لوگو بیزاَپ

مجله آنلاین و اینترنتی بیزاَپ، شامل جدیدترین مطالب روز از جمله: ترفندهای خانه‌داری، نظافت منزل، چیدمان و دکوراسیون، آشپزی، تکنولوژی، زیبایی و حتی پزشکی و سلامتی است.

دریافت لینک دانلود
آیکون

برای دریافت اپلیکیشن بیزاَپ ، روی دکمه زیر کلیک کنید.

دریافت مستقیم اپلیکیشن
تصویر بلاگ

9 مورد که نشان می‌دهد قند زیادی مصرف می‌کنید

دسته بندی :سلامتی و پزشکی
تاریخ انتشار : 1401/07/24نویسنده: محمد اوجاقیزمان مطالعه: 6 دقیقهنظر: 0بازدید: 183

شکر طعم خوبی دارد و هر چیزی که حاوی آن است طعم بهتری دارد! به نظر می‌رسد این کربوهیدرات کریستالی شیرین در همه جا وجود دارد. بسیاری از ما دوست داریم وقتی گرسنه هستیم به طعم فراموش نشدنی دسرهای مورد علاقه خود بپردازیم. با این حال، چیزی که ممکن است لذتی بی‌ضرر به نظر برسد، در واقع دلیل بسیاری از مشلاکت سلامتی پیچیده است بخصوص زمانی که آن را در مقادیر زیاد مصرف می‌کنیم. امروزه اجتناب از مصرف شکر کار سختی است، اما بسیاری از ما حتی نمی‌دانیم که واقعاً چقدر به آن معتاد هستیم.
بیزآپ چندین نشانه را جمع آوری کرده است که بدن از خود بروز می‌دهد و وقت آن رسیده است که از چیزهای شیرین دوری کنید.

مطلب پیشنهادی:  نحوه کاهش قند خون به طور طبیعی

1. درد عضلات و مفاصل

آیا به دلیل احساس درد از پیاده روی منظم، باغبانی یا گلف صرف نظر می‌کنید؟ این ممکن است یکی از سیگنال‌هایی باشد که بدن شما از آن برای هشدار دادن در مورد فرآیندهای التهابی در داخل استفاده می‌کند. مقادیر بالای قند در رژیم غذایی شما باعث می‌شود سلول‌های ایمنی پیام‌رسان‌های التهابی را در خون شما ترشح کنند که سعی می کنند اثر نهایی گلیکوزیشن پیشرفته یا پروتئین متصل به مولکول گلوکز را تجزیه کنند.
هرچه قند بیشتری بخورید، پیامد گلیکوزیشن بیشتر ظاهر می‌شوند و در نتیجه پیام‌رسان‌های التهابی بیشتری برای شکستن چرخه ارسال می‌شوند. چنین مجموعه‌ای از واکنش‌های بیوشیمیایی در نهایت می‌تواند منجر به آرتریت، آب مروارید، بیماری قلبی، ضعف حافظه یا پوست چروک شود.

2. هوس خوردن شیرینی جات و سایر غذاهای شیرین

شکر خیلی سریع فرآوری می‌شود و با وجود این‌که فقط یک ساعت پیش یک کیک مافین خورده‌اید، احساس گرسنگی در شما ایجاد می‌کند. در واقع، شکر به دلیل ترشح دوپامین شناخته می‌شود، مشابه آنچه هنگام استفاده از داروهای اعتیاد آور احساس می‌کنید. انتقال دهنده عصبی دوپامین توسط نورون‌های این سیستم در پاسخ به یک رویداد پاداش آزاد می‌شود. این ماده شیمیایی خاص ما را در یک روحیه خوب نگه می‌دارد.
مغز شکر را به عنوان یک پاداش یا یک خوراکی می‌بیند و هر چه شکر بیشتری بخورید بدنتان بیشتر به آن میل دارد. این یک چرخه معیوب و اعتیاد آور است. بعلاوه، غذاهای حاوی قند احساس سیری ایجاد نمی‌کند زیرا حاوی مواد مغذی مفیدی نیستند.

3.  افزایش و کاهش سطح انرژی 

گلوکز مسئول تامین انرژی در بدن شما است، به همین دلیل حفظ سطح قند خون در سطح مناسب بسیار مهم است. هر‌گونه انحراف از این ممکن است منجر به بالا پایین شدن  انرژی در طول روز شود. وقتی شیرینی می‌خورید، لوزالمعده انسولین ترشح می‌کند تا به رساندن گلوکز به سلول‌ها کمک کند و شما را با هجوم انرژی همراه کند. هنگامی که این چرخه به پایان می رسد، احساس می‌کنید سطح انرژی کاهش می‌یابد زیرا بدن شما قند بیشتری می‌خواهد.
برای حفظ سطح انرژی خود، از خوردن شیرینی‌ها و تنقلات ناسالم خودداری کنید. در عوض، پروتئین های بدون چربی و چربی‌های سالم را جایگزین کنید. انرژی واقعی بدن خود را از غذاهای سالم دریافت کنید. این سطح یکنواخت‌تر قند در خون شما باعث افزایش و کاهش انرژی نمی‌شود.

4. جوش‌های دائمی پوست

4. جوش‌های دائمی پوست

غذاهای حاوی قند باعث افزایش سطح انسولین و شروع فرآیند گلیکوزیشن یا پیوند قند با مولکول‌های پروتئین می‌شوند. به محض این‌که گلوکز وارد خون می‌شود، یک سری فرآیندهای فیزیولوژیکی پیچیده را راه‌اندازی می‌کند که در نهایت ممکن است باعث التهاب و مشکلات پوستی شود. این افزایش انسولین در نهایت می‌تواند فعالیت غدد چربی را در پوست شما افزایش دهد و فرآیندهای التهابی را فعال کند.
این بدان معنی است که رژیم غذایی با قند بالا با خطر بیشتری برای شعله ور شدن آکنه همراه است. اگر پوست‌تان شما را آزار می‌دهد و به نظر می رسد هیچ یک از درمان‌های پزشکی کمکی نمی‌کند، سعی کنید عادات غذایی خود را تغییر دهید. شکر را به طور کامل از زندگی حذف نکنید، بلکه به اندازه کافی مصرف کنید تا ضرر نداشته باشد.

5. افزایش وزن

وقتی یک کیک شکلاتی خوشمزه می‌خورید، اصلا تعجب نکنید که دیگر شلوار جین‌تان اندازه دور کمرتان نیست. یکی از بارزترین نشانه‌های زیاده‌روی در مصرف شکر، افزایش وزن است. اسنک‌ها و شیرینی‌ها معمولاً باعث ذخیره چربی در قسمت‌های میانی بدن می‌شوند. سطح بالای قند باعث افزایش تولید انسولین می‌شود که چربی اضافی را در نواحی شکم ذخیره می‌کند.

6. پوسیدگی دندان

6. پوسیدگی دندان

غذاهای شیرین باعث ایجاد حفره و پوسیدگی دندان می‌شوند. با این حال، این قند نیست که باعث پوسیدگی دندان‌های شما می‌شود، بلکه مواد غذایی باقیمانده روی دندان‌ها پس از خوردن غذا هستند. اگر به درستی هضم یا مسواک نشود، بقایای غذا باعث ایجاد پلاک روی دندان می‌شود. سطح سخت دندان را فرسایش می‌دهد و در نتیجه سوراخ های ریزی ایجاد می‌کند.
غذاهای شیرین مختلف مانند آب نبات‌ها، غلات صبحانه می‌توانند بین دندان‌های شما جایی که دسترسی به آن سخت است گیر کرده و روند پوسیدگی را تسریع کنند. رعایت بهداشت دهان و دندان ممکن است شما را از قرار ملاقات‌های منظم با دندانپزشک نجات دهد.

7. تلرانس قند بالا

وقتی هر روز شیرینی‌های زیادی می‌خورید، جوانه‌های چشایی شما به همان میزان شیرینی عادت می‌کنند و ممکن است مانند گذشته به آن واکنش نشان ندهند. شکر اضافی ذائقه شما را ضعیف‌تر می‌کند و میوه‌ها و توت های شیرین آنطور که باید طعم شیرینی برای شما ندارند. باور کنید هیچ چیز بهتر از خوردن یک سیب آب‌دار و لذت بردن از طعم آن نیست. اگر چیزی برایتان شیرین نیست، مصرف افزودنی‌های قندی اضافی مانند شکر تصفیه شده و شربت‌های شیرین را کاهش دهید و به یک رژیم غذایی متعادل روی بیاورید.

8. سرماخوردگی و آنفولانزای مکرر

خوردن یا نوشیدن بیش از حد قند مانع از حمله سلول‌های سیستم ایمنی به باکتری‌ها در هنگام بیماری می‌شود. ویتامین ث مورد نیاز بدن برای مبارزه با آنفولانزا از نظر ساختار شیمیایی بسیار شبیه به گلوکز است. سیستم ایمنی بدن شما به جای جستجو و کار با ویتامین ث گلوکز را دریافت می‌کند که قدرت آن در برابر باکتری‌های آنفولانزا صفر است. بنابراین، به جای مبارزه با یک بیماری، سیستم ایمنی بدن شما از آن رنج می‌برد.
برای جلوگیری از چنین سناریویی، وقتی در معرض خطر ابتلا به سرماخوردگی یا آنفولانزا هستید، مصرف شیرینی‌ها را کاهش دهید و میوه‌ها و سبزیجات بیشتری مصرف کنید که سرشار از مواد مغذی و ویتامین‌های ث، ای و همچنین بتاکاروتن و روی هستند.

9. احساس نفخ

نفخ و گاز دردناک و همچنین سایر ناراحتی‌های گوارشی می‌تواند ناشی از غذاهای مختلف باشد. و مصرف قند زیاد یکی از آن‌هاست. از آنجایی که نفخ به طور مستقیم با آنچه می‌خورید مرتبط است، قند نقش زیادی در آن دارد. اگر قندها در روده کوچک جذب ضعیفی داشته باشند، وارد روده بزرگ می‌شوند، جایی که شکر معمولاً مانند یک باکتری تولید‌کننده گاز عمل می‌کند.
قند بیش از حد می تواند شکم شما را خراب کند، بنابراین سعی کنید از خوردن شیرین‌کننده‌ها، نوشابه‌های رژیمی و تنقلات خودداری کنید. جالب است بدانید که غذاهای بدون قند مملو از الکل‌های قندی هستند که حاوی ترکیبات غیرقابل هضم با طعم شیرین می‌باشند.
چقدر شکر زیاد است؟
طبق گفته سازمان بهداشت جهانی، دوز توصیه شده قند باید کمتر از 10 درصد انرژی دریافتی روزانه شما باشد. این 10 درصد روزانه معادل 6 قاشق غذاخوری شکر اضافه شده برای زنان و 9 قاشق چای‌خوری برای مردان است.
شکر بی‌شک خوشمزه است و همه ما آن را دوست داریم، اما خوردن بیش از حد آن می‌تواند عواقب مضر زیادی داشته باشد. مراقب علائم ذکر شده در بالا باشید و سعی کنید مصرف روزانه قند خود را کاهش دهید. قند را در محصولات طبیعی مانند میوه ها، سبزیجات، آجیل یا غلات پیدا کنید.


بهترین و نزدیکترین

نظرات
شما اولین نفری باشید که نظر خود را در مورد این بلاگ وارد می نمایید!
کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به بیتا زراندیش پارس(بیزاپ)است