لوگو بیزاَپ

مجله آنلاین و اینترنتی بیزاَپ، شامل جدیدترین مطالب روز از جمله: ترفندهای خانه‌داری، نظافت منزل، چیدمان و دکوراسیون، آشپزی، تکنولوژی، زیبایی و حتی پزشکی و سلامتی است.

دریافت لینک دانلود
آیکون

برای دریافت اپلیکیشن بیزاَپ ، روی دکمه زیر کلیک کنید.

دریافت مستقیم اپلیکیشن
تصویر بلاگ

راهکارهایی برای از بین بردن نم و رطوبت دیوارهای زیرزمین

تاریخ انتشار : 1400/08/28نویسنده: آتنا سعادت پورزمان مطالعه: 6 دقیقهنظر: 0بازدید: 702

زیرزمین مرطوب و نم‌دار هم ممکن است در خانه‌های جدید و هم در خانه‌های قدیمی دیده شود. همچنین مهم است که هر چه سریع‌تر اقدام به برطرف کردن علل و عوامل آن کنید. وجود رطوبت در زیرزمین می‌تواند موجب پدید آمدن کپک و لکه‌های سفید شده و مصالح و کف و دیوار را نیز خراب کند. حتی بدتر اینکه دیوار نم‌زده زیرزمین می‌تواند تبدیل به نقصی در ساختمان شده و فروش خانه شما را سخت کند.

یکی از رایج‌ترین روش‌ها برای جلوگیری از پدید آمدن مشکلات نم در ساختمان، عایق‌بندی کردن دیوارها و افزودن تخلیه آب مناسب مانند لوله زهکش و پمپ چاهک جهت از بین بردن آب جمع شده در زیرزمین است. بهترین زمان نصب این موارد در ساختمان، هنگام ساخته شدن آن است. برای خانه‌ای که کامل ساخته شده است، اضافه کردن تجهیزات ضد آب و سیستم تخلیه می‌تواند بسیار پرهزینه باشد؛ زیرا نیاز به حفاری زیاد و تعمیر کردن کف دارد. خبر خوب این است که همه نشتی‌های آب در زیرزمین، نیاز به ضد آب کردن یا سیستم تخلیه جدید و اساسی ندارند. منبع آب معمولاً بیرون از خانه و روی زمین و به راحتی قابل درست شدن است. در ادامه چند عامل رایج که باعث ایجاد زیرزمینی نم‌دار و راه‌حل‌های برطرف کردن آنها را بررسی خواهیم کرد.

نمدار شدن دیوار زیرزمین


عوامل ایجاد نم و رطوبت در زیرزمین + راهکارها


1. نوع خاک زمین را بررسی کنید

علت

هنگامی که خانه‌ها ساخته می‌شوند، نواحی اطراف خانه معمولاً با خاک شل پر می‌شوند. ممکن است این نواحی دوباره پر شده، بیشتر از خاک دست نخورده اطراف ته‌نشین شوند. با گذشت زمان، خاک نواحی پر شده فشرد شده و شیبی تند شکل می‌دهد که جهت آن به سمت پی خانه است. این نواحی شیب‌دار نزدیک به پی می‌توانند عامل جاری شدن آب به سمت خانه و جمع شدن آب مقابل پی خانه باشند یعنی جایی که از طریق ترک‌های موجود به دنبال راهی برای ورود به ساختمان است.

راه‌حل

اطراف خانه قدم زده و با نگاهی تیزبین آنجا را بررسی کرده و اطمینان حاصل کنید که شیب خاک (گل یا چمن) به سمت خانه و دیوارهای زیرزمین خانه شما نیست. جهت شیب زمین باید به طرف بیرون زیرزمین باشد و برای هر 60 سانتی‌متر افقی، حدود 20 سانتی‌متر به صورت عمودی در نظر گرفته شود. ترمیم خاک در اطراف پی در بسیاری از شرایط مشکل را برطرف می‌کند. این کار می‌تواند شامل جایگزین کردن مقادیر قابل توجهی از خاک برای تغییر جهت شیب باشد.

2. شیب پاسیوها و گذرگاه‌های حیاط را بررسی کنید

علت

پاسیوها و گذرگاه‌های حیاط که از بتن ساخته شده یا سنگفرش هستند، اگر به طور نامناسب به سمت خانه شیب پیدا کنند، ممکن است در به وجود آمدن مشکل نم و رطوبت زیرزمین نیز نقش داشته باشند. سطوح آسفالت شده که به درستی ساخته شده باشند، باید شیبی حدوداً نیم سانتی‌متر در هر 30 سانتی‌متر افقی داشته باشند که جهت آنها به سمت بیرون پی خانه است.

پاسیوهای بزرگ گاهی اوقات به شکل قیفی با شیب ملایم ساخته می‌شوند؛ بنابراین آب باران به سمت مرکز آن جریان پیدا کرده و درون آبراه آنجا ریخته می‌شوند. آبراه‌ها، گاهی اوقات به یک لوله تخلیه سوراخ‌دار زیرزمینی متصل می‌شود که به بیرون و به سمت چمن منتهی می‌شود. احتمالاً شیر اطمینان، پاپ آپ نیز دارد اما غیر معمول نیست که ساخت و ساز نامناسب یا نشست خاک باعث شود جهت شیب پاسیو به سمت پی تغییر کند.

راه‌حل

اصلاح این مشکل می‎تواند دشوار باشد. دال‌های بتونی جامد، اگر به اندازه کافی کوچک باشند، گاهی اوقات می‌توانند با گل و لای پر شده و شیب سطح زمین را در جهت تغییر آن به سمت بیرون خانه ببرند تا آب از پی خانه دور شود. پاسیوها و گذرگاه‌های سنگفرش را می‌توان جدا کرد تا سطح به شیب مناسب بازگردد و سپس دوباره آن را درست کرد.

همچنین ممکن است یک لبه کوچک یا سد در امتداد لبه پاسیو یا گذرگاه مجاور خانه درست کرد. این کار به همراه درزگیری خوب سطح آسفالت، می‌تواند کمک کند تا بیشتر از اینکه آب در امتداد دیوارهای پی‌دار تخلیه شود، از کنار خانه به سمت بیرون برود. در مواردی که چنین راه‌حل‌هایی عملی نیستند، اطمینان از اینکه سقف بالای پاسیو دارای ناودان‌ها و تخلیه مناسبی است که آب را به خارج از پاسیو و زیرسازی ساختمان هدایت می‌کنند، می‌تواند مشکل را به حداقل برساند.

خانه هایی با سقف شیروانی

3. شیب مسیر ماشین‌رو را بررسی کنید

عامل

مسیرهای ماشین‌رو، صاف و سنگ فرش  شده‌اند که به سمت خانه شیب دارند و می‌توانند آب را به سمت پی هدایت کنند. دال‌های مخصوص مسیرهای ماشین‌رو گاهی اوقات به گسترده شدن نواحی آب گرفته در مجاورت سرریز ناودان سقف دامن می‌زنند. همچنین سطح مسطح و گسترده جاده می‌تواند آب زیادی را حمل کند بنابراین بررسی نحوه تخلیه آن مهم است. این مشکل به ویژه در محله‌هایی دیده می‌شود که کوچه‌های آنها باریک است و همسایگان مجاور از یک مسیر مشترک استفاده می‌کنند که به پی خانه هر دو می‌رسد. آب حاصل از هر باران، از هر دو سقف به کف خیابان و راه ماشین‌رو می‌ریزد.

راه‌حل

 یک راه حل ممکن است این باشد که یک پیمانکار با ریختن مقداری بتن، یک لبه کوچک در مقابل خانه شما ایجاد کند که محل اتصال خیابان به آن است. به این ترتیب، آب به جای برخورد به دیوار زیرزمین یا پی خانه، به سمت حاشیه و کناره‌ها هدایت شده و در خیابان و جاده جاری می‌شود.

4. تخلیه ناودان سقف را بررسی کنید

علت

مشکل تخلیه نامناسب در خارج از خانه می‌تواند با تخلیه نامناسب کانال‌های ناودان سقف بسیار بدتر شود. خروجی ناودان سقف می‌تواند سیلاب واقعی را به مناطق مستعد مشکلات زهکشی اضافه کند. سقفی با مساحت 457 متر مربعی در یک باران تند حدود 940 گالن آب را در یک فضای 1 اینچی می‌ریزد. اگر تصور کنید که از چهار کانال آب با سرعت متوسط​ خارج می‌شود، ممکن است به اندازه 235 گالن آب از یک مسیر ناودان خارج شود.

  • سرریزها اغلب آب را درست در پایه پی می‌ریزند. یا ممکن است به طریقی ساخته شده باشند که آب را از طریق یک لوله تخلیه عمودی در امتداد دیواره پی‌دار، به سیستم تخلیه نصب شده در پایین و پمپ چاهک منتقل کنند. اما اگر مقدار زیادی آب از سقف جاری شود، به راحتی ممکن است چنین سیستم‌های تخلیه‌ای را تحت فشار قرار دهد.

راه‌حل

بهترین راه حل، تجهیز خروجی ناودان به اتصالات افقی است که آب سقف را از پی به منطقه‌ای از حیاط هدایت کند که آب در آن جذب شده یا به سمت جایی دور از خانه هدایت می‌شود. همچنین مطمئن شوید که ناودان تمیز و آب در آن به درستی جریان دارد.

ناودان سقف

5. روان‌آب همسایه خود را بررسی کنید

عامل

یکی دیگر از علل و عوامل این دسته از مشکلات، مخصوصاً در خیابان‌های تنگ و باریک که خانه‌ها بسیار نزدیک به یکدیگر ساخته شدند، این است که آب از خانه همسایه مستقیماً به سمت خانه شما هدایت شده است. این مشکل معمولاً در نتیجه شیب نامناسب زمین خانه همسایه یا سقف، سیستم تخلیه آب سقف یا اتصالات ناودان است که مستقیماً به سمت خانه شما هدایت شده است. همچنین کاملاً معمول است که ساختن ساختمان جدید در یک محله باعث ایجاد مشکل تخلیه آب برای خانه‌های مجاور می‌شود زیرا این امر باعث تغییر مسیر تخلیه آب می‌شود.

راه‌حل

اگر به طور منطقی توجه دیگران را به این موضوع جلب کنید، اکثر همسایه‌ها اقداماتی برای برطرف کردن این مشکل انجام می‌دهند. اما اگر تمایلی نداشته باشند، می‌توانید از طریق قانون یا مراجع دیگر اقدام به حل این مشکل کنید.

بیشتر بخوانید: آموزش تعویض واشر و جلوگیری از چکه کردن شیر آب
 


برای پیدا کردن بهترین

نظرات
شما اولین نفری باشید که نظر خود را در مورد این بلاگ وارد می نمایید!
کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به بیتا زراندیش پارس(بیزاپ)است