لوگو بیزاَپ

مجله آنلاین و اینترنتی بیزاَپ، شامل جدیدترین مطالب روز از جمله: ترفندهای خانه‌داری، نظافت منزل، چیدمان و دکوراسیون، آشپزی، تکنولوژی، زیبایی و حتی پزشکی و سلامتی است.

دریافت لینک دانلود
آیکون

برای دریافت اپلیکیشن بیزاَپ ، روی دکمه زیر کلیک کنید.

دریافت مستقیم اپلیکیشن
تصویر بلاگ

همه چیز درباره رهبری کاریزماتیک در کسب‌ و کار

دسته بندی :کسب و کارها
تاریخ انتشار : 1400/09/21نویسنده: زهرا خرم زادهزمان مطالعه: 5 دقیقهنظر: 0بازدید: 420

درمورد رهبری کاریزماتیک چه می‌دانید؟ آیا کسب‌کار یا سازمان شما از این شیوه رهبری برخوردار است؟ رهبری کاریزماتیک یک سبک مدیریتی قدرتمند است که می‌تواند تغییردهنده بازی برای تیم شما و کل کسب‌وکارتان باشد. تنها لازمه این شیوه رهبری کسب مهارت‌های صحیح و اراده کافی است. در این مقاله قصد داریم درباره مفهوم رهبری کاریزماتیک و این که چرا می‌تواند در سطوح مختلف تحولی بزرگ در کسب‌وکارتان ایجاد کند، صحبت کنیم.

رهبری کاریزماتیک چیست؟

برای این که بهتر با معنی این عبارت آشنا شویم، بیایید ابتدا معنای کاریزما را بشناسیم. کاریزما یا Charisma در دیکشنری آکسفورد این گونه تعریف شده است:

"کاریزما به معنای جذابیتی است که می‌تواند باعث ایجاد فداکاری در دیگران شود!"

این جذابیت اغلب به عنوان یکی از جاذبه‌ها و نیازهای اساسی سیاست شناخته می‌شود و اکثر مردم می‌توانند آن را تشخیص دهند؛ اما تعداد کمی از مردم می‌توانند آن را به خوبی تعریف کنند. روانشناسان از این امر به عنوان کاریزمای شخصی یاد می‌کنند. کاریزمای شخصی تجلی مهارت‌های پیچیده اجتماعی و عاطفی است که به فرد اجازه می‌دهد:

  • با دیگران به نحو مؤثرتری ارتباط برقرار کند.
  • در سطح عاطفی تأثیر عمیقی بر دیگران بگذارد و آنها را تحت تأثیر قرار دهد.
  • به سرعت ارتباطات شخصی قوی برقرار کند.

اما از دیدگاه کسب و کار، کاریزمای شخصی یا Personal Charisma همان رهبری کاریزماتیک نیست. اما جالب است بدانید که رهبران کاریزماتیک، بیش از همه صفاتی را از خود بروز می‌دهند که نشان دهنده کاریزمای شخصی است. به عبارت دیگر

 همه افرادی که دارای کاریزمای شخصی هستند، رهبران کاریزماتیک نیستند اما بسیاری از رهبران کاریزماتیک دارای کاریزمای شخصی هستند!

در واقع خبر خوب برای همه صاحبان مشاغل و کسب‌وکارها این است که رهبری کاریزماتیک و صفات آن قابل یادگیری و اکتسابی است و همه می‌توانند آن را بیاموزند. پیش از این که به بررسی مفهوم رهبری کاریزماتیک برسیم، اجازه دهید درمورد مفهوم رهبری کمی بحث کنیم تا مفهوم آن را بهتر درک کنیم.

همکاری در محیط کار

مفهوم رهبری در کسب و کار

رهبری مفهومی مبهم است، اما اغلب کارشناسان درمورد دو تعریف زیر توافق نظر دارند:

  • رهبری یک مهارت عملی شامل توانایی فرد، گروه یا سازمان برای تأثیرگذاری یا هدایت سایر افراد، تیم‌ها یا کل سازمان است.
  • فرایندی از تأثیر اجتماعی است که در آن فرد می‌تواند برای انجام یک کار مشترک از کمک و پشتیبانی سایر افراد استفاده کند.

اما چه چیزی یک رهبر را به یک رهبر تبدیل کرده است؟ برای پاسخ به این سؤال گاهی اوقات بهتر است بررسی کنیم که رهبری یا یک رهبر چه چیزی نیست. در واقع رهبری هیچ یک از موارد زیر نیست:

  • ارشد بودن
  • موقعیت و جایگاه در کسب‌وکار
  • منسب و عنوان
  • ویژگی‌های شخصی

ممکن است عجیب به نظر برسد اما در واقع رهبری ارتباطی با ویژگی‌های شخصی ندارد؛ بنابراین نمی‌توان گفت هر فردی که کاریزماتیک است، لزوماً می‌تواند یک رهبر کاریزماتیک باشد. ممکن است سازمان یا کسب‌وکار شما از انواع دیگر سبک مدیریتی برخوردار باشد، مانند:

  • دموکراتیک
  • الهام‌بخش
  • مقتدر
  • نتیجه محور
  • لایزس فایر
  • و ...

همه چیز به آنچه برای کسب و کار شما مناسب است بستگی دارد. حال که درمورد کاریزما و رهبری اطلاعات لازم را به دست آوردیم، بیایید درک بهتری از رهبری کاریزماتیک و آنچه آن را قدرتمند می‌کند، پیدا کنیم.

بیشتر بخوانیدچگونه یک کسب و کار را با داشتن شغل تمام وقت شروع کنیم؟
 

ارائه و پرزنت کردن در محیط کار

رهبری کاریزماتیک کسب و کار

رهبری کاریزماتیک یک شیوه مدیریتی، ترکیبی از ارتباط متقاعدکننده، ارتباطات بین فردی و جذابیت، با هدف ایجاد انگیزه و الهام بخشیدن به دیگران برای برتری است. از آنجا که رهبری کاریزماتیک یا Charismatic Leadership تا حد زیادی به ایجاد رابطه قوی بین مدیر و کارکنان بستگی دارد، به تعدادی از ویژگی‌های اصلی مرتبط است که باعث تسهیل ارتباط می‌شوند.

ویژگی‌های شخصیتی یک رهبر کاریزماتیک

تواضع و فروتنی

هیچ انسانی کامل نیست. یک رهبر کاریزماتیک به این موضوع اشراف دارد و همواره احساس فروتنی می‌کند. فروتنی به عنوان تمایل به پذیرش اشتباهات و درک این که هر شخص یکی از اعضای تیم است، در رهبری ظاهر می‌شود. این رهبران، حتی خود را که رهبر تیم هستند، عضوی از تیم می‌پندارند نه رئیس یا رهبر.

ارتباطات

رهبری کاریزماتیک به معنای برقراری ارتباط مؤثر در همه مواقع است. این رهبران به طور مؤثر، واضح، صریح و حرفه‌ای صحبت می‌کنند تا همه اعضای تیم پیام را به درستی دریافت کنند. ارتباط خوب همچنین هر یک از اعضای تیم را تشویق می‌کند که آزادانه و بدون ترس از پیامدها، صحبت کنند.

اعتماد به نفس

اعتماد به نفس از بسیاری جهات، سنگ بنای رهبری کاریزماتیک است. یک رهبر با اطمینان قوی به تیم خود، چه به صورت واضح و صریح و چه به صورت ضمنی، این پیام را منتقل می‌کند که مهم نیست چه اتفاقی بیفتد، اگر همه با هم کار کنیم، می‌توانیم به یک راه حل مفید برسیم.

همدلی

در رهبری کاریزماتیک همدلی نقش مهمی دارد. وقتی یک رهبر نسبت به احساسات، نگرانی‌ها، دغدغه‌ها و علایق اعضای تیم، برخوردی پذیرا و باز داشته باشد، اعضا بهتر می‌توانند تیم بودن را احساس و تقویت کنند و این امر به همه در موفقیت و ایجاد حس مثبت در محیط کار کمک می‌کند.

بلوغ

رهبری کاریزماتیک شامل دوز سالمی از بلوغ است. این موضوع ارتباطی با سن و شناسنامه شما ندارد. گاهی اوقات افراد جوان می‌توانند بلوغ بیشتری نسبت به بزرگسالان از خود نشان دهند. این مسئله بیشتر به تجربه، مهارت، نحوه به کار گیری دانش و پیش بردن کارها بستگی دارد.

خودآگاهی

اغلب اوقات افرادی که دارای مقام و جایگاه هستند، از فشار و اضطرابی که به کارکنان خود وارد می‌کنند و تأثیر اقداماتشان بر دیگران آگاهی ندارند. یک رهبر کاریزماتیک تلاش می‌کند نسبت به خود، تصمیمات و نقشی که در تیم دارد آگاهی لازم را داشته باشد.

اشتیاق

اشتیاق یه امر مسری است و بر دیگران تأثیرات مفیدی می‌گذارد. رهبران کاریزماتیک تلاش می‌کنند اشتیاق خود را برای کار، تیم و پروژه‌ها در هر زمان نشان دهند و با اعضای تیم در میان بگذارند. این کار باعث افزایش اشتیاق و انگیزه سایر کارکنان می‌شود.

خوش‌بینی

خوش‌بینی و اعتماد به نفس ارتباط تنگاتنگی با یکدیگر دارند. در حالی که اعتماد به نفس ممکن است این تصور را ایجاد کند که هیچ کاری غیر ممکن نیست، خوش‌بینی این دیدگاه را منتقل می‌کند که تحولات و اتفاقاتی که ظاهراً منفی هستند را به عنوان فرصتی برای رشد ببینیم. به عبارت دیگر یک رهبر خوش‌بین نیمه پر لیوان را می‌بیند و از سختی‌های مسیر آگاه است؛ در حالی که یک رهبر بدبین نیمه خالی لیوان را می‌بیند و احتمالاً نسبت به سختی‌های مسیر آگاه نیست یا درمورد آنها اغراق می‌کند.

مدیریت تیم

چرا رهبری کاریزماتیک اهمیت زیادی دارد؟

نسل جدیدی که از دانشگاه‌ها و مدارس فارغ‌التحصیل می‌شوند، به طور فعال به دنبال شغل هستند و با نسل‌های پیش از خود تفاوت‌های اساسی دارند. کار کردن با نسل زد یا Generation Z که به متولدین سال‌های 1375 تا 1388 اطلاق می‌شود، مانند کار کردن با نسل‌های قبلی نیست؛ زیرا بسیاری از آنها احتمالاً زمانی که اینترنت وجود نداشت را به یاد نمی‌آورند. این نسل عادت کرده است که با تغییرات سریع و فناوری‌های نوظهور سازگار شود و زندگی کند. به همین ترتیب این افراد انتظار دارند مؤسساتی که به آنها ملحق می‌شوند، از تکنولوژی‌های روز استفاده کنند و از رهبری نوین بهره‌مند باشند. برای این نسل تکنولوژی مهم‌ترین چیز است. این نسل نیاز به سبکی از رهبری دارند که اهمیت تکنولوژی را درک کند.

علاوه بر این آنچه بیشترین خواسته این نسل است، دریافت احساس ارزشمندی نسبت به خدمات و مهارت‌های آنها در سازمان است. یک رهبر کاریزماتیک می‌تواند این نیاز را به خوبی برطرف کند. رهبران کاریزماتیک نه تنها می‌توانند به رشد و پرورش این نسل کمک کنند، بلکه باعث جذب و حفظ کارکنانی با عملکرد بالا و توانایی بالقوه می‌شوند.


بهترین مشاوره کسب و کار را در بیزاَپ پیدا کنید.

نظرات
شما اولین نفری باشید که نظر خود را در مورد این بلاگ وارد می نمایید!
کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به بیتا زراندیش پارس(بیزاپ)است