راه می‌رود، این‌ها نیز نشانه آن است که حیوانتان ممکن است از افسردگی رنج می‌برد.

لیس زدن بیش از حد پنجه

همه ما با صدای لیس زدن پنجه‌های حیوان خانگی خود از خواب بیدار شده‌ایم، اما لیس زدن بیش از حد ممکن است ریشه در مسائل فیزیولوژیکی یا روانی داشته باشد. سگ‌ها و گربه‌های افسرده اغلب به عنوان راهی برای تسکین خود، پنجه‌های خود را می‌لیسند یا می‌جوند. یک علامت مشابه می‌تواند کندن پوست یا پشم‌هایشان باشد و برای گربه‌ها این کار ممکن است شبیه نظافت بیش از حد باشد. لیس زدن پنجه و نظافت بیش از حد می‌تواند منجر به ایجاد لکه‌های داغ و تکه‌های طاس روی پوست حیوان خانگی شما شود. اگر متوجه این نوع رفتارها و متوجه این لکه‌ها در حیوان خانگی خود شده‌اید، باید با کلینیک دامپزشکی محل خود تماس بگیرید.

از دست دادن اشتها

فراموش نکنید که تغییرات در رژیم غذایی حیوان خانگی خود را ثبت کنید. اغلب اوقات، علاقه به غذا کاهش می‌یابد که منجر به کاهش وزن می‌شود. از طرف دیگر، ممکن است حیوانات همانند انسان از غذا به عنوان نوعی آرامش استفاده کنند. مراقب هر گونه تغییر در اشتها، امتناع از خوردن غذا و افزایش ناگهانی یا کاهش وزن شدید باشید زیرا می‌توانند نشانه‌های عدم تعادل شیمیایی ناشی از افسردگی باشند.

از دست دادن علاقه و مشارکت در فعالیت‌های محبوبشان

گاهی اوقات این قابل تشخیص‌ترین علامت افسردگی در حیوانات خانگی است. توجه داشته باشید که آیا حیوان خانگی شما به طور ناگهانی علاقه خود را به بازی از دست داده است (یا برای مدت زمان کوتاه‌تری بازی می‌کند)، یا به پیاده روی، به خوراکی‌ها و اسباب بازی‌های مورد علاقه خود، سوار شدن در ماشین یا انجام هر کاری که معمولاً آن‌ها را هیجان زده می‌کرده است، بی‌علاقه شده است یا خیر.

چگونه افسردگی حیوان خانگی خود را درمان کنید

اگر متوجه هر یک از علائم ذکر شده در بالا شده‌اید، به احتمال زیاد زمان آن رسیده است که مطمئن شوید حیوان خانگی شما هیچ مشکل اساسی در سلامتی ندارد. در کلینیک‌های دامپزشکی، معاینات فیزیکی و پانل‌های خونی ارائه می‌شود که می‌تواند به تشخیص این که آیا رفتار افسردگی حیوان خانگی شما به یک مشکل بزرگ‌تر مرتبط است یا خیر، کمک کند. با انجام این کار، می‌توانید کاملا مطمئن شوید که حیوان خانگی شما با یک مشکل فیزیکی که می‌تواند بر سلامت کلی او تأثیر بگذارد، سر و کار ندارد.

اگر از نظر جسمی مشکلی وجود ندارد، زمان آن رسیده است که برای آرامش دوست پشمالوی خود، چند مورد را در برنامه روزانه خود پیاده کنید. خوشبختانه، سگ‌ها و گربه‌ها موجودات پیچیده‌ای نیستند و نیازهای آن‌ها نسبتاً ساده است!

چگونه حیوان خانگی خود را شاد کنیم

به ندرت پیش می‌آید که دوست چهارپای شما دچار افسردگی طولانی مدت شود. به احتمال زیاد، آن‌ها نسبتاً سریع به حالت قبل خود باز خواهند گشت. با مقداری TLC اضافی، ورزش، و انجام فعالیت‌های مورد علاقه آن‌ها، شاهد بهبودی عظیم در خلق و خوی آن‌ها خواهید بود!

وقتی حیوان خانگی شما نشانه‌های شادی را هر چند کوچک نشان می‌دهد، فراموش نکنید که به او پاداش دهید. به گفته بانی بیور، مدیر اجرایی کالج آمریکایی رفتارشناسان دامپزشکی، "اگر تنها چیزی که سگ شما را کمی به هیجان می‌آورد، یک ماشین سواری است، پس هر روز او را به یک سواری کوتاه ببرید و هنگامی که خوش‌حال‌‌تر به نظر می‌رسد به او پاداش داده و تحسینش کند." با این حال، مراقب باشید که رفتارهای منفی را با جایزه و توجه در زمانی که افسرده هستند تشویق نکنید.

گاهی اوقات آوردن یک حیوان خانگی دیگر می‌تواند مفید باشد، به خصوص اگر دوست پشمالوی شما پس از، از دست دادن یک دوست و همدم دچار افسردگی شده است. مثل همیشه، حتما قبل از آوردن حیوان خانگی جدید به خانه خود، تحقیقات دقیقی را انجام دهید. این تصمیم یک تعهد بلند مدت است.

علائم افسردگی در حیوانات خانگی چیست؟ 

دادن دارو به حیوان خانگی خود

اگر تغییر در روتین روزانه و فعالیت‌ها مؤثر نبود، و هیچ بیماری زمینه‌ای وجود نداشت، داروها ممکن است به تعادل افسردگی حیوان خانگی شما کمک کنند. کارن سودا، دیپلمات کالج آمریکایی رفتارشناسی دامپزشکی، توضیح می‌دهد که داروهایی که برای افسردگی در حیوانات خانگی استفاده می‌شود، اغلب شبیه داروهایی است که برای افسردگی انسان‌‌ها  تجویز می‌شود.

با این حال، هرگز نباید حیوان خانگی خود را با داروهایی که برای انسان‌ها درست شده‌اند، درمان کنید. اگر فکر می‌کنید حیوان خانگی شما به یک نسخه دارو نیاز دارد، با دامپزشک کلینیک حیوانات در مورد نیازهای فردی حیوان خانگی خود صحبت کنید. دامپزشک شما می‌تواند بهترین گزینه را مطرح کرده و برای حیوان خانگی شما نسخه بنویسد.

حیوان خانگی خود را برای موفقیت تعلیم دهید

دیدن این که حیوانات خانگی ما از اضطراب یا افسردگی رنج می‌برند، به عنوان صاحب یک حیوان خانگی چیز جالبی نیست. اما خبر خوب این است که اغلب توضیح ساده‌ای در مورد این‌ که چرا حیوان خانگی شما تغییراتی را در خلق و خوی خود تجربه می‌کند، وجود دارد. مهم است که به یاد داشته باشید که اغلب، مسائلی که احساسی به نظر می‌رسند واقعاً از دلایل فیزیکی یا پزشکی ناشی می‌شوند. اگر متوجه تغییر رفتاری شدید اولین کاری که باید انجام دهید این است که بخواهید تیمی متخصص حیوان خانگی شما را معاینه کند تا احتمال هرگونه مشکل اساسی و زمینه‌ای را رد کنند!


بهترین و نزدیکترین

نظرات
شما اولین نفری باشید که نظر خود را در مورد این بلاگ وارد می نمایید!
کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به بیتا زراندیش پارس(بیزاپ)است