لوگو بیزاَپ

مجله آنلاین و اینترنتی بیزاَپ، شامل جدیدترین مطالب روز از جمله: ترفندهای خانه‌داری، نظافت منزل، چیدمان و دکوراسیون، آشپزی، تکنولوژی، زیبایی و حتی پزشکی و سلامتی است.

دریافت لینک دانلود
آیکون

برای دریافت اپلیکیشن بیزاَپ ، روی دکمه زیر کلیک کنید.

دریافت مستقیم اپلیکیشن
تصویر بلاگ

با خوردن بیش‌ازحد گوشت چه اتفاقی برای بدن شما می‌افتد

تاریخ انتشار : 1401/05/26نویسنده: ثمین آقا بالاییزمان مطالعه: 7 دقیقهنظر: 0بازدید: 210

اگرچه گوشت بخش مهمی از رژیم غذایی افراد است، خوردن بیش‌ازحد آن ممکن است برای سلامتی شما مضر باشد. این بدان معنا نیست که باید استیک‌های خوشمزه را از ناهار خود به‌طور کامل حذف کنید، اما خوب است بدانید که مصرف بیش‌ازحد گوشت چه تأثیری بر بدن شما دارد.

بیزاَپ می‌خواهد مراقب سلامتی شما باشد و ۱۱ خطری را که ممکن است در صورت مصرف بیش‌ازحد پروتئین با آن مواجه شوید را نشان دهد. قسمت ویژه را بررسی کنید تا ببینید اندازه یک استیک چقدر باید باشد.

بیشتر بخوانید:  15 منبع گیاهی سرشار از پروتئین مخصوص گیاه‌ خوارها

1. ممکن است دچار سنگ کلیه شوید

پروتئین‌های حیوانی دارای ترکیبات زیادی به نام پورین هستند که به اسید اوریک تجزیه می‌شوند و اگر بیش‌ازحد از این اسید داشته باشید، ممکن است سنگ کلیه ایجاد شود. می‌توانید با محدود کردن مصرف گوشت و همچنین با نوشیدن آب فراوان از این امر جلوگیری کنید.

2. ممکن است دچار کم‌آبی شوید

به دلیل اسید اوریک بیش‌ازحدی که در بالا در مورد آن صحبت کردیم، ممکن است بیشتر از حد معمول احساس تشنگی کنید. کلیه‌های شما برای رقیق کردن مواد زائد سمی به آب نیاز دارند، بنابراین مطمئن شوید که همیشه و در هر مکانی که هستید آب همراه خود داشته باشید.

3. ممکن است دچار یبوست شوید

غذاهای گوشتی پروتئین زیادی دارند، اما فیبر زیادی ندارند. شما معمولاً این فیبر را از میوه‌ها، سبزی‌ها یا غلات کامل دریافت می‌کنید، بنابراین مطمئن شوید که همه این دسته‌های غذایی را در رژیم غذایی خود بگنجانید. یبوست و حرکات دردناک روده می‌تواند از اولین علائمی باشد که نشان می‌دهد مصرف فیبر شما بسیار کم است. پس آن سالاد را بردارید و لذت ببرید.

4. ممکن است دچار سردرد شوید

4. ممکن است دچار سردرد شوید

کمبود آب نیز می‌تواند باعث سردرد شود. این باعث غلیظ شدن خون می‌شود، به این معنی که باعث کاهش جریان اکسیژن به مغز می‌شود. از سوی دیگر، برخی از محصولات گوشتی مانند سالامی یا هات‌داگ حاوی نیترات هستند که می‌توانند جریان خون به مغز را افزایش دهند.

5. ممکن است مشکلات قلبی پیدا کنید

5. ممکن است مشکلات قلبی پیدا کنید

هرچه فیبر بیشتری در رژیم غذایی خود داشته باشید، قلب شما سالم‌تر خواهد بود. اگر بیشتر گوشت می‌خورید، سطح فیبر بالایی ندارید. به‌خصوص گوشت قرمزمی تواند بر قلب شما تأثیر بگذارد و می‌تواند خطر ابتلا به مشکلات قلبی را سه برابر کند و حاوی مقدار زیادی چربی اشباع‌شده است. چربی‌های اشباع‌شده سطح کلسترول بد (LDL) را افزایش می‌دهند.

6. ممکن است بیشتر اوقات بیمار شوید

چربی‌های اشباع موجود در گوشت قرمز و گوشت فرآوری شده حاوی آنتی‌اکسیدان‌های لازم برای مقابله با هرگونه التهاب احتمالی در بدن نیستند. شما بیشتر آن آنتی‌اکسیدان‌ها را در میوه‌ها و سبزی‌ها پیدا خواهید کرد، به همین دلیل داشتن یک رژیم غذایی «متنوع» بسیار مهم است. رنگ برخی از میوه‌ها رنگ‌دانه‌های گروه خاصی از آنتی‌اکسیدان‌ها هستند.

7. ممکن است دچار بوی بد دهان شوید

7. ممکن است دچار بوی بد دهان شوید

رژیم غذایی متشکل از پروتئین و چربی بسیار بالا، اما فاقد کربوهیدرات، می‌تواند باعث تولید کتون در بدن شود. کتون ها از طریق تنفس آزاد می‌شوند و بوی استون می‌دهند. به همین دلیل است که اگر رژیم کتو را دنبال کرده باشید، ممکن است مشکلات تنفسی داشته باشید؛ بنابراین مطمئن شوید که مقداری کربوهیدرات را نیز در رژیم غذایی خود بگنجانید.

8. ممکن است به مشکلات مو و پوست دچار شوید

محصولات گوشتی به‌ندرت دارای ویتامین C هستند. ویتامین C نقش مهمی در تشکیل کلاژن، پروتئینی که پوست، مو، ناخن، استخوان و ... شما را بسیار زیباتر می‌کند، ایفا می‌کند. اگر متوجه تغییرات ناخوشایند در مو و پوست خود شدید، ممکن است لازم باشد در رژیم غذایی خود تجدیدنظر کنید و مصرف گوشت را قطع کنید.

9. ممکن است استخوان‌هایتان ضعیف شوند

9. ممکن است استخوان‌هایتان ضعیف شوند 

مقادیر زیاد پروتئین می‌تواند از دست دادن کلسیم در ادرار را افزایش دهد؛ و کلسیم برای استخوان‌های سالم کاملاً ضروری است. بدن شما کلسیم تولید نمی‌کند. فقط از طریق غذایی که می‌خورید یا از مکمل‌ها دریافت می‌کند. اگر به‌اندازه کافی نباشد، استخوان‌های شما ضعیف می‌شوند.

10. احساس خستگی بیشتری خواهید داشت

هضم غذاهای حاوی گوشت توسط دستگاه گوارش ما بسیار سخت‌تر از هر سبزی یا میوه‌ای است که می‌خورید. به همین دلیل است که بدن شما برای هضم یک استیک به تلاش بسیار بیشتری نیاز دارد و درنتیجه ممکن است پس از خوردن یک غذای سنگین کمی احساس سنگینی و کندی کنید.

11. شما می‌توانید به تغییرات آب و هوایی کمک کنید

انتخاب یک روز بدون گوشت می‌تواند نه‌تنها برای بدن شما، بلکه برای محیط‌زیست نیز مفید باشد. شما می‌توانید نقش مهمی در کاهش گازهای گلخانه‌ای داشته باشید، زیرا از زمین و گله گاو کمتری استفاده می‌شود. تصور کنید اگر همه ما این کار را انتخاب کنیم، می‌توانیم پایدارتر زندگی کنیم.

قسمت ویژه: مقدار مناسب استیک

کدام‌یک از این علائم را تابه‌حال تجربه کرده‌اید؟ پس از تغییر رژیم غذایی با چه تغییراتی مواجه شدید؟

 


بهترین و نزدیکترین پزشک تغذیه در تهران را در بیزاپ پیدا کنید!

نظرات
شما اولین نفری باشید که نظر خود را در مورد این بلاگ وارد می نمایید!
کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به بیتا زراندیش پارس(بیزاپ)است